معمولاً فضای حاکم بر انتخابات به‌خصوص انتخابات ریاست جمهوری، سیاسی است و همین موضوع باعث می شود که بسیاری از مسائل و مشکلات مهم کشور (به‌خصوص در حوزه های اقتصادی و اجتماعی)، در میان انبوهی از گزاره‌های سیاسی به حاشیه برود و یا صرفا با اهداف سیاسی مطرح شود و دغدغه برطرف کردن یا حل آنها، موضوعیت چندانی ندارد. این در حالی است که اتفاقا ضرورت دارد که از فرصت انتخابات، برای طرح مسائل و مشکلات اصلی مردم با توجه به اسناد بالادستی، قوانین و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، استفاده شود و تلاش گردد تا این موضوعات، محور مباحث و گفتگوهای انتخاباتی شود. 

نوع محتوا تجارب داخلی و بین‌المللی
موضوع شفافیت مواضع نامزدهای انتخاباتی
جغرافیا ایران
منتشر کننده شفافیت برای ایران

معرفی

طرح «آقای رئیس‌جمهور» شکل گرفت که سه هدف مهم را دنبال می‌کند: 

  1.  طرح مسائل مهم اقتصادی-اجتماعی در صحنه انتخابات و جلوگیری از به حاشیه رفتن آنها، 
  2. کمک به افزایش شفافیت مواضع و وعده‌های نامزدهای ریاست جمهوری، 
  3. کمک به انتخابی آگاهانه‌تر از سوی مردم. 

با توجه به این اهداف، «تلاشی برای یک انتخاب آگاهانه» به عنوان شعار طرح «آقای رئیس‌جمهور» انتخاب شده است. در این طرح، ۱۰ مساله مهم اقتصادی و اجتماعی کشور مورد توجه قرار گرفته است. همچنین امکان مقایسه نظرات نامزدها در این 10 مساله در سایت آقای رئیس جمهور قرار گرفته است. به علاوه برای بررسی دقیق تر مواضع نامزدها، امکان ورود به صفحه اختصاصی رصد هر نامزد قرار داده شده است.

مسائل

این سایت تلاش دارد همه‌ی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را توسط ۱۰ مسأه زیر ارزیابی نماید:

  1. آیا مدل برجام را برای رفع مشکلات اقتصادی کارآمد می‌دانید؟
  2. رویکرد اصلی مقابله با فیش‌های نجومی
  3. ادامه طرح تحول سلامت
  4. مسکن مهر
  5. تحقق خودکفایی در غذای اساسی با رویکرد فعلی وزارت جهاد
  6. محدودیت واردات کالاهای دارای مشابه داخلی
  7. افزایش کیفیت آموزش و پرورش
  8. اجرایی کردن بیمه زنان خانه‌دار
  9. ریشه کم آبی

صفحه هر نامزد

  1. بیوگرافی:زندگی‌نامه‌ای اجمالی هر نامزد را در اختیار شما قرار میدهد.
  2. دیدگاه‌ها: نظر هر نامزد نسبت به ۱۰ مسأله اصلی را نشان میدهد.
  3. شفافیت مالی و اموال و دارایی‌ها: در این قسمت سعی شده است که با دریافت داوطلبانه هزینه‌های انتخاباتی هر نامزد و همچنین اموال و دارایی‌های وی گامی در جهت شفاف‌تر شدن فضای انتخابات برداشته باشند.

مقایسه نامزدها

در این قسمت شما میتوانید مواضع نامزدها را در ده موضوع مقایسه کنید. مقایسه شما را میتواند به انتخابی آگاهانه‌تر نزدیک کند.

انتخاب من

شما میتوانید با پاسخ به ده سوال که برگرفته از مسائل بررسی شده در این سایت میباشد به نامزدی که نزدیک ترین نظر را به شما دارد دست یابید.

برای اطلاعات بیشتر دراین‌باره به بروشور معرفی این سایت مراجعه فرمایید.

شفافیت‌ برای ایران با آرزوی موفقیت برای "آقای رئیس جمهور"  امیدوار است که تلاش‌های مشابه در کشور افزایش یافته تا مردم علاوه بر حضور بیشتر در انتخابات بتوانند انتخابی آگاهانه داشته باشند

در مسیر پیش رو ما پشتیبان تمامی این حرکت‌ها خواهیم بود.اگر شما نیز حرکت مشابه‌ای میشناسید سپاسگزاریم اگر با ما به اشتراک بگذارید.