در کشورهای مختلف، وب‌سایت‌های مختلفی برای بهبود ارتباط بین مردم و مسئولین تلاش می‌کنند. یکی از اصلی‌ترین بخش‌های ارتباط مردم و مسئولین، ارتباط با نمایندگان مجلس‌های مختلف است که باید بیشترین ارتباط را با مردم داشته باشند. می‌توان نمایندگان مجلس را واسطی بین قلب اجتماع و مسئولین سطح بالای هر کشور یا دستگاه حاکمیتی دیگری دانست.  در این نوشته به بررسی سایت Vouliwatch.gr از یونان می‌پردازیم که مثال خوبی برای بهبود ارتباط مردم و نمایندگان مجلس است.

نوع محتوا تجارب داخلی و بین‌المللی
موضوع شفافیت
بخش مجلس و پارلمان
جغرافیا یونان
منتشر کننده شفافیت برای ایران

Vouliwatch  یک وب‌سایت یونانی است که درصدد بهبود ارتباط نمایندگان مجلس ملی یونان و نمایندگان یونان در پارلمان اروپا با مردم این کشور است. این سایت قصد دارد ارزیابی مردم از فعالیت نمایندگان و میزان مسئولیت پذیری سیاستمداران را تقویت نماید.

این سایت مستقل با هدف تشویق به گفت‌وگوهای عمومی، دانش و آگاهی، مشارکت سیاسی و مسئولیت پذیری میان شهروندان و سیاستمداران در سال 2014 شروع به کار کرد. در واقع این پروژه به دنبال افزایش مشارکت سیاسی شهروندان یونانی و همچنین گسترش شفافیت و پاسخگویی میان سیاستمداران یونانی است. Vouliwatch  در این راستا با بدنه‌ی عمومی جامعه و سیاستمداران همکاری می کند تا به گفتگویی مفید و مفاهمه‌ای دوجانبه دست یابد.

راه‌حل‌های چهارگانه Vouliwatch برای شهروندان

راه حل های چهارگانه ای که Vouliwatch  به شهروندان پیشنهاد می‌دهد به شرح زیر است:

 پرسش از نمایندگان

در سامانه ای که ایجاد شده است شهروندان به راحتی می توانند پرسش های خود را از نمایندگان مجلس ملی و اتحادیه اروپا مطرح کنند و پاسخ های آنان را دریافت نمایند. برای جلوگیری از سوءاستفاده از سایت، تمام پرسش‌ها و پاسخ‌ها به همراه کدهایی منتشر می شوند که با اصول دولت باز سازگار هستند.

Votewatch نرم‌افزاری است که اجازه می دهد تا شهروندان برای پیگیری فعالیت های پارلمانی و رفتار انتخاباتی هر نماینده اقدام نمایند. این نرم افزار اطلاعاتی جامع و مختصر از قوانینی که در پارلمان بحث می شود در قالب اینفوگرافیک ارائه می کند.

 مطرح کردن ایده‌ها، تجارب و پیشنهادات

شهروندان می توانند ایده ها، تجارب و پیشنهادات خود را در سطح منطقه‌ای و ملی به اشتراک بگذارند؛ کاربران این مطالب را بررسی کرده و رتبه‌بندی می‌کنند. در هر ماه تمام مطالب دریافت شده، خلاصه می شود و طی گزارشی برای همه ی نمایندگان ارسال می‌گردد تا آن ها درباره ی مطالب تأمل و اقدام نمایند. سپس نتایج این فرآیند در سایت به صورت عمومی منتشر خواهد شد.

 مسئله ی ماه

 در هر ماه گروهی از کارشناسان سایت، یک مسئله ی پراهمیت سیاسی را انتخاب می کنند. این مسائل به صورت آنلاین و آفلاین بحث و بررسی می شوند و نتایج بحث‌های مجازی آن به بحث های حضوری و سازمان های مسئله محور سیاسی کشیده می شود.

رصدخانه

 وبلاگی است که اطلاعات دسته اول از تحولات قوانین و مسائل مرتبط و همچنین اتفاقات جاری مجلس در اختیار مخاطبان قرار میدهد. این وبلاگ توسط یکی از کارمندان مجلس که تجربه ای هم در روزنامه نگاری داشته باشد، مدیریت می شود.

وضعیت سایت

سایت Vouliwatch  در سه ماه آغازین کار خود که پیش نمایش آن بود، حمایت گسترده ای از سوی مردم و رسانه ها را به سوی خود جلب کرد. در هر ماه حدود 160 سوال از نمایندگان مجلس توسط کاربران انجام می شد و تعداد اعضای سایت به طور پیوسته در حال افزایش بود. هم اکنون حدود 1500 کاربر و 1300 ایده و سوال در سایت ثبت شده است و ماهانه 30 هزار نفر از آن دیدن می کنند.

در بخش مسئله ی ماه، برای مثال موضوع دموکراسی و اتحادیه اروپا مطرح شد که با دعوت از 6 نماینده از احزاب مختلف، بحث های بسیار مفید و جذابی شکل گرفت.


این سایت برای همکاری بهتر و تاثیرگذار تر با نمایندگان مجلس، از آن ها جهت شرکت در جلسه ای مشترک با مسئولین سایت دعوت بعمل آورد. از میان 300 نماینده مجلس یونان، 50 نفر از فعالیت‌های آنان حمایت کردند که رقم قابل توجهی است. برای تشویق بیشتر نمایندگان به همکاری، یک شمارشگر در صفحه ی شخصی آن ها در سایت ایجاد شده است که میزان سوالات مردم و پاسخ های آن ها را نشان میدهد. ایده دیگر این است که در صفحه ی اصلی سایت پنج نماینده برتر که بیش از دیگران به سوالات شهروندان پاسخ میدهند تعبیه شده است.

 جمع بندی:

به حتم وجود چنین سایتی که رابطی میان شهروندان و نمایندگان مجلس است، در بالا بردن مشارکت عمومی و نظارت هوشمند شهروندان نقش مهمی دارد و نمایندگان را نیز مجبور میسازد که پاسخگو و مسئولیت پذیر باشند. این سامانه فضایی است تا شهروندان بتوانند سوالات و ابهامات خود را مطرح سازند و فرصتی است برای سیاستمداران تا بتوانند از مسائل و دغدغه های اصلی شهروندان آگاهی کسب کنند.

متن این نوشته را از پیوند زیر دریافت کنید:

دریافت
حجم: 566 کیلوبایت

این گزارش توسط آقای امیرحسین رشیدی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)، از حامیان شفافیت برای ایران، به فارسی ترجمه شده است.

شما هم می توانید با ارسال مطالب و اسناد خود در زمینه‌ی شفافیت و داده باز، ما را در راه ترویج این مفاهیم و توسعه‌ی کشور عزیزمان، جمهوری اسلامی ایران، یاری نمایید.