چندیست که اخبار مرتبط با فیلتر کردن ویز و استفاده از نرم افزار تولید داخلی دال را می‌شنویم. در این نوشته قصد داریم راه حل مبتنی بر داده‌باز را برای حل این موضوع برای شما شرح دهیم.

نوع محتوا ایده‌ها و پیشنهادات
موضوع داده باز
بخش شهرداری و حکومت‌های محلی
جغرافیا ایران
منتشر کننده شفافیت برای ایران

گوگل مپ و ویز داده‌ی خود را ازکجا می‌آورند؟

ویز داده‌ی ترافیک خود را بر اساس جمع‌سپاری از رانندگان دریافت می‌کند. جمع‌سپاری هرچقدر هم که خوب باشد اما نمیتواند به خوبی داده‌ای باشد که توسط دستگاه‌ها و در لحظه دریافت می‌شوند برای همین این داده در مناطقی که مشارکت کنندگان کمی دارد خیلی قابل اتکا نیست و پیشنهاد مسیر عجیب و غریبی نمیتواند بدهد.

داده‌ی گوگل مپ بر اساس این نوشته به دو صورت بدست می‌آید:

گوگل برای پیش‌بینی وضعیت ترافیک مسیر از دو روش استفاده می‌کند. یکی از منابع اطلاعاتی گوگل، تاریخچه‌‌ی ثبت شده از مدت زمان مورد نیاز برای طی مسیر در ساعات و روزهای مختلف است، یعنی گوگل براساس داده‌های موجود از مجموع کاربرانی که این مسیر را در ساعات و روز‌های مشخصی طی کرده‌اند، ترافیک را پیش‌بینی می‌کند. روش دومی که گوگل از آن استفاده می‌کند، استفاده از سنسورها و همچنین تلفن‌های‌هوشمند است که سرعت حرکت خودروها در خیابان‌ها را مشخص می‌کنند.[1]

این داده بر اساس مشارکت کاربران و هم‌چنین ابرداده‌ای که در اختیار دارد بدست می‌آید. باز هم می‌توان گفت که این داده هرچند بهتر از ویز است اما نقص‌های فراوانی به آن وارد است.

چه تدبیری تاکنون اندیشیده شده؟

مقامات قضائی مدتی پیش ویز را به خاطر اسرائیلی بودن فیلتر کردند و مردم را ترغیب کردند که از نرم افزار تولید شده بومی دال استفاده کنند. یعنی راه‌حل توسعه نرم افزار ویز بومی است. نرم افزاری که ترافیک را از گوگل دریافت می‌کند و توسط جمع‌سپاری کاربران مشارکت بیشتری خلق می‌کند. اما این راه‌حل به مزاق کاربران شبکه‌های مجازی خوش نیامد. چرا که نرم افزار بومی هرچقدر هم که خوب باشد فقط بخاطر انحصار رشد می‌کند و به خوبی ویز نمی‌رسد.

چه پیشنهادی مبتنی بر شفافیت می‌توان ارائه داد؟

داده‌ی ترافیک به دقیق‌ترین شکل ممکن توسط شهرداری ثبت می‌شود. شهرداری‌ حتی داده‌ی رفت و آمد اتوبوس‌ها و مترو را نیز دارد. فلذا در حین تصمیم شما برای رسیدن از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر بهترین پیشنهاد را می‌تواند ارائه دهد. این داده‌ اگر به صورت باز و یا اگر احساس می‌شود خیلی داده‌ی امنیتی هست به صورت درخواستی به برنامه‌نویسان در قالب API ارائه شود به راحتی می‌تواند ابزارهای مختلفی بر آن سوار کرد که بهتر از گوگل مپس و ویز به شما آدرس دهد.
بهترین تجربه‌ی بین‌المللی این موضوع نیز داده‌ی ترافیک باز در لندن است که توانسته با این اقدام ۱۸ تا ۵۴ میلیون پوند هرساله صرفه‌جویی نماید.
در ادامه بخشی از این مطلب را میخوانیم:

سازمان “حمل و نقل برای لندن” (TfL) با احتیاط زیادی وارد حوزه داده باز شد. اما اکنون، پنج سال از زمان شروع انتشار مجموعه داده کلیدی آن می‌گذرد، که بیشتر به صورت بلادرنگ بوده است و تعداد نرم‌افزارهای کاربردی که بر اساس این داده نوشته شده‌اند، به صدها مورد می‌رسد و به دست میلیون‌ها نفر از کاربران حمل و نقل لندن رسیده‌اند و باعث ده‌ها میلیون پوند صرفه‌جویی در زمان بر اساس مبنای مشتری و با سرمایه‌گذاری نسبتا اندک شده‌اند. اکنون تفکر داده باز در درون سازمان “جای گرفته” است و تجربه TfL با داده باز باعث شده مسئولان حمل و نقل سایر کشورها نیز از آن پیروی کنند.

ویدئوی زیر به صورت مختصر و مفید، راه‌حل بالا را شرح می‌دهد:

منابع