در تلاش گسترده برای مقابله با اخبار کذب در فضای مجازی، گوگل اخیراً قابلیت «ارزیابی حقایق» (Fact Check) در بخش «جستجو و اخبار» خود را در اختیار تمام کاربران جهان قرار داده است. این ویژگی ماه اکتبر سال 2016 به صورت آزمایشی راه اندازی شد و کاربران به کمک آن می توانند صحت محتوای مختلف را ارزیابی کنند.
حوزه شفافیت | نظارت | Monitoring | Scope |
موضوع | ارائه تجارب، گزارش | Experiences, Report | Subject |
جغرافیا | ایالات متحده | United States | Geography |
نوع مطلب | متن | Text | Type |
زبان | فارسی | Farsi | Language |
منتشر کننده |
دیجیاتو |
Digiato | Publisher |
طبق اعلام گوگل در بلاگ رسمی اش، از امروز تمامی کاربران خدمات گوگل، به ویژه آنهایی که از سرویس جستجوی این کمپانی استفاده می کنند، می توانند Fact Check را به کار گیرند. برای تعیین صحت محتوا، گوگل از شرکت های ثالثی مانند PolitiFact و Snopes.com کمک می گیرد.
البته تمامی پرس و جو ها در موتور جستجوی گوگل با این سرویس همراه نخواهند شد، ضمن اینکه شاید در برخی موارد، شرکت های مختلف نظرات متفاوتی در مورد صحت یک خبر داشته باشند. به همین دلیل گوگل تصریح می کند که «ارزیابی حقایق متعلق به گوگل نیست و فقط به افراد کمک می کند تا قضاوت آگاهانه تری را در مورد اخبار داشته باشند.» در بیانیه گوگل آمده است:
اگرچه گاهی اوقات با نتایج متفاوتی روبرو می شویم، اما با این حال معتقدیم با استفاده از این قابلیت می توان تا حدودی به میزان اتفاق نظر در مورد اخبار خاص پی برد و تصویری واضح تر از نظر منابع مختلف و موثق به دست آورد. با استفاده از این فناوری، بازبینی و ارزیابی حقایق توسط کاربران ساده تر خواهد شد.
منابع خبری مختلف در صورتی که بخواهند این ویژگی را روی محتوای اختصاصی خود فعال سازند، کافیست قطعه کد خاصی را روی وب سایتشان قرار دهند. البته معیارها و ضوابط سابق «گوگل نیوز» همچنان پابرجاست و انتشاردهندگان محتوا ملزم به رعایت آنها هم هستند.
این نوشته در سایت دیجیاتو منتشر شده است.
تذکر: مطالب بازنشر و مهمان، بدون دخل و تصرف در سایت شفافیت برای ایران منتشر میشود.