در سال 2009 در کشور برزیل پایگاه  Cidade Democrática (به معنای شهر دموکراتیک) به منظور مستند سازی و بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل و چالش های شهری ایجاد گردید. این پایگاه ظرف چند سال اخیر توانسته است به عنوان یک پایگاه موفق در زمینه فعال سازی و مشارکت شهروندان برای حل و فصل مسائل شهری تبدیل شود و در حال حاضر به عنوان یک نمونه  موفق در زمینه ایجاد بسترهای شفافیت در بین کشورهای در حال توسعه به شمار می رود.

نوع محتوا تجارب داخلی و بین‌المللی
موضوع چالش
بخش شهرداری و حکومت‌های محلی
جغرافیا برزیل
منتشر کننده شفافیت برای ایران

معرفی پایگاه 

پایگاه «شهر دموکراتیک» برزیل در سال 2009 با بودجه ای نزدیک به 30 هزار دلار  به زبان پرتغالی تاسیس شد.در معرفی این پایگاه به این نکته اشاره  شده است که :هدف از تاسیس این پایگاه ایجاد یک پلتفرم مبتنی بر مشارکت شهروندان است تا از طریق هوش جمعی به یکسری راه حل های نوآورانه برای مسائل شهری دست پیدا کنیم.این پایگاه از یک حیث جمع بین پایگاه های مشارکت داده از جمله پایگاه چالش دولت آمریکا و برخی از پایگاه معرفی شده در زمینه مشارکت شهروندی می باشد.

First Page

در تصویر بالا صفحه اول این پایگاه را مشاهده می نمایید. جهت دسترسی به این پایگاه می توانید بر روی این لینک کلیک نمایید.

برخی از ویژگی ها و بخش هایی که در این پایگاه به آن پرداخته می شود:

  • ایجاد فوروم های تخصصی
  • ثبت و انتشار ایده های جدید پیرامون مسائل شهری
  • ایجاد شبکه و ارتباط بین متخصصین یک حوزه در مسائل شهری
  • حمایت از گروه ها و فعالان شهری به طرق مختلف
  • امکان انتخاب  منطقه شهری و حوزه های مورد علاقه و اطلاع رسانی های مربوط به آن
  • و ...... .

Competition

تصویر بالا که ترجمه آنلاین یکی از صفحات مربوط به مسابقات و چالش های مطرح شده در این سایت می باشد، مربوط به یکی از مسابقاتی است که  به تازگی در این سایت معرفی شده است. همانطور که در تصویر مشخص است 11 روز برای شرکت در این مسابقه مهلت وجود دارد و تا به حال 12 پروپوزال توسط 10 شرکت کننده و کاربر برای شرکت در مسابقه ارایه شده است.

Classes

تصویر بالا طیف برخی از کاربران فعال و هم چنین تقسیم بندی های مختلف از حیث موضوع و منطقه شهری را به تفکیک نمایش می دهد که به راحتی قابل فیلتر کردن و گزارش گیری است و از این طریق افراد فعال در هر حوزه قابل شناسایی و تحلیل می باشند.

طیف مسائلی که در این پایگاه مورد بررسی قرار می گیرد بسیار گسترده می باشد و مسائلی از حوزه های مختلفی چون حوزه محیط زیست،سلامت،بهداشت محیطی، عمران و شهرسازی،آب و فاضلاب و ... را شامل می شود.

Winner

تصویر بالا یکی از مسابقات به پایان رسیده را به همراه برنده اصلی آن نشان می دهد که در آن بیش 1000 نفر مشارکت داشته اند.

در یک تقسیم بندی کلی پایگاه دارای بخش های مختلفی از جمله مسابقات،فوروم ها و کاربران می باشد که نزدیک به 20 هزار کاربر مختلف در این پایگاه در این بخش ها فعالیت می کنند.

این پایگاه از حیث اینکه توانایی برخی از پایگاه های معرفی شده در بخش های قبلی و پست های گذشته وبلاگ  را همزمان دارد و به این لحاظ که کشور برزیل از حیث اقتصادی جزو کشورهای در حال توسعه به شمار می رود، می تواند الگوی مناسبی برای پیاده سازی در کشور باشد.