ارزش قراردادهای دولتی در سال، به تریلیون‌ها دلار می‌رسد. طبیعی است که بازاری به این وسعت، همواره دستخوش سوء استفاده‌های مختلف می‌شود. یکی از راهکارهای جلوگیری از این سوء استفاده‌ها، شفافیت قراردادهای دولتی و باز کردن داده‌های این قرارداد‌هاست.

ارزش قراردادهای دولتی در سال، به تریلیون‌ها دلار می‌رسد. طبیعی است که بازاری به این وسعت، همواره دستخوش سوء استفاده‌های مختلف می‌شود. یکی از راهکارهای جلوگیری از این سوء استفاده‌ها، شفافیت قراردادهای دولتی و باز کردن داده‌های این قرارداد‌هاست. در حقیقت، داده بازِ قرارداد معاملات بهتری را برای دولت‌ها فراهم می‌آورد، سطح قابل قبولی از فعالیت‌ها را برای بخش خصوصی ایجاد می‌کند، و در نتیجه کالاها و خدمات با کیفیت بالایی را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد. برخی از مهم‌ترین نتایج حاصل از داده بازِ قرارداد عبارت است از:

  • افزایش ارزش پولی دولت‌ها؛

  • ایجاد یک رقابت منصفانه‌تر برای بازیگران این حوزه؛

  • مدیریت کالاها، فعالیت‌ها و بهبود کیفیت خدمات قابل ارائه به شهروندان؛

  • جلوگیری از کلاه‌برداری و فساد؛

  • ترویج بررسی‌های دقیق‌تر و راه‌حل‌های بهتر برای مشکلات عمومی.

می‌توان بیان داشت که داده بازِ قراردادها، یکی از اصلی‌ترین پایه‌های حمایت از منافع عمومی است. منافع عمومی یعنی جایی که پول حاصل از پرداخت مالیات‌ها، صرف ساخت مدارس، جاده‌ها، بیمارستان‌ها و به‌طورکلی، کلیه چیزهایی می‌شود که برای زندگی مردم عادی ضروری و مهم هستند.  هر ساله، دولت‌ها مبالغ زیادی را از طریق قراردادها در مورد همه‌چیز از هزینه کاغذ و مداد مصرفی مجموعه‌های خود گرفته تا پروژه‌های اصلی زیرساختی نظیر فرودگاه‌ها صرف می‌کنند. از نکات قابل‌توجه در این حوزه این است که همواره انعقاد قرارداد، به‌عنوان اولین احتمال فساد در دولت‌ها به‌حساب می‌آید. از سوی دیگر باید گفت که فساد، هزینه‌های زیاد و جبران‌ناپذیری را چه در بعد مادی و چه در بعد روانی (به عنوان مثال تضعیف سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به دولت) به بار خواهد آورد.

باز کردن داده‌های قراردادها کمک می‌کند تا با استفاده از انتشار و استفاده آزادانه داده‌ها، قابل‌دسترس کردن و ارائه به موقع اطلاعات در مورد قراردادهای دولت‌ها، احتمال فساد را در این عرصه به شدت پایین بیاورد و همچنین به شهروندان و کسب‌وکارها در شناخت و حل مشکلات یاری رساند.