اینوسنتیو یک پلتفرم جمع‌سپاری در حوزه تحقیق و توسعه و حل مسائل علمی است که در سال 2001 تاسیس شده است. این پلتفرم به شرکت‌ها کمک می‌کند تا مسائل و معضلات بخش تحقیق و توسعه خودشان را در اختیار جامعه‌ای متشکل از 40 هزار اندیشمند از بیش از 190 کشور جهان قرار دهند و از آنان بخواهند تا راه‌حل‌های نوآورانه‌ای برای رفع این مشکلات ارائه دهند. حدود 60 درصد از جامعه مشارکت کننده در چالش‌های اینوسنتیو دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و یا بالاتر هستند.

بررسی پلتفرم «اینوسنتیو» در حوزه حل مسائل علمی

اینوسنتیو1 یک پلتفرم جمع‌سپاری در حوزه تحقیق و توسعه و حل مسائل علمی است که در سال 2001 تاسیس شده است. این پلتفرم به شرکت‌ها کمک می‌کند تا مسائل و معضلات بخش تحقیق و توسعه خودشان را در اختیار جامعه‌ای متشکل از 40 هزار اندیشمند از بیش از 190 کشور جهان قرار دهند و از آنان بخواهند تا راه‌حل‌های نوآورانه‌ای برای رفع این مشکلات ارائه دهند. حدود 60 درصد از جامعه مشارکت کننده در چالش‌های اینوسنتیو دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و یا بالاتر هستند.

شکل 1) نمونه‌ای از چالش‌های علمی مطرح شده در اینوسنتیو

تا به حال بیش از 2000 چالش در وب سایت اینوسنتیو اجرا شده است و بالغ بر 162 هزار راه‌حل از سوی جامعه علمی عضو اینوسنتیو پیشنهاد شده است و حدود 20 میلیون دلار نیز پاداش به مشارکت‌کنندگان پرداخت شده است. این پلتفرم ماهیانه حدود 105 هزار بازدید را ثبت کرده است که دارای رشد 42 درصدی نیز هست.

شرکت‌های بسیاری از پلتفرم اینوسنتیو استفاده می‌کنند. کمپانی‌هایی همچون Procter & Gamble، DuPont و BASF مسائلی را که تیم‌های تحقیقاتی خودشان قادر به حل‌شان نبوده‌اند، در سایت اینوسنتیو منتشر می‌کنند و پاداش‌هایی از 10 تا 100 هزار دلار  را پیشنهاد می‌دهند. 

برای اینکه یک سازمان و یا شرکت از پلتفرم برای حل مسائل خود استفاده کند در وهله اول باید با استفاده از فرآیند طراحی چالش مسائل خود را در فرم یک چالش باز طراحی کنند. این کار توسط مشاوران و تیم اینوسنتیو صورت می‌گیرد و سبب می‌شود تا چالش‌های جذابی برای مشارکت‌کنندگان شکل بگیرد. پس از پایان فرآیند طراحی، چالش‌ها برای جامعه حل کنندگان مسائل ارسال می‌شوند و آنان فرصت دارند تا در یک بازه 30 الی 90 روزه پاسخ خود را ارسال کنند. با پایان یافتن مهلت ارسال راه‌حل، شرکت با بررسی راه‌حل‌ها و ارزیابی آنها به پاسخ‌هایی که به صورت کامل نیاز شرکت را برطرف می‌کنند پاداش می‌دهد. البته به جز چالش‌هایی که حالت ایده‌پردازی دارند و جوایز آن از قبل تضمین شده است.

به طور کلی 4 نوع چالش در اینوسنتیو وجود دارد:

  • چالش‌های ایده‌پردازانه: در این نوع، طوفان‌های فکری در بین ارائه دهندگان راه‌حل ایجاد می‌شود تا ایده‌هایی پیشرو تولید شوند.

  •  چالش‌های عملی: در این دسته راه‌حل‌هایی که به صورت تجربی و عینی تایید شده‌اند ارسال می‌شوند.

  • چالش‌های برای یافتن همکار: در این دسته همکاران و یا منابع شناسایی می‌شوند.

آنچه سبب شده است تا اینوسنتیو تا به این اندازه موفق باشد را باید در گزارشی جست‌وجو کرد که MIT درباره این پلتفرم منتشر کرده است. در این گزارش چنین آمده است که بزرگترین دارایی این مجموعه یک جفت چشم جدید است. به واقع زمانی که یک و یا چند نفر درگیر حل یک معضل و مساله می‌شوند و غرق در آن هستند ممکن است از توجه به برخی جزئیات باز بمانند اما زمانی که یک مسئله را در معرض دید تعداد زیادی از افراد قرار می‌دهیم بسیاری از زوایای نهفته آن آشکار می‌شود. نکته‌ای که بار‌ها و بار‌ها در طول سالیان گذشته برای بسیاری آشکار شده و بسیار مغتنم است آن است که آماتور‌ها نیز اهل حل مسائل و گشودن گره‌ها هستند. در بسیاری از موارد اطلاعات گردآوری شده توسط آماتور‌ها بسیار بهتر از حرفه‌ای‌ها بوده است لذا کسانی که تجربه کمتری دارند می‌توانند برخی اوقات بهتر عمل کنند. 

 

1- InnoCentive

منبع: فصلنامه رویش، پاییز 1394