به دلیل گستره عظیم تجارب و مصادیق موجود درباره شفافیت نظام سلامت، مدلی جامع و مانع برای تقسیم بندی و نظم دهی این تجارب تهیه شد بصورتیکه امکان استفاده از این مدل در حوزههای دیگر نیز وجود دارد.
نوع محتوا | ادبیات علمی |
موضوع | شفافیت |
بخش | نظام سلامت |
منتشر کننده | شفافیت برای ایران |
با مطالعه و بررسی تجارب کشورهای مختلف در زمینهی شفافیت نظام سلامت و همچنین اقدامات ممکن برای حلّ مشکلات کشور از طریق شفافیت، متوجّه گسترهی عظیمی از اقدامات و مطالعات ممکن در این راستا میشویم؛ بنابراین دستیابی به مدلی جامع و مانع جهت نظمدهی و تقسیمبندی انواع برنامههای شفافیت موضوعیت مییابد. در این راستا الگویی با سه بعد پیامدهای شفافیت، گسترهی شفافیت و اجزاء نیازمندِ شفافیت تدوین گشت (شکل بالا). این مدل بعنوان نقشهی راهی برای شفافیت کلّ نظام سلامت در نظر گرفته میشود. هر اقدام در جهت ارتقاء شفافیت نظام سلامت جایگاه مخصوص به خود را در این مدل و نقشه دارد و امکان بررسی جامع و کلان آن را میسر میسازد.
پیامدها
پیامدهای شفافیت را میتوان از دو منظر کلّیِ «سازمان» و «مردم» مورد بررسی قرار داد. در انجام مطالعات آتی و اقدام در جهت ایجاد شفافیت همواره باید پیامدهای آنها را از این دو منظر مورد مداقّه قرار داد.
- از منظر سازمان: این پیامدها شامل مواردی هستند که نهایتاً منجر به افزایش بهرهوری سازمان میشوند و به همین دلیل برای مدیران و سیاستگذاران و مسئولین و ذینفعان حائز اهمیّت میباشند. کاهش فساد (از طریق جلوگیری از بروز فساد یا مبارزه با فسادهای بروز کرده)، افزایش اثربخشی، افزایش کیفیت و کاهش قیمت خدمات در عرصه رقابت، افزایش پاسخگویی مسئولین، کاهش هزینههای نظارتی و غیرضروری، بهبود ساختارها و افزایش اعتماد عمومی به سازمانها از جملهی پیامدهای شفافیت در این منظر میباشند.
- از منظر مردم: این پیامدها شامل مواردی مانند ایجاد امکان حقّ انتخاب برای مردم، مشارکت دادن مردم در تصمیمگیریها از طریق جمع سپاری (Crowdsourcing)، اعطای فرصت شنیده شدن صدای مردم، امکان مطالبه عمومی و پرسشگری مردم میباشد. این دست پیامدها که تبلوری از تحقق مردمسالاری و مشارکت عموم مردم در اداره امور جامعه میباشند به دلیل جذّابیتهای فراوان موجب شده است که تحقق شفافیت همواره مورد حمایت عموم مردم بوده باشد.
گستره
تقسیمبندی اقدامات شفافیت میتواند از حیث گسترهی آن باشد که به دو سطح «خرد» و «کلان» تقسیم میشود.
- سطح خرد: شفافیت میتواند مربوط به یک بنگاه باشد مانند بیمارستانها، درمانگاهها، مطبهای پزشکی، مراکز تشخیص طبّی، پزشکان خانواده و غیره. در این حوزه هدف از شفافیّت بیشتر معطوف به افزایش توان انتخاب مردم و فضای رقابتی است که میتواند موجب افزایش بهرهوری بنگاهها شود. شفافیت قیمت خدمات در این سطح قرار میگیرد.
- سطح کلان: در این سطح شفافیت مربوط به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، بیمههای سلامت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بیمهی تأمین اجتماعی و همچنین دانشگاههای علوم پزشکی (که هدایت و نظارت بر مجموعهای از ارائهدهندگان را بر عهده دارند) میباشد. هدف از شفّافیت در سطح کلان، بیشتر معطوف به جلوگیری از فسادهای بزرگ و افزایش کارایی از طریق کاهش هدر رفت منابع میباشد. مثالی از شفّافیّت در این حوزه، انتشار اطلاعات دقیق، برخط (Online) و بههنگام میزان بودجه و درآمدها و مخارج وزارتخانهها، بیمههای سلامت و دانشگاههای علوم پزشکی با جزئیات آن و بصورت دادهباز (OpenData) میباشد.
جزء سیستم
با اتّخاذ رویکرد سیستمی میتوان تقسیم بندی دیگری را رقم زد را که در آن مشخّص میشود اطلاعات مربوط به کدام جزء سازمان نیازمند شفافسازی است:
- شفافیت ورودیها: عمدهی فسادهای سیستمهای مختلف را «آورده» یا «ورودی» آنها رقم میزند. برای مثال پول و بودجه بعنوان ورودی یک سیستم همواره اصلیترین علت ایجاد فساد است. شفّافیت منابع مالی چه در سطح کلان و چه در سطح خرد میتواند مانع بروز فسادها گردد. نیروی کار بعنوان ورودی سیستم نیز منشأ بروز فساد است چرا که کارمندان میتوانند در انتصاب افراد مسائل شخصی خود را دخیل کنند و انتخاب اصلح صورت نپذیرد. بنابراین ورودی سیستمها از جمله مهمترین مسائل برای شفّاف شدن هستند. شفافیت پرداخت شرکتهای داروسازی، داروخانهها و مراکز تشخیص طبّی به پزشکان و بیمارستانها نیز امری در جهت مقابله با تقاضای القایی تلقّی میگردد.
- شفافیت فرایندها: منشأ بسیاری از عدم کاراییها و اثربخشیها، فرایندها هستند. نمونهی این مسئله را میتوان در عدم شفافیت فرایندهای تولید در صنایع غذایی دانست. همواره نگرانیهای عمومی درباره اینکه محصولاتی مانند کالباس و سوسیس چگونه تولید میشوند وجود داشته است. عدم شفافیت در نحوه تولید آبلیمو منجر شد تا در مهرماه سال 1394، چهارده برند تولید آبلیمو توقیف شده و محصولات آنها از بازار جمعآوری شوند [1]. نگرانیهای مشابهی در تولید ماستهای پرچرب و استفاده از روغن پالم نیز وجود داشته است. در کشورهای اروپایی نیز پس از رسواییهایی در صنایع غذایی، مقرراتی برای ایجاد شفافیت در زنجیره تولید آنها تنظیم شد [2]. امّا در حوزه ارائه خدمات درمانی به دلیل تخصصی بودن فرایندها و عدم فهم آنها توسط عموم مردم تصوّر میشود شفافیت عمومی فرایندها منجر به آگاهی عمومی نمیشود. از این رو شفافیت میتواند در جهتی دیگر مثمر ثمر واقع شود. اطلاعات فرایندهای درمانی ارائهدهندگان میتوانند برای رقبا و دیگر متخصصین این حوزه شفّاف شوند. به این ترتیب اگر تعداد سازمانها و نفراتی که اطّلاعات فرایندهای ارائه خدمت را در دسترس دارند افزایش یابد احتمال تبانی کاهش یافته و عدم کاراییها و اثربخشیهای ارائهدهندگان نیز تحت تأثیر قرار میگیرد.
- شفافیت خروجیها: با روشن شدن خروجیِ ارائهدهندگان تا حد زیادی میتوان آنها را ارزیابی کرد. در مثال مربوط به انگلستان، شفافیت نرخ مرگ و میر هر جرّاح بعنوان شاخصی از خروجی پزشکان توانست منجر به بهبود این شاخص طیّ سالیان آتی شود. در صنعت دارو نیز انتشار نتایج مطالعات بالینی داروها میتواند از مصادیق شفافیت خروجیها باشد.
بطو کلّی باید مشخّص کرد که چه اطلاعاتی و برای چه کسانی باید شفاف شود؟ پاسخ این سؤال بصورت مختصر در قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات (1388) آمده است. بطور کلّی میتوان گفت هرگونه اطلاعات و آمار غیرشخصی که محرمانه نبوده و انتشار آن موجب ضرر نیست اطلاعات عمومی تلقّی میگردد؛ نظیر ضوابط و آییننامهها، آمار و ارقام ملّی و رسمی و اسناد و مکاتبات اداری (مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، 1388). بصورت پیشفرض اطلاعات عمومی باید در دسترس همه مردم قرار بگیرند چرا که دانستن آنها «حقّ» مردم تلقّی شده است امّا در مواردی که شفافیت عمومی ایجاد ضرر میکند میتوان اطلاعات را برای تمامی نهادها و سازمانهای مربوط شفاف نمود.
در ادامه فهرستی از مصادیق شفافیت در نظام سلامت و جایگاه آنها در مدل سه بعدی آمده است.
مصادیق |
جزء سیستم |
سطح |
پیامد از منظر سازمان؟ |
پیامد از منظر مردم؟ |
شفافیت قیمت خدمات |
ورودی |
خرد |
افزایش کارایی |
افزایش حقّ انتخاب |
شفافیت عملکرد ارائهدهندگان |
خروجی |
خرد |
افزایش کیفیت خدمات و اثربخشی سازمان |
افزایش حقّ انتخاب، امکان نظارت عمومی |
شفافیت هزینهها، خریدها و قراردادهای بیمارستانها |
ورودی و فرایند |
خرد |
کاهش فساد |
کاهش هزینه ها |
شفافیت تضاد منافع |
فرایند |
خرد و کلان |
کاهش فساد |
افزایش نظارت و مشارکت |
شفافیت اعتباربخشی بیمارستانها |
خروجی |
خرد |
افزایش رقابت و بهرهوری |
افزایش حقّ انتخاب |
شفافیت بودجه و هزینههای عمومی |
فرایند |
کلان |
کاهش فساد و افزایش بهرهوری |
افزایش نظارت و مشارکت |
شفافیت پرداختهای شرکتهای دارویی به پزشکان |
فرایند |
خرد |
کاهش فساد |
افزایش نظارت و مشارکت |
شفافیت پرداخت داروخانهها و مراکز تشخیص طبی به پزشکان |
فرایند |
خرد |
کاهش فساد |
افزایش نظارت و مشارکت |
شفافیت لیست انتظار بیماران |
فرایند |
خرد |
کاهش فساد |
افزایش نظارت و مشارکت |
شفافیت درآمدها و مخارج بیمههای سلامت |
ورودی و فرایند |
کلان |
کاهش فساد |
افزایش نظارت و مشارکت |
شفافیت بودجه و مخارج دانشگاههای علوم پزشکی |
ورودی و فرایند |
کلان |
کاهش فساد |
افزایش نظارت و مشارکت |
شفافیت انتصابهای دولتی و علل و ملاکهای آنها |
ورودی و فرایند |
کلان |
کاهش فساد |
افزایش نظارت و مشارکت |
شفافیت فرایندهای تولید صنایع غذایی |
ورودی و فرایند |
خرد |
کاهش فساد و افزایش اثربخشی |
افزایش نظارت و مشارکت |
شفافیت فرایندهای درمانی |
فرایندها |
خرد |
کاهش فساد و افزایش اثربخشی |
افزایش کیفیت خدمات |
انتشار نتایج مطالعات بالینی داروها |
خروجی |
خرد |
افزایش اثربخشی |
افزایش حق انتخاب، امکان نظارت عمومی |
شفافیت اقلام دارویی داروخانه ها به همراه قیمت آنها |
ورودی و خروجی |
خرد |
افزایش اثربخشی نظام توزیع دارو و کاهش امکان احتکار |
افزایش حقّ انتخاب |