شاید مهم‌ترین دغدغه مسئولان در ایام نوروز مشکل تخلفات جاده‌ای باشد که روزانه ده‌ها نفر را به کام مرگ میکشاند. یکی از مهم‌ترین و فراگیرترین راه‌های دست‌یابی به تخلفات، گزارش‌های مردمی است. در بسیاری کشورها قوانینی وجود دارد علاوه بر حمایت از گزارشگران تخلف جوایزی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. گزارش‌گری تخلف در حین رانندگی یکی از بهترین راه‌حل ها برای کنترل تخلفات می‌باشد.

نوع محتوا ایده‌ها و پیشنهادات
موضوع گزارشگران تخلف
منتشر کننده شفافیت برای ایران
شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چرا در فیلمی که از تصادفات در خارج از کشور مشاهده میکنیم دوربین پشت شیشه جلوی ماشین قرار گرفته است؟مگر چقدر به این دوربین نیاز است که همیشه روشن باشد؟ 
سازوکار بسیار جالبی پیش رو داریم: وقتی شما تخلف ماشین جلوی خود را میبینید کافی است که دکمه ای که بر روی دوربین است را فشار دهید و دوربین به صورت خودکار چند لحظه قبل را جدا میکند و در اختیار شما قرار میدهد. حال شما با این فیلم به صورت آنلاین به پلیس تخلف را گزارش میدهید و پس از بررسی جایزه را دریافت میکنید. معمولا نصف جریمه متخلف به گزارش‌دهنده تخلف جایزه داده می‌شود.
اگر راننده حرکات خطرناک در جاده انجام میدهد میتوانید با نرم افزاری که به همین منظور طراحی شده است تخلف را گزارش دهید و از پلیس درخواست کمک کنید.
حالا دیگر به جای وجود چند پلیس کاملا محسوس در جاده با ماشین‌های مشخص هزاران پلیس نامحسوس وجود دارد. تبدیل کردن مردم به ناظرانی همیشه بیدار (با قراردادن جوایز مادی و غیرمادی) سبب می‌شود تا خود را همه جا در معرض نظارت عمومی دیده و این خطر و ترس از کشف شدن، انگیزه آنها از ارتکاب به جرم را به حداقل برساند. راه‌حلی که میتواند مرهمی باشد بر درد سنگین جاده‌های کشور در ایام نوروز.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید این مطلب را در دو کشور انگلستان و استرالیا مطالعه فرمایید.