داده‌ی باز، داده‌ی دیجیتالی است که با مشخصات فنی و قانونی لازم برای استفاده، استفاده‌ی مجدد و توزیع مجدد آزادانه‌ی آن توسط هر کس، در هر زمان و هر مکان، در دسترس قرار دارد.

نوع محتوا ادبیات علمی
موضوع داده باز
منتشر کننده شفافیت برای ایران

مقدمه

  1. دنیا شاهد دگرگونی چشم‌گیری است که از تکنولوژی و رسانه‌ی دیجیتال بهره برده و از داده‌ها و اطلاعات تغذیه می‌شود. این دگرگونی پتانسیل بالایی برای ایجاد و پرورش دولت‌ها، سازمان‌های جامعه‌ی مدنی و بخش خصوصیِ شفاف‌تر، مسئولیت‌پذیرتر،‌ کارآمدتر،‌ پاسخگوتر و اثربخش‌تر را دارد. همین‌طور می‌تواند پشتیبانی از طراحی، ارائه و ارزیابی اهداف توسعه‌ی پایدار را در مقیاس جهانی دارا باشد.

داده‌ی باز، مرکز این تحول جهانی است

  1. ایجاد جامعه‌ای شکوفا، منصفانه و عادلانه‌تر نیازمند این است که دولت‌ها شفاف و پاسخگو باشند و با شهروندان تعامل منظم و معنادار داشته باشند. با توجه به این موضوع، یک انقلاب جهانی داده در حال رخ دادن است که به دنبال ارتقای همکاری حول چالش‌های اجتماعی کلیدی، نظارت عمومی موثر بر فعالیت‌های دولت و حمایت از نوآوری، توسعه‌ی پایدار اقتصادی و ایجاد و توسعه‌ی سیاست‌ها و برنامه‌های عمومی موثر و کارآمد می‌باشد.

داده‌ی باز برای نیل به این اهداف حیاتی است.

  1. داده‌ی باز توانمندسازی دولت‌ها، شهروندان، جامعه‌ی مدنی و نهادهای بخش خصوصی را به همراه دارد تا بتوانند تصمیمات آگاهانه‌ی بهتری بگیرند.

دسترسی موثر و به موقع به داده‌ها به افراد و موسسات کمک می‌کند که دید تازه‌ای به دست آورند و ایده‌هایی ابداع کنند که می‌توانند منافع اجتماعی و اقتصادی ایجاد کرده و زندگی مردم را در سراسر جهان بهبود بخشند.

داده‌ی باز فرصتی ارائه می‌کند که باید به خوبی از آن بهره برد.

  1. داده‌ی باز به کاربر اجازه می‌دهد که با ردیابی داده در میان تعدادی از برنامه‌ها و بخش‌ها، بتواند مجموعه‌ای از ‌داده‌ها را با هم مقایسه و ترکیب نماید و ارتباط میان آن‌ها را دنبال کند. هنگامی که داده به صورت کارآمد ترکیب و مقایسه شود، می‌تواند به برجسته کردن روندها، شناسایی چالش‌های اجتماعی و اقتصادی و نابرابری‌ها و ارزیابی پیشرفت در برنامه‌ها و خدمات عمومی کمک کند.

  2. داده‌ی باز می‌تواند به دولت‌ها، شهروندان و سازمان‌های جامعه‌ی مدنی و بخش خصوصی قدرت بخشد که در راستای کسب نتایج بهتر برای خدمات عمومی در زمینه‌هایی از قبیل سلامت، آموزش، امنیت عمومی، حفاظت از محیط زیست، حقوق بشر و حوادث طبیعی گام بردارند.

  3. داده‌ی باز می‌تواند با حمایت از ایجاد و تقویت بازارها، بنگاه‌ها و مشاغل جدید به ایجاد رشد اقتصادی فراگیر کمک کند. در صورتی که سازمان‌های جامعه مدنی و بخش خصوصی بیشتری شیوه‌های مناسبی از داده‌ی باز را اتخاد کنند و داده‌ی خود را با عموم به اشتراک بگذارند، این منافع بیشتر خواهد شد.

  4. داده‌ی باز به بهبود جریان اطلاعات درون و بین دولت‌ها و شفاف‌سازی تصمیمات و فرآیندهای دولتی کمک می‌کند. افزایش شفافیت، پاسخگویی و حاکمیت خوب را ترویج داده، مناظرات عمومی را بهبود می‌بخشد و به مبارزه با فساد کمک می‌نماید.

  5. داده‌ی باز فرصت‌هایی را برای ایجاد نوآوری و راه‌حل‌های سیاستی مبتنی بر شواهد ارائه می‌کند و از منافع اقتصادی و توسعه‌ی اجتماعی برای تمامی اعضای جامعه حمایت می‌کند. داده‌ی باز می‌تواند این کار را به شیوه‌های زیر انجام دهد؛ برای مثال:

    1. حمایت از سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد: ترغیب استفاده‌ی دولت‌ها از داده‌ها برای توسعه‌ی سیاست‌ها و تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد، که نتایج بهتر سیاست‌های عمومی را ممکن ساخته و توسعه‌ی پایدار اقتصادی و اجتماعی را تحکیم می‌بخشد.
    2. امکان همکاری میان بخش‌های مختلف: پشتیبانی از همکاری میان دولت‌ها، شهروندان و سازمان‌های جامعه مدنی و بخش خصوصی در طرح‌ریزی سیاست‌ها و ارائه خدمات عمومی بهتر.
    3. دنبال کردن پول: نشان دادن چگونگی و محل مصرف بودجه عمومی که به دولت‌ها انگیزه می‌دهد که نشان دهند که از بودجه عمومی به صورت بهینه استفاده می‌کنند
    4. بهبود حاکمیت بر منابع طبیعی: افزایش آگاهی نسبت به اینکه منابع طبیعی کشورها چگونه استفاده می‌شوند، درآمدهای حاصل از مواد استخراجی چگونه مصرف می‌شوند و همینطور اراضی چگونه مبادله و مدیریت می‌شوند.
    5. اثر نظارتی: حمایت و پشتیبانی از ارزیابی اثر برنامه‌های عمومی که به نوبه‌ی خود به دولت‌ها و سازمان‌های جامعه مدنی و بخش خصوصی اجازه می‌دهد که به نیازهای خاص جوامع محلی پاسخ موثرتری دهند.
    6. ترویج رشد متوازن: حمایت و پشتیبانی از رشد پایدار و فراگیر از طریق ایجاد و تقویت بازارها، بنگاه‌ها و مشاغل؛
    7. داده‌‌های مرتبط با موقعیت جغرافیایی: فراهم آوردن مراجع مکانی و مشاهدات هوایی زمین که به مقایسه‌پذیری و هم‌کنش‌پذیری و تحلیل موثر داده با امکان طبقه‌بندی جغرافیایی داده‌ها کمک می‌نمایند؛ و
    8. تصمیم‌گیری بهتر: قادر ساختن شهروندان به تصمیم‌گیری‌های آگاهانه‌تر نسبت به خدماتی که دریافت می‌کنند و استاندارهایی که باید از آن خدمات انتظار داشته باشند.

با استفاده از داده‌ی باز به این روش‌ها، این داده‌ها دارایی‌های عمومی کلیدی هستند که مردم می‌توانند از آن‌ها برای خلق ارزش، بینش‌ها، ایده‌ها و خدمات برای خلق دنیای بهتر برای همگان استفاده کنند.

  1. ما پیروی کنندگان از منشور بین‌المللی داده‌ی باز، معتقدیم که دولت‌ها و سایر سازمان‌های عمومی، مقادیر بسیار زیادی داده را که می‌تواند مورد توجه شهروندان باشد در اختیار دارند و این داده‌ها منابعی هستند که از آن‌ها به میزان کافی استفاده نشده است. در اختیار گذاشتن داده‌ی حکومتی منجر به ترغیب برای ایجاد جوامع متصل به هم می‌شود. در این صورت نیازهای شهروندانمان هرچه بهتر مرتفع خواهد شد و نوآوری، عدالت، شفافیت و موفقیت شکوفا خواهد شد و تمام این‌ها در حالی است که از مشارکت شهروندی در تصمیمات عمومی و پاسخگویی دولت اطمینان حاصل ‎‌شود.

  2. ما به همین دلیل به پیروی از مجموعه‌ای شامل 6 اصل که اساس دسترسی به داده‌ها، انتشار و استفاده از آن‌هاست، توافق نظر داریم. این اصول حکم می‌کنند که داده‌ها ویژگی‌های ذیل را دارا باشند:

    1. باز بودن داده به صورت پیش‌فرض
    2. به هنگام و جامع بوددن
    3. قابلیت دسترسی و استفاده‌پذیری
    4. قابلیت قیاس و تعامل‌پذیر
    5. برای حکمرانی بهتر و مشارکت شهروندان
    6. برای توسعه و نوآوری فراگیر
  1. ما برنامه‌های عملیاتی را توسعه خواهیم داد، یا مکانیزم‌ها و سیاست‌های موجود در جهت حمایت از پیاده‌سازی اصول منشور و منابع مرتبط را شناسایی خواهیم کرد. ما توافق می‌کنیم که منابع لازم را برای کار در چارچوب سیاسی و قانونی خود برای اجرای این اصول با استفاده از بهترین تجربیات فنی و رعایت چارچوب زمانی تعیین شده در برنامه اختصاص دهیم.

  2. این منشور به منظور به کارگیری توسط دولت‌ها در سطوح مختلف و موسسات چند منظوره تدوین شده است. علی‌رغم این‌که تمرکز این منشور بر داده‌ی باز حکومتی است، پذیرای به‌کارگیری آن توسط سایر موسسات از قبیل موسسات جامعه‌ی مدنی و بخش خصوصی نیز خواهیم بود.

اصل 1- باز بودن داده به صورت پیش‌فرض

  1. ما معتقدیم که عبارت «داده‌ی حکومتی» شامل داده‌هایی است که حکومت‌های ملی، منطقه‌ای، محلی و شهری، موسسات دولتی بین‌المللی و سایر انواع موسسات در بخش‌های عمومی گسترده‌تر در اختیار دارند، ولی محدود به آن‌ها نیست. عبارت داده‌ی حکومتی را می‌توان برای داده‌هایی که توسط سازمان‌های غیر دولتی برای حکومت‌ها ایجاد‌ می‌شود نیز به کار برد. این عبارت به داده‌هایی با منافع خاص برای عموم مردم که سازمان‌های خارجی مرتبط با برنامه‌ها و خدمات حکومتی در اختیار دارند نیز اطلاق می‌‌شود.(برای مثال داده‌هایی درباره‌ی فعالیت‌های استخراجی، داده‌های مرتبط با زیرساخت حمل و نقل و ...)

  2. ما معتقدیم که دسترسی رایگان به داده‌های دولتی و استفاده‌ی مجدد از آن‌ها برای اقتصاد و جامعه اهمیت بسزایی دارد و به همین دلیل داده‌های دولتی باید به صورت پیش‌فرض باز باشند.

  3. ما نیاز به ترویج توسعه و بهره‌گیری جهانی از منابع، استانداردها و سیاست‌های ساخت، استفاده، تبادل و هماهنگ‌سازی داده‌های باز را تصدیق می‌کنیم.

  4. ما پی برده‌ایم که داده‌ی باز تنها زمانی می‌تواند گشوده شود که شهروندان اعتماد داشته باشند که داده‌های باز، حقوق مرتبط با حریم خصوصی آن‌ها را نقض نمی‌نماید و آن‌ها می‌توانند در فرآیند جمع‌آوری و استفاده از داده‌های خصوصیشان که در فرآیند تعامل آن‌ها و دولت به وجود آمده‌اند، تأثیر داشته باشند.

  5. ما:

    1. سیاست‌ها و اقداماتی را توسعه داده و یا اتخاذ خواهیم کرد تا مطمئن شویم داده‌ها به صورت پیش‌فرض باز خواهد بود، در حالی که همان طور که در این منشور اشاره شد، دلایل موجهی که بعضی از داده‌ها نمی‌توانند منتشر شوند را درک می‌کنیم؛

    2. دلایل واضحی برای اینکه چرا داده‌های خاصی قابلیت انتشار ندارند را فراهم می‌کنیم؛

    3. فرهنگ باز بودن را نه فقط با معیارهای قانونی و سیاسی، بلکه به کمک برنامه‌ها، ابزارها، دستورالعمل‌ها و استراتژی‌های ارتباطی آموزش و آگاهی که برای آگاه‌سازی دولت، جامعه مدنی و نمایندگان بخش خصوصی از مزایای داده‌ی باز به کار گرفته می‌شوند،‌ ایجاد خواهیم کرد؛

    4. مشوق‌های هدایت، مدیریت، نظارت و عملکرد، و سیاست‌های ارتباطی داخلی مورد نیاز برای حرکت به سمت فرهنگ باز بودن را در تمام ادارات و سازمان‌های حکومتی از جمله سازمان‌های متولی آمارهای رسمی توسعه خواهیم داد؛

    5. استانداردهای جهانی و قوانین داخلی به خصوص آن‌هایی که مرتبط با امنیت، حریم خصوصی، محرمانگی و مالکیت معنوی هستند را بررسی خواهیم نمود. در صورتی که قوانین و مقررات مربوطه موجود نبوده و یا منسوخ شده باشند، آن‌ها را ایجاد و یا به روزرسانی خواهیم کرد؛ و

    6. با توجه به قوانین و استانداردهای حریم خصوصی، داده‌ها را پیش از انتشار بی‌نام نموده و اطمینان حاصل می‌کنیم که داده‌های حساس و قابل شناسایی توسط اشخاص حذف شده‌اند.

اصل 2 – به هنگام و جامع بودن

  1. ما درک می‌کنیم که برای شناسایی داده‌ها برای پخش یا انتشار، زمان و منابع انسانی و فنی نیاز است.

  2. ما اهمیت مشاوره با کاربران داده‌ها از قبیل شهروندان، دولت‌های (محلی) دیگر و سازمان‌های جامعه مدنی و بخش خصوصی را برای شناسایی اولویت داده‌ها برای انتشار و/یا ارتقا، درک می‌کنیم.

  3. ما درک می‌کنیم که برای ارزشمند بودن داده‌ها برای حکومت‌ها، شهروندان و سازمان‌های جامعه مدنی و بخش خصوصی، داده‌ها باید جامع، دقیق و با کیفیت بالا باشند.

  4. ما:

    1. فهرستی جامع از مراکز نگهداری داده برای مشاوره‌های معنادار در مورد اولویت‌بندی، انتشار و زمان‌بندی پخش داده‌ها، ایجاد و نگهداری کرده و در اختیار عموم قرار خواهیم داد؛

    2. داده‌ها را با کیفیت بالا بر اساس زمان‌بندی و بدون تأخیر پخش خواهیم نمود. داده‌ها جامع و دقیق خواهند بود و با توجه به اولویت‌بندی پخش خواهند شد. این اولویت‌بندی با هماهنگی با کاربران داده‌ی باز شامل شهروندان، سایر دولت‌های (محلی) و جامعه مدنی و سازمان‌های بخش خصوصی صورت گرفته است.

    3. تا حد امکان، داده‌ها را به شکل اصلی و بدون تغییر پخش خواهیم کرد و داده‌ها را به راهنمایی‌ها، اسناد، توصیفات بصری و یا تحلیل‌های مرتبط، متصل خواهیم نمود؛

    4. تا حد امکان داده‌هایی را پخش خواهیم کرد که به کمترین سطوح مدیریتی از قبیل جنسیت، سن، درآمد و سایر طبقه‌بندی‌ها تفکیک شده باشند؛

    5. به کاربران اجازه خواهیم داد که بازخورد ارائه کنند و تا حدی که از بهبود کیفیت داده به میزان کافی مطمئن شویم، بازبینی‌ لازم را انجام خواهیم داد.

    6. شیوه‌های اجرایی مدیریت چرخه‌ی عمر اطلاعات را به صورت پیوسته اعمال خواهیم کرد و مطمئن خواهیم شد که نسخه‌های قدیمی مجموعه داده‌ها تا زمانی که دارای ارزش باشند، حفظ، بایگانی و قابل دسترسی هستند.

    7. به کاربران داده درباره‌ی تغییرات قابل ملاحظه در ساختار یا تامین داده، برای کمینه کردن تأثیر بر روی کاربرانی که ابزارهایی بر اساس داده‌ی باز ساخته‌اند، مشاوره خواهیم داد؛ و

    8. درباره‌ی فرآیندهای جمع‌آوری، استانداردسازی و انتشار داده‌ی خود از طریق مستندسازی آنلاین این فرآیندها شفاف خواهیم بود.

اصل 3 – قابلیت دسترسی و استفاده‌پذیری

  1. ما معتقدیم که باز نمودن داده‌ها برای دولت‌ها، شهروندان و سازمان‌های جامعه مدنی و بخش خصوصی امکان تصمیم‌گیری بهتر و آگاهانه‌تر را می‌دهد.

  2. ما معتقدیم که زمانی که داده‌ی باز منتشر می‌شود، باید به سادگی قابل کشف و دسترسی باشد و بدون موانع بروکراتیک و یا مدیریتی در دسترس مردم قرار داده شود.

  3. ما:

    1. داده‌ها را بر روی یک پورتال مرکزی انتشار خواهیم داد تا داده‌ی باز به صورت یک‌جا و به سادگی قابل کشف و دسترسی باشد؛

    2. داده را به فرمت باز پخش خواهیم کردیم تا مطمئن شویم داده در دسترس گسترده‌ترین طیف از کاربران قرار دارد تا بتوانند آن را یافته، بدان دسترسی داشته و از آن استفاده کنند. در بسیاری از موارد این امر شامل فراهم‌آوری داده به فرمت‌های چندگانه‌ی استانداردسازی شده خواهد بود تا بتواند توسط کامپیوترها پردازش شده و مورد استفاده مردم قرار گیرد؛

    3. داده را به صورت رایگان، تحت مجوز باز و نامحدود پخش خواهیم کرد؛

    4. داده را بدون ثبت نام اجباری پخش خواهیم کرد تا به کاربران اجازه دهیم بدون نیاز به شناسایی بتوانند داده‌ها را دریافت کنند؛ و

    5. مطمئن خواهیم شد که وسیع‌ترین طیف کاربران می‌توانند به صورت موثر به داده‌ها دسترسی داشته و از آن استفاده کنند. لازمه‌ی این کار ایجاد اقدامات نوآورانه‌ای برای افزایش آگاهی درباره‌ی داده‌ی باز، ترویج دانش (ادبیات) درباره‌ی داده، ایجاد ظرفیت برای استفاده‌ی بهینه از داده‌ی باز و اطمینان از دسترسی شهروندان، اجتماع و جامعه مدنی و نمایندگان بخش خصوصی به ابزارها و منابع مورد نیازشان برای دانستن چگونگی استفاده از منابع عمومی می‌باشد.

اصل 4 - قابلیت قیاس و تعامل‌پذیری

  1. ما معتقدیم که برای این که داده به بیشترین میزان موثر و مفید باشد، باید بتوان آن را به سادگی درون و بین بخش‌ها، در مناطق جغرافیایی مختلف و در طول زمان مقایسه کرد.

  2. ما معتقدیم که داده باید در فرمت‌های ساختاریافته و استاندارد ارائه شود تا تعامل‌پذیری، قابلیت ردیابی و استفاده‌ی مجدد از آن امکان‌پذیر شود.

  3. ما:

    1. استانداردهای باز و یکپارچه مرتبط با فرمت‌های داده، تعامل‌پذیری، ساختار و شناسه‌های متداول را به هنگام جمع‌آوری و انتشار داده‌ها اعمال خواهیم کرد.

    2. اطمینان حاصل خواهیم کرد که مجموعه‌ داده‌های باز، فراداده‌های اصلی و یکپارچه را شامل می‌شوند و در فرمت‌های قابل خوانش برای انسان‌ و ماشین در دسترس قرار گیرد.

    3. اطمینان حاصل خواهیم کرد که داده کاملا توصیف شده است و تمام مستندات همراه داده با زبانی واضح و روشن نوشته شده است و نیز تمام کابران داده اطلاعات کافی برای درک منبع، قدرت، ضعف و محدودیت‌های تحلیلی داده‌ها را داشته باشند.

    4. با موسسات استاندارد داخلی و بین‌المللی و دیگر متولیان تعیین استاندارد تعامل خواهیم کرد تا تعامل‌پذیری بیشتر بین استانداردهای موجود بین‌المللی را ترغیب نموده و از ایجاد استانداردهای مشترک جهانی داده در صورتی که وجود نداشته باشند، حمایت کنیم و مطمئن شویم که هر استاندارد جدید داده‌ که ایجاد می‌کنیم تا حد امکان با استانداردهای موجود دیگر تعامل‌پذیر باشند؛ و

    5. جایگاه استانداردها و شناسه‌های محلی را نسبت به استانداردهای جدید مورد توافق جهانی مشخص خواهیم نمود و نتایج را با عموم به اشتراک خواهیم گذاشت.

اصل 5- حکمرانی بهتر و مشارکت شهروندان

  1. ما معتقدیم که انتشار داده‌ی باز به حکمرانی موسسات عمومی و اعتماد به آن‌ها استحکام بخشیده و تعهد حکومت‌ها به احترام به حاکمیت قانون را تقویت می‌کند و بنیانی شفاف و پاسخگو برای بهبود تصمیم‌گیری و ارتقای ارائه‌ خدمات عمومی فراهم ‌می‌کند.  

  2. ما معتقدیم که داده‌ی باز موجب توسعه‌ بهتر، پیاده‌سازی بهتر و ارزیابی بهتر برنامه‌ها و سیاست‌ها برای رفع نیازهای شهروندانمان می‌شود و مشارکت شهروندی و تعامل آگاهانه و بهتر میان دولت و شهروندان را ممکن می‌سازد.

  3. ما معتقدیم که تعامل و مشورت با شهروندان و سازمان‌های جامعه مدنی و بخش خصوصی می‌تواند به دولت کمک کند تا بداند که کدام نوع از داده‌ها تقاضای بیشتری دارند و به نوبه‌ی خود می‌تواند منجر به اولویت‌بندی، انتشار و استانداردسازی بهتر داده‌ها شوند.

  4. ما معتقدیم که دولت‌های شهری و محلی اغلب اولین نقطه‌ی تعامل بین شهروندان و دولت هستند و لذا این حکومت‌ها نقشی حیاتی در حمایت از تعامل شهروندان بر مبنای داده‌ی باز دارند.

  5. ما:

    1. فرآیندهای نظارت و بررسی را برای گزارش‌دهی منظم به عموم مردم درباره‌ی پیشرفت و آثار اقدامات داده‌ی باز خود اجرا خواهیم کرد.

    2. اطمینان حاصل خواهیم نمود که اطلاعات منتشر شده در نتیجه‌ی شفافیت یا قوانین ضد فساد به صورت داده‌ی باز منتشر شده است.

    3. برنامه‌ها، ابزارها و دستورالعمل‌های آموزشی فراهم خواهیم کرد تا از توانایی کارکنان دولت برای استفاده‌ی بهینه از داده‌ی باز در فرآیندهای توسعه‌ی سیاستی مطمئن شویم.

    4. با انجمن‌های آزادی اطلاعات/ دسترسی به اطلاعات/ حقوق اطلاعات،‌ برای پیگیری انتشار فعالانه‌ی داده‌های باز با توجه به وظیفه دولت‌ها برای انتشار اطلاعات در صورت درخواست، همکاری خواهیم داشت.

    5. با شهروندان و نمایندگان جامعه‌ی مدنی و بخش خصوصی تعامل خواهیم کرد تا داده‌هایی را که آن‌ها برای پاسخگو نگه داشتن کارآمد حکومت‌ها نیاز دارند، شناسایی کنیم؛

    6. با حمایت از شهروندانی که از داده‌ی باز برای شناسایی فساد یا انتقاد از دولت استفاده می‌کنند، به حقوق شهروندان برای آزادی بیان احترام خواهیم گذاشت؛ و

    7. به استفاده از داده‌ی باز برای توسعه‌ی راه‌حل‌های سیاستی نوآورانه و مبتنی بر شواهد که برای تمام اعضای جامعه منفعت دارند و نیز اقشار حاشیه‌نشین را توانمند می‌کنند، تشویق می‌کنیم.  

اصل 6 – توسعه و نوآوری فراگیر

  1. اهمیت باز بودن را برای تهییج و تحریک خلاقیت و نوآوری تصدیق می‌کنیم. هرچه بیشتر دولت‌ها، شهروندان، سازمان‌های جامعه‌ی مدنی و بخش خصوصی از داده‌های باز استفاده کنند، منافع اجتماعی و اقتصادی حاصل از آن‌ها بیشتر خواهد بود. این حقیقت در مورد کاربردهای دولتی، تجاری و غیر تجاری برقرار است.

  2. تصدیق می‌کنیم که داده‌های باز توانایی کمک به تشخیص چالش‌های اقتصادی و اجتماعی و رصد و ارائه‌ی برنامه‌های توسعه‌ی پایدار را دارند. داده‌های باز همچنین می‌توانند به مقابله با چالش‌های جهانی همانند فقر، گرسنگی، تغییرات اقلیمی و تبعیض یاری رسانند.

  3. تصدیق می‌کنیم که داده‌های باز ذاتا منابع عادلانه‌ای هستند که با فراهم کردن امکان دسترسی به داده‌ها برای همه مردم، صرف‌نظر از اینکه چه کسی هستند و در کجا زندگی می‌کنند، آن‌ها را توانمند می‌سازد. با این حال از وجود فاصله دیجیتالی جهانی از منظر ابزارها و تخصص فناورانه آگاهیم. این فاصله کسانی را که در حاشیه‌ی اجتماعی و اقتصادی قرار دارند را نسبت به دسترسی و استفاده از داده‌های باز محروم می‌کند.

  4. معتقدیم نقش دولت‌ها به ترویج نوآوری و توسعه‌ی پایدار با انتشار داده‌های باز خلاصه نمی‌شود. دولت‌ها همچنین باید نقش فعالی در حمایت از استفاده‎ی مجدد موثر و خلاقانه از این داده‌ها بازی کنند و اطمینان حاصل نمایند که کارمندان دولت، شهروندان، سازمان‌های جامعه‌ی مدنی و بخش خصوصی به داده‌هایی که لازم دارند و نیز ابزارها و منابعی که برای فهم و استفاده موثر از آن‌ها لازم است دسترسی داشته باشند.

  5. ما:

    1. شهروندان، سازمان‌های جامعه‌ی مدنی و بخش خصوصی و موسسات چند جانبه را به انتشار داده‌های تولید و جمع‌آوری شده توسط آن‌ها در جهت حرکت به سمت اکوسیستم داده‌ی باز غنی‌تر با منابع متعدّدی از داده تشویق خواهیم کرد؛

    2. مشارکت‌های بالقوه بین دولت و سازمان‌های جامعه مدنی و بخش خصوصی و موسسات چند جانبه را برای حمایت از انتشار داده‌ی باز و بیشینه‌سازی اثرات داده از طریق استفاده‌ی کارآمد از آن را خواهیم یافت و یا ایجاد خواهیم نمود.؛

    3. برنامه‌ها و اقدامات نوآورانه‌ای که توسعه و ایجاد مشترک مجموعه‌های داده، توصیفات بصری، برنامه‌های کاربردی و دیگر ابزارهای بر پایه‌ی داده‌ی باز را رشد می‌دهند، ایجاد کرده یا از آن‌ها حمایت خواهیم کرد؛

    4. با مدارس و موسسات آموزشی متوسطه تعامل خواهیم داشت تا از پژوهش‌های روزافزون داده‌ی باز حمایت کنیم و ادبیات داده را به برنامه‌ی درسی موسسات آمورشی وارد نماییم؛

    5. پژوهش‌های مرتبط با اثرات اجتماعی و اقتصادی داده‌ی باز را هدایت یا پشتیبانی خواهیم کرد؛

    6. ظرفیت‌سازی خواهیم کرد و تخصص و تجربه‌ی فنی را با دیگر دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در سراسر جهان به اشتراک خواهیم گذاشت؛ تا اطمینان یابیم هر کسی می‌تواند از منافع داده‌ی باز بهره‌مند شود؛ و

    7. با ظرفیت‌سازی و تشویق توسعه‌دهندگان، کارآفرینان، سازمان‌های جامعه‌ی مدنی و بخش خصوصی، دانشگاهیان، اصحاب رسانه، کارمندان دولتی و دیگر کاربران، نسل آینده‌ی مبتکرانِ داده را در بیرون و درون دولت پرورش خواهیم داد تا ارزش داده‌ی باز نمایان گردد.

شما می‌توانید از طریق فایل برخط زیر، به متن این ترجمه دسترسی داشته باشید.

فایل word برخط

این مطلب از نشانی کوتاه l.tp4.ir/odc نیز در دسترس است.