وبسایت NHS.uk یکی از وبسایتهای اصلی زیرمجموعه طب ملی انگلستان است که خود را با عنوان «انتخاب (Choice)» معرفی میکند. این وبسایت، مجموعهای از اطلاعات را در مورد ارائهدهندگان خدمات بصورت متمرکز، مطمئن، دقیق، به روز و قابل مقایسه در اختیار کاربران قرار میدهد تا بتوانند ارائهدهندگان مختلف را در این شاخصها با یکدیگر مقایسه کرده و «انتخاب»های درستی داشته باشند. شاخصهای عمومی این سامانه برای مقایسهی بیمارستانها در ادامه ذکر شدهاند.
نوع محتوا |
تجارب داخلی و بینالمللی |
موضوع |
شفافیت |
بخش |
نظام سلامت |
جغرافیا |
انگلستان |
منتشر کننده |
شفافیت برای ایران |
پیشتر در مطلبی به معرفی سامانهی NHS.uk پرداخته شده بود. برای آشنایی با این سامانه از این پیوند استفاده کنید. بنابراین در ادامه تنها شاخصهای موجود در این سامانه بررسی میشوند. شاخصهایی که در ادامه ذکر شدهاند را میتوان بعنوان نمونهای از شاخصها برای شفافیت دادههای آنها در بیمارستانهای نظام جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد. عنوان هر شخص به مرجع آن پیوند داده شده است. لازم به ذکر است که شاخصهای مربوط به پزشکان و تخصصهای پزشکی بیمارستانها در این جدول ذکر نشدهاند.
شاخصهای شفافیت بیمارستانی در NHS انگلستان
شاخص
|
نشانگر
|
شاخصهای کلیدی
|
- رتبهبندی کمیتهی بازرسی کیفیت درمان (CQC) (4 سطح): مراکز ارائهدهنده در 4 سطح رتبهبندی شدهاند: برجسته، خوب، نیازمند بهبود و ناکافی.
- عملکرد ]در زمان[ تصادفات و موارد اورژانسی (%): درصد بیمارانی که زودتر از 4 ساعت ویزیت شدهاند.
- نرخ مرگ و میر (%): درصد بیمارانی که در بیمارستان یا تا 30 روز پس از ترخیص فوت شدهاند.
- توصیه کارکنان به دیگران (%): (توضیح داده شده در شاخص ایمنی)
- کنترل عفونت و نظافت (3 سطح): (توضیح داده شده در شاخص ایمنی)
- درصد بیمارانی که کمتر از 18 هفته برای درمان توسط پزشک متخصص منتظر میمانند (%)
- درصد بیماران بستری که این بیمارستان را به آشنایان توصیه میکنند (%)
|
کارایی
|
- عملکرد مالی (هزینه به پوند انگلستان): میزان کسری بودجه یا مازاد بودجه گزارش شده در پایان سال مالی
- هزینهی کارکنان نماینده، نسبت به متوسط هزینههای کل کارکنان (%)
|
ایمنی
|
- رتبهبندی کمیتهی بازرسی کیفیت درمان (CQC) (4 سطح): مراکز ارائهدهنده در 4 سطح رتبهبندی شدهاند: برجسته، خوب، نیازمند بهبود و ناکافی.
- کنترل عفونت و نظافت (3 سطح): شامل سه نشانگر زیر که در مجموع بیمارستان را در 3 سطح طبقهبندی میکند: خوب، متوسط، ضعیف.
- نسبت عفونتهای کلستریدیوم دیفیسیل در 12 هفتهی گذشته در مقایسه با بیمارستانهای مشابه
- تعداد عفونتهای MRSA (استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم در برابر متیسیلین) در 3 ماه گذشته.
- نمرهی پیمایش از بیماران بستری دربارهی نظافت بخشها.
- توصیه کارکنان به دیگران (3 سطح): نمرهی حاصلشده از پیمایش کارکنان بر اساس میزان رضایت آنها از مراقبت جهت توصیه به اقوام و دوستان.
- ایمنی کارکنان (%): متوسط درصد کلی حضور در ساعتهای برنامهریزیشدهی شب و روز برای پرستاران و کارکنان درمانی بیمارستان.
- پاسخ به اخطارهای NHS انگلستان دربارهی ایمنی بیمار (3 سطح): نشان میدهد آیا موسسه نسبت به اخطارهای NHS انگلستان پاسخگو بوده است.
- ارزیابی بیماران برای لختهی خون (%): درصد بیماران بالغی که پذیرفتهاند برای خطر لختهی خون مورد ارزیابی قرار گرفتهاند.
- گزارش باز و صادقانه (3 سطح): این شاخص شامل مجموعهای از نشانگرهاست که در مجموع نشان میدهد آیا بیمارستان، فرهنگ گزارش باز و صادقانهی ایمنی بیمار را دارد؟ این شاخص بیمارستانها را در 3 سطح طبقهبندی میکند: خوب، متوسط، ضعیف.
|
غذا
|
- کیفیت غذا (%): نتیجهی یک ارزیابی بیمارمحور از کیفیت غذا
- انتخاب غذا (%): نتیجهی یک ارزیابی بیمارمحور از انتخاب غذا
- انتخاب صبحانه (3 سطح): تعداد انتخابهای موجود برای صبحانه
- دسترسی به میوهی تازه (بله یا خیر)
- دسترسی به میانوعده (بله یا خیر)
- وجود منوی غذایی تأیید شده توسط متخصص تغذیه (بله یا خیر)
- هزینهی خدمات غذایی برای هر بیمار در هر روز (قیمت به پوند انگلستان)
|
توصیه به آشنایان
|
- رتبهبندی کمیتهی بازرسی کیفیت درمان (CQC) (4 سطح): مراکز ارائهدهنده در 4 سطح رتبهبندی شدهاند: برجسته، خوب، نیازمند بهبود و ناکافی.
- درصد بیماران بستری که این بیمارستان را پیشنهاد میکنند (%)
- درصد بیماران اورژانسی که این بیمارستان را پیشنهاد میکنند (%)
- درصد افرادی که بخش زایمان این بیمارستان را پیشنهاد میکنند (%)
- درصد افرادی که بخش پس از زایمان این بیمارستان را پیشنهاد میکنند (%)
- درصد کارکنانی که این بیمارستان را برای درمان پیشنهاد میکنند (%)
- درصد کارکنانی که این بیمارستان را برای کار پیشنهاد میکنند (%)
|
پیامدهای گزارششده توسط بیماران
|
- گزارش بیمار از بهبود سلامتی خویش پس از تعویض لگن (3 سطح)
- گزارش بیمار از بهبود سلامتی خویش پس از تعویض زانو (3 سطح)
- گزارش بیمار از بهبود سلامتی خویش پس از عمل جراحی ورید واریس (3 سطح)
- گزارش بیمار از بهبود سلامتی خویش پس از عمل جراحی فتق (3 سطح)
|
فرهنگ گزارش
|
- کارکنانی که ابراز داشتند فرایند گزارش حوادث، منصفانه و اثربخش بوده است (3 سطح)
- امکان بالقوهی کمتر گزارش کردنِ حوادثی که منجر به مرگ یا آسیب جدی میشوند (3 سطح)
- امکان بالقوهی کمتر گزارش کردنِ حوادث (3 سطح)
- نسبت گزارش حوادث آسیبرسان به کلّ گزارشها (3 سطح)
- مداومت در ارسال گزارش (3 سطح): آیا هر ماه گزارش ارسال شده است؟ (6 ماه اخیر)
|
خدمات 7-روزه
|
- بیماران بستری که پیش از 14 ساعت از ورود توسط پزشک متخصص ویزیت شدهاند (نسبت): نسبت تعداد تخصصهای پزشکی که بیش از 90% مواقع بیماران نیازمند را پیش از 14 ساعت از ورود معاینه کردهاند به کل تخصصها
- دسترسی به خدمات تشخیصی در 7 روز هفته (نسبت): نسبت خدمات تشخیصی در دسترس 7روزه (بدون تعطیلی) به کلّ خدمات تشخیصی
- دسترسی به خدمات مداخلهای در 7 روز هفته (نسبت): نسبت خدمات مداخلهای در دسترس 7روزه (بدون تعطیلی) به کلّ خدمات تشخیصی
- پیگیری مداوم بیماران توسط متخصصین (نسبت): تعداد بخشهایی که متخصص مربوطه 7روز هفته بیماران را پیگیری میکند.
|
شاخصهای موجود در نمایه (پروفایل) بیمارستان
|
دپارتمانها و خدمات
|
- شامل فهرست دپارتمانها و خدماتی که در این بیمارستان ارائه میشوند.
|
امکانات
|
- دسترسی شامل: ترجمهی بریل خدمات، پارکینگ معلولین، دسترسی بدون پله، دسترسی به ویلچر، سرویس بهداشتی معلولین و ...
- وسایل راحتی شامل: دسترسی به تلویزیون، اینترنت و تلفن عمومی، محل اقامت تنها تک جنسیتی، فقط دارای اتاق خصوصی، محل اقامت خانواده و مجاز بودن تلفن همراه
- مشاوره و حمایت: شامل: حمایت از داغدیدگان و خدمات ترجمه
- خدمات مذهبی شامل: فضای مخصوص عبادت و همچنین عبادتگاه در سایت
- غذا و خدمات رفاهی در محل شامل: کافه، کتابخانهی بیمار، داروخانه و فروشگاه
- پارکینگ شامل: پارکینگ خودرو، پارکینگ دوچرخه و پارکینگ معلولین
|
اطلاعات تماس
|
- شماره تلفن
- نشانی شامل: نشانی و مکانیابی و آدرسیدهی روی نقشهی گوگل
- نشانی اینترنتی شامل: وبسایت و رایانامه مخصوص بیمارستان
- تماس با مشاور و رابط (liaison) شامل: رایانامه و شماره تلفن
- پارکینگ شامل: پارکینگ خودرو و ظرفیت آن، پارکینگ معلولین و ظرفیت آن و میانگین هزینهی پارکینگ برای یک ساعت
|
نمرات و نظرات مراجعین بیمارستان
|
- نمرهی کلی (از 5 ستاره)
- نمرهی نظافت (از 5 ستاره)
- نمرهی همکاری کارکنان (از 5 ستاره)
- نمرهی وقار و احترام (از 5 ستاره)
- نمرهی مشارکت بیمار در تصمیمگیری (از 5 ستاره)
- نمرهی محلّ اقامت تکجنسیتی (از 5 ستاره)
- نظرات تفصیلی و تشریحی در مورد بیمارستان: در این مورد، از طرف بیمارستان به نظرات مراجعین پاسخهای شفافی داده میشود و بازخوردهای مراجعین به مسئولین مربوطه ارجاع داده میشود.
|
همانطور که در این جدول مشخص است، شاخصهای معرفی شده شامل موارد عمومی هستند. در مورد تخصصهای پزشکی و نحوهی عملکرد پزشکان و متخصصین شاخصهای مجزایی در بخشی دیگر از سامانهی NHS.uk ارائه شدهاند که بیش از 20 تخصص پزشکی را شامل میشوند (از جمله جراحی قبل، تعویض زانو، تعویض لگن، سرطان ریه، سکته و ...) و در هر کدام از این تخصصها، مبتنی بر شاخصهای تخصصی، امکان مشاهده و مقایسهی عملکرد پزشکان (با نام و جزئیات کامل مشخصات پزشک) و مراکز ارائهدهندهی خدمات وجود دارد. برای مثال با مراجعه به بخش جراحی قلب، امکان مقایسهی نرخ مرگ و میر[1] بیماران مربوط به هر جراح وجود دارد. همچنین پزشکان عمومی[2] نیز به عنوان دروازهبانهای[3] نظام طب ملّی بخش جداگانهای را به خود اختصاص میدهند و شاخصهای مخصوص به خود را دارند. با توجه به حجم انبوه شاخصها و اطلاعات موجود در سامانهی NHS.uk و محدودیت این مقاله، معرفی شاخصهای مربوط به پزشکان، تخصصهای پزشکی و دیگر خدمات سلامت نظام طبّ ملّی به فرصت دیگری موکول میشود.