شایسته است نامزدهای انتخابات شوراها، نسبت به مهم‌ترین شاخص‌های شفافیت در رابطه با خود (نامزد انتخابات) و نیز ساختار شوراها آگاهی کافی داشته باشند. لذا قویاً پیشنهاد می‌گردد نامزدهای محترم دوره آموزشی مختصر در حوزه شفافیت را از طریق آدرس learn.tp4.ir مشاهده نمایند.

نوع محتوا ایده‌ها و پیشنهادات
موضوع انتخابات
منتشر کننده شفافیت برای ایران

توضیح مسأله

شوراهای اسلامی شهر و روستا، یکی از تبلورهای مردم‌سالاری دینی و ارکان قانون‌گذاری در نظام جمهوری اسلامی ایران است. مردم از طریق شرکت در انتخابات آزاد و در چارچوب قوانین کشور، نمایندگانی را انتخاب و روانه شوراها می‌کنند.

در ازای حقوقی که قانون برای نمایندگان قائل شده است، حقوقی برای مردم ایجاد می‌شود و آن این است که بتوانند به خوبی بر نمایندگان خود نظارت نمایند، از کیفیت و حسن رفتار، گفتار و عملکرد آنها با خبر شوند، مسیرهای سهل‌الوصول و کارآمدی برای ارائه مشکلات و نظرات خود به نمایندگان در اختیار داشته باشند، بخوبی بتوانند نمایندگان را در قبال وعده‌ها و تعهدات زمان انتخابات و عملکردشان در طول دوره نمایندگی مورد ارزیابی و سنجش دقیق قرار داده و در نهایت بتوانند نسبت به نمایندگان به ارزیابی جامعی دست یافته و در انتخابات دوره بعد در خصوص ایشان و یا افراد جایگزین‌شان تصمیمات هوشیارانه‌ای اتخاذ کنند.

به دلیل اهمیت فراوان شوراهای اسلامی شهر و روستا و وظایف حساس معطوف به جایگاه نمایندگی مردم، ارتقاء عملکرد شوراها و فرآیندهای ناظر به آن از ضرورت‌های حیاتی و همیشگی به شمار می‌رود.

به صورت خلاصه باید بپذیریم که:

  • شوراهای اسلامی شهر و روستا یکی از تبلورهای مهم مردم‌سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران است.
  • کارآمدی شوراهای اسلامی شهر و روستا متناسب با کارآمدی سازوکارها و فرآیندهای داخلی و یا پیرامونی آن ارتقاء می‌یابد. لذا لازم است این سازوکارها به صورت مستمر مورد پایش و ارزیابی قرار گرفته و متناسب با کارآمدترین تجربیات و دستاوردهای قانونی و فناورانه ارتقاء یابد.
  • اما چه کسی بر نمایندگان نظارت می‌کند؟ جواب روشن است، مردم! این حق برای مردم باقی است تا امکان نظارت دقیق، در لحظه و جامع بر رفتار، گفتار و عملکرد منتخبین خود در شوراهای اسلامی شهر و روستا را داشته باشند.
  • صاحبان اندیشه و قلم، نخبگان، ذینفعان و بطور کلی عموم مردم حق خواهند داشت در سطوحِ گوناگونِ شوراهای اسلامی شهر و روستا مشارکت فعال و اثرگذار داشته باشند.
  • توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به نسبت گذشته، فرصت بی‌سابقه‌ای را در راستای تحقق موارد فوق‌الذکر در اختیار شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار داده است و بهره‌گیری سریع و هوشمندانه از آن یک ضرورت انکارناپذیر است.

 

 

راهبردهای عملیاتی

پیش از انتخابات

لازم است نامزد حامی شفافیت، اقدامات زیر را در راستای راهبرد شفافیت و نیز ارائه حسن نظر خود در این رابطه، پیش از آغاز انتخابات و در اولین فرصت مقدور، انجام دهد:

 

شفافیت اموال و دارایی‌ها

نامزد، فهرست کلیه درآمدها و دارایی‌های خود، همسر و فرزندان تحت تکفل خود را به دقت ثبت و منتشر نماید.

به منظور جلب اعتماد، وی می‌تواند به صورت مکتوب ضمانت و اعلام نماید که اگر کسی بتواند دارایی دیگری را به وی منتسب نموده و آنرا اثبات نماید، علاوه بر اینکه نامزد آن دارایی را به صورت رسمی به مالکیت فرد افشاکننده در می‌آورد، متعهد می‌شود که خود را برای همیشه از ورود به عرصه عمومی محروم خواهد نمود.

شفافیت منابع مالی انتخاباتی (برآورد)

نامزد برآورد خود از هزینه‌های انتخاباتی و منابع احتمالی تأمین آن منابع را اعلام می‌نماید.

شفافیت مواضع در موضوعات مختلف

نامزد مواضع خود در موضوعات مهم به صورت دقیق و مکتوب به صورت عمومی ارائه می‌نماید.

شفافیت وعده‌ها

نامزد، کلیه وعده‌ها و برنامه‌های خود برای دوره فعالیت در شورا را به صورت دقیق و مکتوب به صورت عمومی ارائه می‌نماید.

شفافیت مشاغل و فعالیت‌های پیشین

نامزد فهرست دقیق سابقه مشاغل و فعالیت‌های پیشین خود را اعلام عمومی می‌نماید.

 

پس از انتخابات

نامزد متعهد می‌شود که پس از انتخابات، در اولین فرصت مقدور (و نهایتا بازه زمانی دو هفته‌ای پس از روز برگزاری انتخابات)، اطلاعات زیر را به صورت دقیق و مکتوب، به صورت عمومی ارائه نماید:

شفافیت منابع مالی انتخاباتی (صورت پذیرفته)

هر چند نامزد فهرست برآوردی اولیه این اطلاعات را پیش از انتخابات اعلام نموده است، اما پس از پایان انتخابات و مشخص شدن دقیق منابع مالی، لازم است فهرست بروز، دقیق و کامل این منابع را به صورت عمومی ارائه نماید.

شفافیت مخارج تبلیغاتی

نامزد، فهرست دقیقی از مخارج تبلیغاتی خود را به صورت دسته‌بندی شده و به صورت عمومی ارائه می‌نماید.

 

در صورت پیروزی در انتخابات

  • نامزد متعهد می‌شود که تلاش مستمری را به منظور ارائه هر چه زودتر فهرست مشخصی از اطلاعات ناظر به شورای شهر که حسب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات (مصوب 1388) حق عموم مردم به حساب می‌آیند، را مبذول نماید. نامزد همچنین متعهد می‌گردد که گزارش عملکرد خود در راستای پیگیری تحقق این ضرورت را در بازه‌های زمانی سه ماهه، به اطلاع عموم مردم خواهد رساند. این اطلاعات عبارت‌اند از:

○        پیرامون کلیه جلسات:

■        عناوین و مفاد دستور جلسات

■        فهرست حضور و غیاب اعضا

■        هزینه‌های مرتبط با برگزاری جلسات

■        سامانه واحد ثبت و ارائه این اطلاعات

○        پیرامون صرفا جلسات علنی:

■        مستندات مورد مذاکره در جلسات

■        خلاصه و مشروح مکتوب مذاکرات

■        پخش زنده و آرشیو صوتی-تصویری جلسات

■        مشروح آراء اعضاء شورا به طرح‌های مختلف

■        متن کامل مصوبات جلسه

■        امکان حضور عموم مردم در جلسات

  • نامزد متعهد می‌شود که تا پیش از ارائه عمومی و سیستمی کلیه اطلاعات ذکر شده، اطلاعات ناظر به شخص خود را در اختیار مردم قرار می‌دهد. این اطلاعات عبارت‌اند از:

○        حضور و غیاب خود در جلسات

○        آراء خود به طرح‌های مختلف

○        صوت مذاکرات خود در جلسات

 

کسب اطلاعات بیشتر

سایر شاخص‌ها و توضیحات بیشتر پیرامون شاخص‌های اطلاعاتی ذکر شده در این سند:

شاخص‌های شفافیت نامزدهای انتخابات

http://map.tp4.ir/post/17

شاخص‌های شفافیت شورای شهر

http://map.tp4.ir/post/7

 

فایل ورد و پی‌دی‌اف این مطلب را می‌توانید از لینک‌های زیر دریافت کنید.

فایل پی‌دی‌اف

فایل ورد