مقدمه
لازم است مبنای محاسبه حقوق همکاران از حالت ثابت مبتنی بر ساعات کاری ارتقاء یافته و ارزیابی عملکرد نیز در پرداختها مداخله داده شود. در همین رابطه مایلیم در این سند برای تدوین شاخصهای ارزیابی عملکرد دقیق و کارآمد همفکری کنیم. بهترین و سازندهترین مشارکتهای دوستان در این همفکری مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.
چند نکته در این رابطه:
-
پیشنهادات مطرح شده میتوانند به صورت جزئی یا کلی مورد ارزیابی یا اصلاح قرار گیرند. نقدهای دقیق و ارزیابیهای مدقانه در این رابطه بسیار مطلوب است.
-
ترتیب شاخصها نمایان کننده اولویت آنها نمیباشد. پس از نهایی شدن شاخصها، وزن آنها نیز به کمک دوستان تعیین خواهد شد.
-
پیشنهاداتی که ارائه میشوند بایستی همراه با پیشنهاد نحوه ارزیابی باشند. به عبارت دیگر باید بتوان شاخصها را به صورت مشخصی ارزیابی نمود. انجام این ارزیابی هم نبایستی پیچیده باشد.
-
تأکید فراوان نسبت به قانون 20-80: شاخصهایی پیشنهاد شود که از نظر تعداد اندک و از نظر تأثیر بیشینه باشند.
-
در این فاز فعلا شاخصهای عمومی برای ارزیابی عملکرد کل اعضا پیشنهاد میشوند. بدیهی است شاخصهای اختصاصی برای مسئولیتهای اختصاصی در آینده تعریف خواهد شد.
جدول شاخصهای ارزیابی
محور |
مؤلفه |
توضیح مؤلفه |
راهنمای امتیازدهی (از -100% تا +100%) |
برنامهریزی و گزارشدهی |
برنامهریزی |
- کیفیت و حسن ارائه برنامه (شخصی یا تیمی) - کامل و بروز نگاه داشتن فهرست کارهای خود در سامانه تسکولو - نکته: ارزیابی این مؤلفه متناسب با سطح و میزان مسئولیت فرد متفاوت خواهد بود. |
حداکثر: برنامهریزی کامل، دقیق، و همیشگی و بروزرسانی مستمر آن در سامانه تسکولو حداقل. برنامهریزی ضعیف، کلی، نابهنگام و غیرقابل اعتنا |
گزارش دهی |
- ثبت گزارش اقدامات و فعالیتها نسبت به وظایف کاری در سامانهی مدیریت پروژهی مجموعه - اطلاعرسانی از کلیت فعالیتهای خود از طریق گروههای تلگرامی کاری مجموعه - حسن به اشتراکگذاشتن فعالیتهای خود با مسئول مستقیم و نیز دیگر اعضای مجموعه - حسن اطلاعرسانی فعالیتها به ذینفعان خارج از همکاران مجموعه (صرفا صف مجموعه) |
حداکثر: گزارشدهی دقیق، کافی، در مکانها و زمانهای لازم حداقل: گزارشدهی پراکنده، ضعیف، کلی، دیرهنگام و غیرقابل اعتنا |
|
مسئولیت پذیری، تعهد کاری و حسن انجام امور |
زمان و کیفیت انجام امور |
- انجام وظایف محول در زمان مشخص (قید شده در برنامه و/یا ثبت شده در تسکولو) - انجام دقیق (تمام) و کامل وظایف - خروجی محوری و به ثمررسانی کارها - حسن رعایت شیوهنامههای لازم |
حداکثر: انجام دقیق و با کیفیت کلیه امور در موعد معین آن (ثبت شده در تسکولو) حداقل: انجام ضعیف، ناتمام، دیرهنگام و خارج از موعد عموم کارها |
خود انگیختگی، تدبیر و هنر پیگیری |
- اکتشاف همه آنچه مورد نیاز است - عدم نیاز به راهنمایی قدم به قدم در جزئیات امور - عدم نیاز به پیگیری مکرر وظایف - درگیر نکردن مسئول مافوق با جزئیات غیرضروری امور (نافی مشورتهای ضروری نیست و نباید باشد.) - حسن پیگیری امور از افراد داخل یا بیرون از مجموعه، متناسب با مخاطب، زمان و شرایط (حضوری، تلفن، پیامک، تلگرام، …) |
حداکثر: اکتشاف فعالانه و هوشندانه همه الزامات و اقتضائات کاری، با کمترین سطح از درگیر کردن مسئول مافوق یا سایر اعضای مجموعه و عمل به آنها بدون نیاز به پیگیری مستمر مسئولین، و نمایش هنر پیگیری از انجام وظایف (=افسر) حداقل: عدم تلاش برای کشف اقتضائات کاری و مراجعه مکرر به مسئول مافوق برای کسب تکلیف نسبت به جزء جزء لوازم کاری، نیاز به پیگیری مستمر برای انجام امور، و ضعف جدی در پیگیری امور (=سرباز) |
|
نظم و انضباط |
- حضور منظم در فعالیتهای عمومی گروه (رویدادها، جلسات عمومی و یا شخصی، …) - حضور منظم و سر وقت در مجموعه بر اساس برنامهی حضور ارائه شده - انضباط وسایل شخصی و نظافت میز فعالیت - رعایت آییننامه اتاق فعالیت |
حداکثر: حضور به موقع در کلیه جلسات، حضور طبق برنامه در محل کار، رعایت نظم و انضباط نسبت به وسایل شخصی و محیط فعالیت، رعایت آییننامه اتاق حداقل: عدم التزام به وقت جلسات، بیموالاتی نسبت به نظم و انضباط، بیاهمیتی نسبت به آییننامه اتاق |
|
ساعات کاری |
- میزان ساعات کاری اختصاص یافته در ماه |
حداکثر:میزان 160 ساعت و بالاتر حداقل: میزان 0 ساعت |
|
تعالی طلبی |
تعالی طلبی شخصی |
- دانشافزایی و مهارتافزایی مستمر در رابطه با مسائل علمی و فنی مورد نیاز در حسن انجام وظایف - نکته: ارزیابی این شاخص متناسب با مسئولیتهای فرد است. |
حداکثر: اهتمام مصرانه نسبت به دانشافزایی و مهارتافزایی مستمر (هر روز بهتر از دیروز) حداقل: بیتفاوتی نسبت به کسب دانش و مهارتهای لازم در انجام امور |
تعالی طلبی جمعی |
- احساس تعلق نسبت به مجموعه و دغدغهمندی روزافزون نسبت به ارتقاء آن - ارائه انتقادات و پیشنهادات سازنده و مؤثر در مجموعه (ضمن اولویتبخشی به حوزه فعالیت شخصی) - تلاش برای رشد مستمر خود و سایر همکاران - پیگیری مسائل مهم و عمومی مجموعه - عدم اکتفا به وظایف فردی و تعامل با سایر اعضای مجموعه و تلاش برای اصلاح و ارتقاء امور (پیشنیاز این روحیه، انجام کامل وظایف اختصاصی است.) - ارائه ایدههای نوآورانه برای ارتقاء انجام فعالیت خود و سایر اعضای مجموعه (پیشی گرفتن ارائه ایدههای دقیق و پخته و شدنی، نسبت به ایدههای سطحی و ناقص و کلی نیز مد نظر است) - حسن مدیریت ابهامات و تعارضات درون مجموعه |
حداکثر: احساس تعلق بالا، ارزیابی دقیق و ارائه متناوب پیشنهادات و انتقادات سازنده، نوآوری، تلاش مجدانه برای اصلاح و ارتقاء امور و حسن مدیریت ابهامات و تعارضات حداقل: ارائه تصویری از بیتفاوتی و بیانگیزگی نسبت به جریان امور در مجموعه |
|
مهارتها و توانمندی های فنی و دانشی |
نرمافزارهای پایه |
- Windows / Internet / MS Word / MS Excel / MS PowerPoint / Google Docs / Google Sheets / Google Slides / Taskulu / Snagit / Camtasia - بکارگیری کلیدهای ترکیبی (Shortcuts) پرکاربرد این نرمافزارها |
حداکثر: آشنایی بسیار بالا با کلیه این نرمافزارها، تسلط بر ابزارهای آنها و کاربردهای هر یک، و مجرب شدن و احساس راحتی در استفاده از آنها حداقل: آشنایی بسیار اجمالی و ابتدایی با این نرمافزارها، عدم بکارگیری ابزارهای درست در انجام امور، عدم راحتی در تعامل با این نرمافزارها |
تایپ |
- میانگین امتیاز 5 آزمون سرعت تایپ (10fastfingers.com) |
بسیار خوب: 71 به بالا خوب: 61 الی 70 متوسط: 51 الی 60 ضعیف: 41 الی 50 بسیار ضعیف: 0 الی 40 |
|
زبان انگلیسی |
- آزمون زبان انگلیسی (عمومی و تخصصی) - نکته: این شاخص متناسب با مسئولیتهای فرد ارزیابی میشود. |
نمره تست آزمون … ؟ (یک تست آزمون انگلیسی خوب برخط که چند مهارت را بسنجد) |
|
دانش حوزه شفافیت |
- طی کردن دقیق دورههای آموزشی شفافیت - تلاش مجدّانه برای ارتقاء این آگاهی از شفافیت - امتیاز آزمون شفافیت - آگاهی از مباحث جدید حوزه شفافیت و تلاش نوآورانه برای فرآوری آنها در قالبهای ترویجی |
حداکثر: تسلط بالا بر مطالب کلان حوزه شفافیت، تسلط بالا بر ابعاد شفافیت در تنوعی از مصادیق، تسلط بالا بر سوالات پرتکرار و پاسخهای آنها، مشارکت فعال در مباحث جلسات علمی شفافیت، فعال بودن در گروه تلگرامی 120 حداقل: آگاهی سطحی و اجمالی از بحث شفافیت، عدم تلاش و انگیزه کافی برای جبران ضعف دانشی |