در سال 2005، اداره ثبت ساختمان و مسکن دانمارک (Building and Dwelling Register of Denmark) داده آدرس خود را بهصورت رایگان در اختیار عموم قرار داد. قبل از آن تاریخ، هر شهرداری برای دسترسی و تحویل دادههایی که عملاً غیر قابل دسترس بود هزینه جداگانهای دریافت میکرد. بهعلاوه، اختلاف معناداری میان محتوای پایگاه دادههای مختلف به چشم میخورد. در یک مطالعه تکمیلی که توسط دولت دانمارک انجام شد در سالهای 2005 تا 2009 با صرف تنها 2 میلیون یورو، عایدات مالی مستقیم این طرح مبلغ 62 میلیون یورو برآورد شد.
نوع محتوا | تجارب داخلی و بینالمللی |
موضوع | داده باز |
بخش | شهرداری و حکومتهای محلی |
جغرافیا | دانمارک |
منتشر کننده | شفافیت برای ایران |
ابعاد تأثیر
- بهبود دولت
- خدمات مکانی
خلاصه
گروه گستردهای از خدمات، وابسته به داده دقیق و بهروزرسانی شده هستند، از جمله خدمات اورژانس، پلیس، خدمات پست و حمل و نقل و سیستمهای GPS؛ در سال 2005، سازمان ثبت املاک و ساختمانهای دانمارک شروع به انتشار داده آدرس برای عموم مردم به صورت رایگان کرد. قبل از این تاریخ، هر شهرداری هزینه جداگانهای برای دسترسی به داده تعیین میکرد و داده را عملاً غیر قابل دسترسی میکرد. سایر نهادها، از جمله کاداستر، سازمان ثبت اراضی، سازمان ثبت مرکزی شرکتها و بخش صنایع همگانی اطلاعات مربوط به آدرس را برای خود جمعآوری میکنند که منجر به انحراف قابل توجه بین محتوایی میشود که در پایگاههای داده مختلف نگهداری میشود. مطالعه پیگیری که توسط دولت دانمارک انجام شد، مزایای مالی مستقیم برای دوره 2009-2005 را برابر 62 میلیون یورو برآورده کرده است و این مطالعه هزینهای معادل 2 میلیون یورو داشته است.
نکات مهم
- در جوامع بسیار باز و شفاف، باز شدن داده دولت را میتوان با موفقیت توجیه کرد که از مزایای اقتصادی مورد انتظار ناشی از افزایش کارایی و نوآوری در دولت به دست میآید، بدون اینکه نیازی به ارائه استدلالهای سیاسی برای شفافیت باشد.
- تلاشهای انجام شده برای جمعآوری و باز کردن داده میتواند شکافهای عمده و نقایض موجود در منابع داده رسمی دولت را آشکار کند و مزایایی برای بازده داخلی و ثبت سوابق ایجاد نماید که اغلب کمک اندکی به بهبود شفافیت یا پاسخگویی میکنند.
- نیاز به ایجاد مدلهای حاکمیت برنامهریزی شده دقیق و قوی برای سیستمهای جمعآوری داده و مهارتهایی برای جمعآوری داده بین کسانی که مسئول جمعآوری آن هستند، وجود دارد تا این مساله تضمین شود که مجموعه داده موجود پاک، دقیق، قابل استفاده و پرکاربرد است.
پیشینه
دانمارک یک کشور مشروطه سلطنتی با درآمد زیاد در شمال اروپا است که در سال 2015 جمعیتی معادل 5.6 میلیون نفر داشت.2 این کشور در رتبه پنجم شاخص توسعه انسانی سازمان ملل متحد قرار دارد.3 از نظر محلی، این کشور به پنج منطقه تقسیم میشود که این مناطق نیز به 98 شهرداری تقسیم میشوند و تعداد آنها از 270 منطقه در سال 2007 کاهش یافته است.
دانمارک از نظر ملی و بینالمللی جزء کشورهای بسیار آزاد و باز در جهان است. این کشور بر اساس گزارش بنیادی دانش باز، در رتبه دوم شاخص جهانی داده باز سال 2014 قرار دارد4 و در بارومتر داده باز جهان5 در جایگاه نهم و در شاخص پروژه عدالت جهانی دولت باز6 در رتبه چهارم است. بر اساس گزارش خانه آزادی، رسانههای دانمارک آزاد هستند و طبق اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز، این کشور رتبه سوم را در شاخص جهانی آزادی مطبوعات دارد.8 در نتیجه، فساد مساله گستردهای در دانمارک نیست.9
دانمارک یکی از کشورهای امضاءکننده توافق مشارکت حاکمیتی باز است. این کشور، فرایند پیوستن خود به این توافق را در سپتامبر سال 2011 آغاز کرد و اخیرا در حال اجرای اولین طرح اقدام خود و توسعه دومین طرح اقدام است که داده باز یکی از چهار موضوع اصلی آن میباشد. طرح اقدام، قصد دولت برای توسعه راهبرد نوآوری داده باز (ODIS) را بیان میکند تا توجه را به سمت قابلیت داده دولتی جلب کند و این داده را دسترسپذیر سازد. ODIS کاتالوگ داده دولتی را اجرا میکند و ارتباط بین بخش دولتی و کاربران خصوصی داده را تسهیل مینماید.10
علیرغم ثروت موجود، دانمارک متوجه شد که تحت فشار زیادی قرار دارد تا روشهای جدیدی برای کنترل هزینههای دولت پیدا کند. شهروندان دانمارک جزء گروههایی هستند که بیشترین مالیات را در اروپا میپردازند،11 اما علاقه عمومی اندکی برای کاهش هزینه برنامههای دولتی وجود دارد.12 با این وجود، بر اساس داده OECD برای سال 2011، دولت دانمارک بیش از یک چهارم تولید ناخالص ملی (GDP) خود (26.1 درصد) را صرف هزینههای اجتماعی کرده است که قابل مقایسه با 21.7 درصدی است که کشورهای عضو OECD هزینه کردهاند.13 همچنین OECD نشان داد که 26.8 درصد نیروی کار در سال 2012 در بخش دولتی استخدام شده بودند (به غیر از شرکتهای دولتی) و دستمزد این کارمندان، 19 درصد GDP را مصرف میکند که بیشترین درصد در بین کشورهای OECD است.14 دولت دانمارک با جمعیت پیر و کاهش تعداد مالیاتدهندگان مواجه شده است، به سطوح ناپایدار هزینه رسیده است و جمعیت این کشور تمایلی به پذیرش کاهش بودجهها ندارند و گزینه دیگری جز این ندارد که به دنبال روشهایی برای بهبود کارایی دولت باشد.15
پروژه
قبل از سال 1996، داده آدرس به صورت فردی توسط 270 شهرداری دانمارک جمعآوری و ثبت شد. اگرچه داده دولتی وجود داشت، اما سازمانهایی که دسترسی به این داده را میخواستند باید ترتیبات دسترسی و قیمتگذاری جداگانهای را برای هر شهرداری انجام میدادند که داده را عملاً غیر قابل دسترسی میکرد. نبود مجموعه داده قابل دسترس و واحد منجر به توسعه چندین پایگاه داده خصوصی با کیفیتهای متفاوت شد.16 به علاوه، هیچ گونه توافقی در مورد تعریف آدرس یا اینکه چه کسی صاحب فایل آدرس مرجع است وجود ندارد و کاربرانی مانند اداره پست دانمارک و خدمات اورژانس هم مجموعه داده جداگانهای دارند.17
با درک این مساله که مزایای عملی قابل توجهی در داشتن یک سیستم آدرس استاندارد وجود دارد و هر داده آدرس به یک نقطه جغرافیایی منحصر به فرد تعلق دارد، مقامات سازمان نقشهبرداری ملی و کاداستر دانمارک (اکنون سازمان داده جغرافیایی دانمارک نامیده میشود) یک برنامه آزمایشی را شروع کردند که دادههای جمعآوری شده قبلی را وارد یک نهاد میکرد. مورتن لیند، مدیر تجاری برنامه آدرس دانمارک در سازمان داده جغرافیایی، منشاء شکلگیری این برنامه را به این صورت نشان میدهد: "ما کار خودمان را به صورت یک پروژه آزمایشی در سال 1996 شروع کردیم، و گفتیم قابلیت زیادی در داشتن داده آدرس خوب و جمعآوری آدرسها و دادن مختصات جغرافیایی به آنها وجود دارد، طوری که بدانیم هر آدرس در کجا قرار دارد. اگر هر سازمان دولتی پایگاه داده جداگانه خود برای آدرسها را داشته باشد، مطمئن نیستیم که بتوانیم همه چیز را مقایسه کنیم. بنابراین، ما به دنبال این فکر بودیم که یک مجموعه داده مرجع ایجاد کنیم و بگوییم: اینها آدرسهایی هستند که وجود دارند و مشخص است که تنها طرفی که میتوانست این فایل مرجع آدرسها را ایجاد کند، مقامات محلی بودند."18
برای انجام این کار، سازمان نقشهبرداری ملی و کاداستر دانمارک تصمیم گرفت تا از اطلاعات ثبت شده مربوط به ساختمانها و املاک با تطابق جزئی به عنوان معیار اصلی آدرسها استفاده کند. مقامات محلی باید داده را جمع میکردند، آدرسها و نام خیابانها را اختصاص میدادند و ثبت میکردند و مسئولیت مالکیت داده را به عهده داشتند، در حالی که سازمان نقشهبرداری و کاداستر دانمارک این پروژه را هماهنگ میکرد.19 در این نقطه، ارائه داده داوطلبانه بود و شهرداریها مجبور نبودند تا داده آدرس را فراهم کنند اما پشتیبانی مالی برای شهرداریهایی فراهم میشد که همکاری میکردند.20 لیند و همکاران از سازمان مقامات محلی دانمارک هم با مقامات محلی سراسر کشور ملاقات میکردند تا این پروژه را ترویج کنند.21
منفعت بالقوه و سودمندی مجموعه داده به سرعت برای کسانی که با آن کار میکردند، آشکار شد. مدیر پروژه در وزارت مسکن، امور شهری و روستایی اظهار داشت: "بعد از شروع به کار با داده عمومی در اوایل سال 1993، مدت زیادی طول نکشید تا بفهمیم که میتوان از این دادهها برای بسیاری از کارهای جالب استفاده کرد. و احساس میکردیم که مایه شرمساری است.. که دادهها زیاد استفاده نمیشوند."22
در سال 2001، داده در یک دفتر ثبت متعلق به مقامات محلی جمعآوری شد. کاربران بالقوه مانند پلیس، خدمات اورژانس، سازمانهای درمانی، شرکتهای حمل و نقل دولتی و سازمانهایی مانند وزارت محیط زیست دانمارک و دولتهای استانی همگی از این داده آگاه شدند و مشتاق بودند تا از آن برای فراهم کردن خدمات با داشتن درک دقیقتر از محل خانهها، شرکتها و دیگر نهادها استفاده کنند، اما همانطور که لیند توضیح میدهد، مانع بعدی شامل دست یافتن به توافق در اینباره بود که چطور میتوان به این داده دسترسی داشت و از آن استفاده کرد. "پلیس میخواست از این داده استفاده کند، وزارت محیط زیست میخواست اما... ما تقریبا 300 نهاد محلی داشتیم که میتوانستند درباره مدلهای قیمتگذاری خود بر مبنای کاملا فردی تصمیم بگیرند. ما نمیتوانستیم پیشبینی کنیم که میتوان به توافقی درباره قیمت داده آدرس رسید. بنابراین ما در بنبست بودیم... ما انبوهی از داده بسیار خوب داشتیم اما کسی نبود که از آن استفاده کند."23 برخی سازمانهای دولتی تلاش کردند تا از طریق موافقتنامه با مقامات محلی به داده دسترسی پیدا کنند: "این فرایند بسیار طاقتفرسایی برای سازمانهای بزرگ بود."24
در نهایت، این بنبست با مداخله وزیر امور مالی از بین رفت. تحلیل نیروی کاری دولت الکترونیک وزارت امور مالی نشان داد که داده آدرس یکی از مجموعههای داده با بیشترین قابلیت استفاده است و باعث شد وزیر امور مالی به دنبال توافق با شهرداریها برای دسترسی و استفاده از این داده باشد. این توافق که رسما" توافق دسترسی بهتر به داده دولتی" نامیده شد اما به صورت گسترده به نام "توافق بدون هزینه" شناخته میشد، داده کاداستر و دفاتر ثبت املاک شهری را فراهم میکرد که شامل داده آدرس و مختصات جغرافیایی مربوطه بود و بدون هیچگونه هزینهای توسط درگاه دولتی فراهم میشد و کسانی که به آن دسترسی پیدا میکردند فقط باید هزینه توزیع آن را میپرداختند.25 اگرچه سازمان نقشهبرداری و کاداستر دانمارک از این راه حل طرفداری میکرد اما همانطور که لیند میگوید، نتیجه شگفتانگیز بود چون دولت بر اساس سیاست و قانون، متعهد به فروش داده خود شده بود.26
تلاشها و نفوذ لیند اهمیت زیادی در پیشبرد باز کردن داده داشت.27وی در قانع کردن سرپرستان خود در سازمان نقشهبرداری ملی و کاداستر دانمارک درباره ضرورت باز کردن داده بدون ایجاد هرگونه هزینه، موفق شده بود چون توافق درباره قیمتگذاری کاملا فریبنده بود و موضع سازمان هم همین بود. وی و همکارانش کاربران بالقوه و ذینفعان داده را از طریق جلسات و کنفرانسهایی که در آن مزایا و فرصتهای مجموعه داده را توضیح میدادند، وادار به اِعمال فشار برای انتشار داده میکردند. "برای ما بسیار مهم بود تا این کار را انجام دهیم، چون باید خودمان را در دستور کار وزیر امور مالی قرار میدادیم که مسائل بسیار مهم دیگری برای حل کردن داشت و این مساله، یک مساله بسیار کوچک بود."28 طبق گفته لیند، اداره پست دانمارک محرک اصلی تصمیمگیری برای باز کردن داده بود و قبلا اعلام کرده بود که میخواهد به داده دولتی تکیه کند. کاربران مهم دیگر مانند اداره پست دانمارک و خدمات اورژانس هم بازخورد مهمی درباره نحوه بهبود مجموعه داده فراهم کردند.29
این توافق در 1 ژانویه 2003 اجرایی شد اما مسائل قانونی باعث به تاخیر افتادن اجرای آن تا سال 2005 شد، یعنی زمانی که اصلاحیه قانون حاکم بر سرور داده دولتی باعث از بین رفتن محدودیتهای قانونی مربوط به توزیع داده آدرس برای اشخاص ثالث و توزیع بدون هزینه آن شد.30 طبق گفته لیند، این انتشار به عنوان پروژه داده باز در نظر گرفته نشد: "داده باز...واژهای نبود که ما بکار بردیم. ما از عبارت "داده بدون هزینه" استفاده کردیم... اما واقعا با تمام تعاریف امروزی داده باز مطابقت میکرد."31 هیچ گونه محدودیتی بر استفاده یا توزیع مجدد داده فراتر از موارد لازم برای تامین الزامات قانونی وجود نداشت، مخصوصا در رابطه با داده شخصی یا بازاریابی محصول. اما باید گامهایی برداشته میشد تا اطمینان میداد که این فعالیتهای محدود و از بین برنده حریم خصوصی توسط کاربران داخلی یا خارجی داده آدرس انجام نمیشوند.
مبلغ 1.3 میلیون یورو به شهرداریها برای از دست دادن درآمد ناشی از فروش داده طی سه سال بعد از توافق پرداخت شد. در این نقطه، این توافق فرصتی برای مذاکره مجدد درباره غرامت بیشتر به وجود آمد، اما شهرداریها دیگر به دنبال مذاکره نبودند.32 این مبلغ به صورت کامل هزینههای جمعآوری داده توسط شهرداریها را جبران نمیکرد اما همانطور که لیند اشاره کرده است، دادهها باید برای استفاده خود شهرداریها جمعآوری میشدند. "موضع ما این بود که داده وجود دارد، و البته ما باید مطمئن میشدیم که دادهها به روز هستند و این بهروزرسانی قطعا هزینه داشت...اما این چیزی بود که مقامات محلی باید با توافق یا بدون آن انجام میدادند."33 در واقع، مبلغی که پیشنهاد شد، جبران هزینه عدم فروش داده بود. به علاوه، سازمان ساخت و ساز و شرکتهای دانمارک (DECA)، که سازمان مسئول نام جادهها و آدرسها در دانمارک است، محاسبه کرد که شهرداریها میتوانند از صرفهجویی ناشی از عدم مذاکره برای قراردادهای خرید داده، تحویل داده یا اعطای مجوز بهرهمند شوند.34
فراتر از سازمانهای محلی که خودشان بزرگترین کاربران داده آدرس بودند، کاربران اولیه مجموعه داده شامل بخش دولتی میشد. خدمات اورژانس، برنامههای پیشگیری از بیماری و سلامت عمومی، سازمان محیط زیست ملی و استانی، شرکتهای حمل و نقل دولتی و اداره پست دانمارک همگی از مجموعه داده استفاده میکردند. نرمافزار برنامهریز سفر، که یک نرمافزار کاربردی پیشرفته بود، به مردم اجازه میداد با استفاده از حمل و نقل عمومی، سفر خود از یک آدرس به آدرس دیگر را برنامهریزی کنند و از مجموعه داده آدرس استفاده میکرد.35 ورودی کاربران بالقوه از طریق کنفرانسهای جهانی و جلسات غیر رسمی بین سازمان نقشهبرداری و کاداستر دانمارک و گروههای بالقوه کاربران، از جمله پلیس، به دست آمد.36
اگرچه توسعهدهندگان از مزایای بالقوه مجموعه داده آدرس برای بخش خصوصی آگاه بودند، لیند معتقد بود که این مزیت همیشه نسبت به میل برای بهبود بازده بخش دولتی و خدمات آن در مرتبه دوم قرار داشت. "البته ما از این مساله آگاه بودیم که این داده میتواند مزایای زیادی برای بخش خصوصی در زمینه بازاریابی جغرافیایی، لوجستیک، برنامهریزی حمل و نقل، برنامهریزی مسیر و تحلیل مکانیابی برای فروشگاه جدید و غیره داشته باشد... اما این استدلال اصلی ما نبود. استدلال ما، بخش دولتی بود. ما دادهای داشتیم که بخش دولتی را قادر میساخت بسیار کارآمد باشد و خدمات بهتری برای شهروندان و شرکتها فراهم کند و احمقانه بود که ما از این داده استفاده نکنیم."37
تا جایی که توسعهدهندگان مجموعه داده آدرس دانمارک مطلع بودند، این مجموعه اولین مجموعه از این نوع بود که بدون هیچگونه هزینهای گردآوری و باز شد. لیند گزارش میدهد که تحت تاثیر مجموعه داده مشابهی به نام نقطه - آدرس قرار گرفته بودند که در بریتانیا و توسط سازمان نقشهبرداری گردآوری شده بود. مجموعه داده نقطه - آدرس از فایل آدرس کدپستی (PAF) استفاده میکرد و مختصات جغرافیایی را به آن متصل مینمود و شناسه جغرافیایی منحصر به فردی برای هر آدرس بوجود میآورد. اما، مجموعه داده نقطه - آدرس یک مجموعه داده تجاری بود که متعلق به سازمان نقشهبرداری بود و باز هم نبود.38 به علاوه، PAF که توسعه نقطه - آدرس را ممکن ساخت، به صورت بحثبرانگیزی در زمان خصوصیسازی اداره پست سلطنتی به فروش رسید. در ماه مارس 2014، رئیس کمیته مدیریت دولتی پارلمان اظهار کرد که "فروشPAF با پست سلطنتی یک اشتباه بوده است. دسترسی عمومی به داده بخش دولتی نباید هرگز فروخته یا واگذار شود."39 لیند یادآوری میکند که:
من فکر میکنم در تصمیمگیری اینکه تنها راه ممکن، باز کردن دادهها بدون هزینه باشد، ما کاملا مستقل عمل کردیم. من به این وضعیت افتخار میکنم.40
تاثیر
باز شدن مجموعه داده آدرس در سراسر جهان با شور و شوق زیادی مورد استقبال قرار گرفت و این مجموعه داده به صورت گسترده به کار رفت. طبق گزارش DECA، در سال 2009، داده آدرس به 1236 شرکت خصوصی تحویل شد، از جمله 286 مجموعه آدرس کامل کشوری. این واکنش مبتنی بر بازخورد 14 توزیعکننده از بین 22 توزیعکننده داده بود، و بنابراین، تعداد کل موارد تحویل شده را نشان نمیدهد. از بین این تحولها، حدود 70 درصد برای بخش خصوصی، 20 درصد برای دولت مرکزی و منطقهای و 10 درصد برای شهرداریها بود. از بین 286 مجموعه آدرسی که در کل کشور تحویل شد، 12 مجموعه آدرس برای محصولات IT با بیش از یک میلیون نفر کاربر نهایی بود.41
ما دادهای داشتیم که بخش دولتی را قادر میساخت کارآمدتر باشد و خدمات بهتری برای شهروندان و شرکتها فراهم کند و این احمقانه بود که از این داده استفاده نمیکردیم."
مورتن لیند، سازمان داده جغرافیایی دانمارک
استثناهایی این واکنش گرم شامل تعداد اندکی از فروشندگان خصوصی بود که قراردادهایی برای تامین داده آدرس با شهرداریها داشتند و از تصمیم اتخاذ شده برای باز کردن داده دولتی ناخرسند بودند، چون منبع درآمد آنها را قطع میکرد. طبق گفته لیند، اکثریت از این فرصت برای جمعآوری داده استفاده کردند. "شرکتهای آیندهنگر از بین این گروه میگفتند که ما خوشحالیم که لازم نیست از تلاش خودمان برای جمعآوری این داده استفاده کنیم. ما میخواهیم از تلاشهای خود در ایجاد کاربردهایی که ارزش به داده اضافه میکنند، و چیزی هوشمندتر به وجود میآورند، استفاده کنیم."42 طبق گفته لیند، شرکتهای GPS و نوآوری خوشحال بودند که جمعآوری داده را کنار میگذارند و از مجموعه داده باز آدرس استفاده میکنند.43
مزایای مالی مستقیم
بر اساس مطالعه سال 2010 که توسط DECA انجام شد، مزایای مالی مستقیم داده باز آدرس طی دوره 2009-2005 برای جامعه به 62 میلیون یورو میرسید که بیشتر از طریق بهبود قابلیتهای نهایی دولت و تحویل خدمات کارآمدتر به دست آمد. هزینه کل برنامه در دوره مشابه برابر 2 میلیون یورو بود که 1.3 میلیون یوروی آن برای جبران خسارت به شهرداریها و متعادل کردن هزینه توزیع داده از طریق سرور داده عمومی (PDS) پرداخت شد.44 انتظار میرفت مزایای این موافقتنامه در سال 2010 برابر 14 میلیون یورو باشد، در حالی که هزینه کل آن برابر 0.2 میلیون یورو برای توزیع داده از طریق PDS بود. تقریبا 30 درصد مزایا به بخش دولتی پرداخت شد و باقیمانده آن به بخش خصوصی تعلق گرفت، از جمله اداره پست غیردولتی دانمارک که شاهد افزایش عمده کارایی بر اساس دسترسی به داده بود.45 این مطالعه فقط مزایای مالی مستقیم را برای کسانی که داده را از طریق 22 توزیعکننده PDS دریافت میکردند، اندازه گرفت و تلاش نکرد تا ارزشی به مزایای مکملی بدهد که در زنجیره توزیع از طریق استفاده مجدد و ثانویه بوجود میآمد، جز اینکه پیشنهاد کرد این ارزش "بسیار قابل توجه" است.46
لیند برای نشان دادن این مزایای بعدی به فراگیر بودن سیستمهای GPS اشاره میکند که توسط نیمی از تمام خانوارهای دانمارکی استفاده میشود و بر مجموعه داده باز آدرس تکیه دارد.47 طبق گفته لیند، شرکتهای GPS با سازمان داده جغرافیایی دانمارک مصاحبه کردند که گزارش شد داده آدرس در دانمارک را به عنوان بهترین داده در اروپا در نظر گرفتند. "می توانیم دقت سیستمهای راهبری ماشین در دانمارک را بهبود ببخشیم و این امر تاثیر ثانویهای بر رقابتپذیری و کاهش استفاده از بنزین دارد."48
مزایای غیر مالی
خدمات اورژانس دانمارک که جزء اولین کاربران مجموعه داده باز آدرس بود، سیستمی را معرفی کرد که بر اساس سیستمهای راهبری GPS استاندارد ماشین برای 1200 وسیله نقلیه اورژانس ساخته شده بود که به جای وسایل متحرک پرهزینه برای هشدار جهت پذیرش و ردیابی به کار میرفت و باعث کاهش قابل توجه در هزینه، زمان واکنش و کارایی ناوگان میشد.49 باز شدن داده آدرس باعث بهبود دقت واکنش برای خدمات اورژانس در دانمارک شد. لیند متوجه شد که افزایش دقت مجموعه آدرس کدگذاری شده جغرافیایی باعث بهبود قابلیت خدمات اورژانس با پیدا کردن آدرس درست شد. "عموم مردم میتوانند مطمئن باشند که خدمات اورژانس (2-1-1) میتواند آنها را پیدا کند و ...ما واقعا تاثیر زیادی بر آنها داریم."50
اما تمام مزایای شناخته شده توافق بدون هزینه، محقق نشدند اگرچه این امر اغلب نشاندهنده ناتوانی در پذیرش داده است، تا نقایص موجود در موافقتنامه. مثلا، آنالیز DECA از هزینههای مجموعه داده آدرس گزارش کرد که کاربرد مجموعه داده آدرس رسمی توسط دفتر ثبت تجاری مرکزی، بسیار آهسته است و در سال 2010، شرکتهایی که از تقریبا 15 درصد نیروی کار دانمارک استفاده میکردند، در آدرسی ثبت شده بودند که در مجموعه داده رسمی نبود. در نتیجه، DECA گزارش داد که کاربران معتقدند ماهها یا سالها طول میکشد تا آدرس تجاری جدید یا تغییریافته در GPS آنها پدیدار شود. با توجه به اینکه خدمات اورژانس و مشتریان و تامینکنندگان بر GPS تکیه میکنند تا مکانهای تجاری را پیدا کنند، تاثیرات چنین تاخیرهایی بسیار پرهزینه هستند.51
مزایای موجود برای جامعه توسعهدهنده
طبق گفته لیند، تعداد نرمافزارهای کاربردی که از داده آدرس ملی استفاده میکردند، از دو تا سه مورد در سال 2005 به بیش از 500 مورد تا سال 2009 رسید.
"تاثیرات استفاده بسیار حیرتآور بودند. توسعه بسیار زیادی در بازاریابی جغرافیایی و دیجیتالسازی وجود داشت و هر توسعه هم مجموعه موارد استفاده جدیدی برای داده آدرس را نشان میدهد. من فکر میکنم این هدف داده باز است. در اصل، داده را با داشتن یک هدف امیدوارانه جمع میکنید، اما وقتی آن را باز میکنید، سودمندی داده جدید را تجربه میکنید که آن را قبلا پیشبینی کرده بودید. شاید متوجه شوید که اهدافی را پیدا میکنید که قبلا به آنها فکر نکردهاید، که حتی مورد تجاری بهتری نسبت به آن چیزی که در ابتدا برآورد کردید، به دست میآورید. با انجام دادن این کار در دستور کار داده باز، باید به خودتان بگویید: من اصلا فکر نمیکردم که از این داده برای چه چیزی میتوان استفاده کرد! تصمیمگیری یا کنترل به عهده من نیست."
برنامه داده پایه دانمارک
یکی از مهمترین تاثیراتی که انتشار داده آدرس دانمارک داشت، انگیزهای بود که برای باز کردن سایر مجموعههای داده دولتی ایجاد میکرد. با توجه به مزایای ثبت شده باز کردن داده آدرس دانمارک، راهبرد دولت الکترونیک دانمارک از سال 2015-2011، این برنامه را با داده پایه خوب برای همه گسترش داد که عموماً به نام برنامه داده پایه دانمارک شناخته میشود.52
داده پایه، اطلاعات اساسی به کار رفته توسط بخش دولتی برای پردازش مورد است، از جمله شماره ثبت شخصی و شرکت، آدرس، داده کاداستر و داده ترسیم نقشه فیزیکی و سیاسی.53 برنامه داده پایه از مجموعه هفت توافق فرعی بین چندین وزارتخانه و سازمان تشکیل شده است، از جمله دفاتر ثبت شرکتها، کاداستر، دفاتر ثبت ساختمانها، مرزهای اجرایی و جغرافیایی، داده نقشه و ارتفاع، نام مکان و دفتر ثبت اطلاعات و دفتر ثبت مالکان. موافقتنامه فرعی نهایی، اجرای پلتفرم مشترک برای انتشار داده از برنامههای فرعی دیگر را پوشش میدهد.
در حالی که داده شخصی توسط قانون پردازش داده شخصی دانمارک حفاظت میشود (2000)، سایر دادهها در این دفاتر ثبت برای دسترسی و استفاده مجدد توسط افراد، بخش دولتی و شرکتهای خصوصی در 1 ژانویه 2013 باز میشوند. بین سالهای 2013 و 2015، سازمانهای دخیل، 9 دفتر ثبت رسمی را که داده پایه را فراهم میکردند، بهبود بخشیده و توسعه دادند تا "مبنای اجرایی مشترک با کیفیتی ایجاد کنند... که در یک سایت بهروزرسانی میشود." پیادهسازی داده پایه، نیاز به هماهنگی و تبدیل تمام دفاتر ثبت موجود به قالب مشترکی دارد که داده را تامین میکند و شامل اضافه شدن اطلاعات اضافی به دفاتر ثبت داده پایه برای پشتیبانی بهتر از اجرا و توسعه زیرساختار مشترک برای توزیع داده برای توزیعکننده داده است.55
برنامه داده پایه در نتیجه فشار عمومی، تقاضی کاربران بالقوه یا تمایل به شفافیت به وجود نیامد. یک مدیر پروژه در سازمان دیجیتال سازی دانمارک با تورهیلدر جتزک در سال 2012 مصاحبه کرد و به این مساله اشاره نمود که: "ما به شفافیت معتقد بودیم اما این امر باعث باز شدن درها در دانمارک نمیشد. چون ما در دانمارک این احساس را نداشتیم که دولت ما به اندازه کافی شفاف نیست. به نظر نمیرسید که ما هرگز این مساله را برای دانمارک به عنوان یک مساله جدی در نظر گرفته باشیم."56
در عوض، برنامه داده پایه در نتیجه تصمیم تجاری برای بهبود کارایی بخش عمومی و کیفیت داده توسعه یافت که تحت تاثیر اصلاحات مدیریت دولتی جدید طی دو دهه گذشته بود و بهبود کارایی را تبدیل به کانون اصلی تلاش برای کنترل هزینهها بدون افزایش مالیات کرده بود.57 جتزک گزارش میدهد که در ابتدا، در برخی بخشها نسبت به تفکر باز کردن کامل داده، مقاومتهایی وجود داشت، به جای اینکه راههایی برای بهبود کارایی جمعآوری، مدیریت و استفاده پیدا کنند؛ در حالی که مدل رایج ارائه داده برای فروش تداوم داشت و در قانون دانمارک الزامی شده بود. تصمیمگیرندگان دخیل در این کار در نهایت برای باز کردن داده با تجربه پروژه داده باز در هلند تشویق شدند و از کار تحلیلگر هلندی به نام مارک دی وریس انگیزه گرفتند که معتقد بود درآمد ناشی از فروش داده، در اصل کسری از هزینههای واقعی جمعآوری داده است،58 در حالی که مزایای اقتصادی باز کردن داده میتواند تا 17 برابر هزینه آن باشد.59 مطالعه قیمتگذاری اطلاعات بخش دولتی که توسط دی وریس و دیگران در سال 2011 برای کمیسیون اروپا انجام شد، نتیجه گرفت که فقط کاهش هزینهها تا صفر یا بازیابی هزینه باعث افزایش استفاده مجدد از داده از 1000 تا 10000 درصد میشود و کاربران جدیدی را مانند شرکتهای کوچک و متوسط جذب کرد و فعالیت اقتصادی، پویایی بازار، نوآوری، اشتغال و کارایی با تاثیر کمتر بر هزینه را افزایش داد.60
پیدایش برنامه داده پایه دانمارک همزمان با روی کار آمدن دولت جدید در سال 2012 بود که به بحران اقتصادی جهانی با تمرکز بر ایجاد شغل و نوآوری واکنش نشان داد. اگرچه باز کردن داده وسیلهای برای بهبود بازده بود، و هدف آن نبود، اما تناقضی بین بازده، نوآوری و ایدهآلهای داده باز وجود نداشت. لیند میگوید: "ما هدف برنامه داده پایه را همتراز میکنیم تا دولت را با ایده داده باز، کارآمدتر کنیم و داده پایه بیشتری را برای بخش خصوصی و شهروندان باز کنیم تا همه چیز هوشمندتر شود."61
همانطور که گفته میشود، برنامه داده باز فرصتهایی برای بخش خصوصی فراهم کرد. سپتیما که یک کسب و کار نوپا در زمینه داده جغرافیایی است، در همین زمان توسط برنامه داده پایه در سال 2013 تاسیس شد و مجموعهای از محصولات و خدمات را با استفاده از داده ارائه میکند، که شامل تقویت داده، از جمله محاسبه فاصله بین مدارس و خانهها؛ اجزای نقشه مبتنی بر وب و ابزارهای جستجو برای داده عمومی؛ مشورت با سازمانهایی مانند سازمان داده جغرافیایی و قرارداد پیمانکاری فرعی با شرکت IT بزرگ دخیل در توسعه پلتفرم توزیع برای برنامه داده پایه میباشد.62
بو اورگارد و کریستین فیشر از شرکت سپتیما اشاره میکنند که انجام برخی از کارهای شرکت بدون برنامه داده باز هم ممکن است، اما این برنامه باعث باز شدن احتمالاتی برای محصولات و خدماتی شد که قبلا وجود نداشتند.
انتشار داده پایه بخشی از مبنای ما برای ایجاد شرکت بود، که اکنون در آن کارهای جالبی را با تمام مجموعه دادههای باز جدید انجام میدهیم." این فرصتهای جدید شامل احتمال توسعه تفکری و بدون نیاز برای مشتری هستند. برنامه داده پایه، کمک زیادی به ما کرد. قبلا مشتریان ما حقوقی نسبت به داده داشتند. اکنون میتوانیم محصولات خود را بدون مصرفکننده، توسعه دهیم. میتوانیم داده و برخی محصولات را به دست بیاوریم و آنها را به مشتریان بالقوه نشان دهیم. همچنین ما را قادر میسازد تا مدلهای تجاری مختلفی را اجرا کنیم. قبلا، مجوز به کاربر ارتباط داشت و اگر میخواستید تا یک نرمافزار کاربردی برای موبایل ایجاد کنید، باید مجوز سایت را بخرید که بسیار پرهزینه است."63
از زمان استقرار برنامه داده پایه، بازار بخش خصوصی برای این داده رشد کرده است. شرکتهای زیادی شبیه به سپتیما تاسیس شدهاند و شرکتهای موجود که قبلا با داده جغرافیایی کار نکرده بودند، وارد این بخش شدهاند. بر اساس نظر اورگارد و فیشر، این توسعه باعث ایجاد راه حلهای جدیدی شد. این امر تبدیل به استانداردی برای شرکتها شده بود تا مثلا، از داده مربوط به ارتفاع استفاده کنند و ریسک سیلاب را ارزیابی نمایند، در حالی که قبلا بر ریسک مجموع هر منطقه تکیه میکردند. شهرداریها هم از این داده برای مدلسازی و طراحی ریسک سیلاب با افزایش سطح دریا استفاده میکردند.64
جتزک معتقد است که تاثیر بخش خصوصی به سختی تعیین میشود. "شرکتهای اندکی در دانمارک وجود دارند که میتوانید بگویید بر اساس برنامه داده پایه تاسیس شدهاند، اما فکر میکنم بیشتر آنها از این برنامه استفاده میکنند و شرکتهایی هستند که از داده و هزاران چیز دیگر در فرایندهای روزانه خود استفاده میکنند. برای بیشتر شرکتها، به سختی میتوان گفت که اگر داده وجود نداشته باشد، این برنامه چه تاثیری خواهد داشت و اگر دادهها گرانتر باشند، چه."65 وی گزارش میکند که داده جغرافیایی دانمارک به دنبال ردیابی تاثیر انتشار داده با گذشت زمان بوده است و تحقیقات مبنا را در سالی انجام داده که برنامه داده پایه شروع به کار کرده است و پیگیریهایی را برای سالهای آتی برنامهریزی کرده است.66
مقدار فراوانی که مجموعه داده با آن بهروزرسانی میشود، بر اساس ثبت فرق میکند. برخی دادههای ارزیابی بر تحقیقات هوایی تکیه میکنند که یک دهه عمر دارد. داده در مجموعه داده آدرس، به صورت پیوسته بهروزرسانی میشود چون آدرسهای جدیدی توسط سازمانهای محلی اضافه میشوند. چندین ثانیه طول میکشد تا آدرسها به صورت محلی برای این اطلاعات ایجاد شوند و به عنوان بخشی از مجموعه داده ملی ارائه گردند. "پانزده ثانیه بعد از اینکه آدرس توسط یک سازمان محلی ثبت شد، در خدمات ما موجود میشد، و این امر در صورتی اهمیت زیادی داشت که دولت الکترونیک را برای GPS ایجاد میکرد. تاخیر یک تا دو هفتهای مشکلساز میشود. برای دولت الکترونیک، اگر به یک بخش از دولت مراجعه کنید و آدرسی را ایجاد کنید، بلافاصله برای هدف بعدی موجود میشود."67
چالشها
کیفیت داده
وقتی تصمیم برای باز کردن داده در برنامه داده دانمارک گرفته شد، چالشهای مربوط به کیفیت داده و حاکمیت در کل سازمانها و مراکز ایجاد شدند. جتزک اشاره میکند که ماهیت جمعآوری داده باعث ایجاد تغییرپذیری قابل توجهی در کیفیت شده است.
"در دانمارک، جمعآوری داده یک کار بسیار توزیع شده است و در بیشتر موارد، داده فقط بخشی از چیزی است که آنها انجام میدهند: یک بخش ضروری، اما بخش اصلی نیست. ایجاد برخی استانداردها یا معیارها برای سازمانها و پیروی از آنها جهت مدلسازی یا باز کردن داده، اهمیت زیادی دارد. برخی سازمانها مانند سازمان داده جغرافیایی، متخصصان کاملا حرفهای داده بودند: آنها این کار را به مدت طولانی انجام داده بودند و استانداردهایی در کل اروپا وجود داشت و دانش و حرفهای گری نیز موجود بود... در حالی که بقیه، حتی نمیدانند که مدل داده چیست. داده چیزی است که شخصی در جایی ایجاد میکند و آنها، آن را ثبت میکند. مهم است تا درک مشترک و مهارتهای مشترکی در اینباره داشته باشیم که چطور به این داده بپردازیم... اما این مهارت در بخش دولتی، رایج نیست... ما واقعا" بر داده به عنوان یک منبع کلیدی تمرکز نکردیم."68
اورگارد و فیشر معتقدند که به نظر میرسد دقت در زمینههایی بیشتر باشد که جمعآوری داده به صورت مستقیم به درآمد دولت ربط دارد، در مقایسه با مناطقی که داده در آن، محصول فرعی و تصادفی یک فعالیت دیگر است. "اگر پول به صورت مستقیم دخیل باشد، کیفیت نیز خوب میشود. سازمان ثبت ساختمان و املاک در مالیاتگیری دخالت دارد و این عملکرد دقیقی است."69 در مقابل، دفتر ثبت شرکتها که به صورت مستقیم در جمعآوری داده مشارکت ندارد، بیشتر در برابر خطا آسیبپذیر است. جتزک و اورگارد و فیشر، نقاط ضعف موجود در ثبت شرکتها را در زمان توصیف ماهیت کار بیان میکنند: خود شرکت وارد فهرست میشود، اما فعالیت تجاری آن اشتباه است. "در دفتر ثبت شرکتها، فرض میشود که شرکتها مشخص میکنند که چه کاری انجام میدهند، کسب و کار خود را طبقهبندی میکنند اما شما میتوانید به دفتر ثبت نگاه کنید و ببینید که یک پیتزافروشی به عنوان کفشفروشی طبقهبندی شده و بعدا تغییر یافته است و کسی این داده را اصلاح نکرده است."70 برخی از افرادی که از سپتیما استفاده میکنند، امیدوارند تا داده را از دفتر ثبت تجاری به دست آورند که به خاطر کمبود در کیفیت داده، قبلا ممکن نبوده است.71
مجموعه داده آدرس که مدت طولانیتری باز بوده، باید به بررسی این نگرانیهای کیفی میپرداخت. هدف از این برنامه فرعی داده آدرس، "بهبود بیشتر کیفیت و قابلیت دسترسی داده آدرس و غنیسازی...زیرساختار موجود در پشت داده آدرس بود."72 سازمان داده جغرافیایی با OpenStreetMap همکاری کرده تا اشتباهات آدرس در مجموعه آدرس را شناسایی و اصلاح کند. یکی از بزرگترین مزیتهای دقت، باز کردن داده و استفاده از آن است که فرصتهایی برای موشکافی و اصلاح فراهم میکند و دی وریس آنها را برونیابی جزئی کنترل کیفی مینامد73 و کیفیت مجموعه داده را افزایش میدهد.74 اورگارد و فیشر میگویند "داده آدرس در دانمارک بسیار خوب است و این بدان خاطر است که افراد زیادی از آن استفاده میکنند. اگر کسی از این داده استفاده نکند، هیچکس اشتباهی را پیدا نمیکند."75 متمرکز کردن ثبت، اجازه اصلاح آسانتر و سریعتر را میدهد در حالی که کاربران فقط باید اشتباهات و خطاها76 را از طریق درگاهی گزارش کنند که کاربران را به شهرداری مسئول مرتبط میکند.77 لیند میگوید: با برنامه داده باز پایه، مجموعه داده آدرس به دنبال "برداشتن گام اضافی به سمت باز بودن" با حذف هزینههای توزیع قبلی و دسترسی و استفاده ساده و آسانتر از داده است. "هر شهروند میتوان مجموعه داده هر آدرس را بدون هیچگونه هزینهای دانلود کند یا به خدمات ما در نرمافزار کاربردی وب دسترسی داشته باشد."78
حاکمیت پروژه داده
مسائل مدیریت پروژه در مورد حاکمیت برنامه نیز مطرح شدهاند، که در ابتدا توزیعی و مشارکتی بود. تعداد ماهیتهای دخیل در حاکمیت پروژه باعث ایجاد پیچیدگیها و چالشهای مدیریت شد. تاخیر زمانی روی داد که توسعه و پیادهسازی برنامه توزیعکننده داده، بسیار پیچیدهتر از آن چیزی بود که در اصل انتظار میرفت، و فراتر از خط زمانی آن اجرا میشد و مانع پیشرفت در جای دیگر میشد. جتزک میگوید "این نوع پروژه باید مانند زیرساختار در نظر گرفته شود." اگر میخواهید اقدامی انجام دهید که مجموعه داده متفاوتی را پوشش دهد، مهم است به این مساله فکر کنید که چطور باید بر آن حاکم شوید. انجام این کار به صورت بالا - پایین سخت است؛ اما غیر ممکن است تا آن را از پایین به بالا انجام داد. راه میانهای نیز وجود دارد.79 جتزک به این مساله اشاره میکند که در واکنش به مشکلات موجود، ساختار حاکمیت برنامه داده پایه طوری تغییر کرد تا آن را "کمتر دموکراتیک" سازد.
مسیر پیشرو
مزایای مورد انتظار برنامه داده پایه
در زمان شروع به کار، مزایای مورد انتظار برنامه داده پایه شامل بازده 34.8 میلیون یورویی از سال 2020 تا کاهش هزینههای اجرایی برای دولت بود که دو سوم این سود (23.5 میلیون یورو) به شهرداریها میرسد. انتظار میرود انتشار داده باعث ایجاد بازده در بخش خصوصی تا 67 میلیون یورو شود که از طریق تشویق خدمات و محصولات دیجیتال جدید و حذف موانع بوروکراتیک و هزینههای داده ایجاد میشود. در نهایت، فراد از بهبود خدمات دولتی یکپارچه سود میبرند.81
بررسی مسائل مربوط به ظرفیت
لیند منابع مالی ایمن را به عنوان چالش اصلی آتی برنامه داده پایه و پروژههایی مانند آن در نظر میگیرد. "یکی از مسائل مربوط به داده باز این است که باید منابع مالی ثابت و پایداری داشته باشید تا بتوانید داده باز را بهروزرسانی کنید و کیفیت بلندمدت داده باز را تضمین نماییم. ما خوششانس بودیم که برنامه داده باز دانمارک در زمانی ایجاد شد که نیاز به منبع مالی از این نوع داشتیم. اگر میتوانستیم کاری را به صورت متفاوت یا بهتر انجام دهیم، باید بر کسب منابع مالی بهتر (بلندمدت) تمرکز کنیم. این سازماندهی مجدد فرایند دولت نشان میدهد که چیزها را چطور میتوان به آسانی تغییر داد و ناگهان بدون منبع تامین مالی میشوید."82
برای جتزک، چالش آتی اصلی، گسترش مهارتهای جمعآوری داده در بین کارکنان دولت است. "آماده کردن داده به صورت واضح و صریح برای استفاده، باعث گسترش استفاده از آن در بخشهای دولتی و خصوصی و در فرایندهای مهم تجاری میشود که دستاورد مهمی است. اگر میخواهید داده واقعا در بخشهای دولتی و خصوصی به کار رود و چیزی بیش از تصویر جالب ایجاد نماید، فکر میکنم باید بر جمعآوری داده تمرکز کنید."83
تلاش دانمارک برای تحکیم و به اشتراکگذاشتن داده آدرس، تاثیرات عمده و مهمی بر کشور دارد، مخصوصا در الهام بخشی برای تاثیر بیشتر برای باز و ثبت کردن تمام دادههای عمومی. برای ایجاد تاثیرات فعلی، کار باید انجام شود تا منابع مالی کافی و آموزش کارکنان در بخش خدمات دولتی انجام شود که موضوع رایجی در تلاشهای جهانی انجام شده برای ایجاد تاثیرات از طریق باز کردن داده است.
شما میتوانید از طریق فایل برخط زیر، به متن این مطلب دسترسی داشته باشید:
همجنین میتوانید منبع اصلی این نوشته را از اینجا مطالعه کنید.
منابع
- http://data.worldbank.org/country/denmark
- http://denmark.dk/en/quick-facts/facts/
- http://hdr.undp.org/sites/all/themes/hdr_theme/country-notes/DNK.pdf
- http://index.okfn.org/place/denmark/
- http://www.opendatabarometer.org/report/analysis/rankings.html
- http://index.rsf.org/#!/
- https://freedomhouse.org/report/freedom-press/freedom-press-2015#.Vf29Nt9Viko
- http://index.rsf.org/#!/
- http://transparency.dk/?page_id=1258
- The Danish Government, “Open Government National Action Plan 2013-2014.” October 2013. http://www.opengovpartnership.org/sites/default/files/Denmark_Open%20Government%20Action%20Plan%202013-2014_ENG_1-sided_print.pdf, pp 14-15;
“Open Data Innovation Strategy (ODIS).” Digitaliseringsstyrelsen. April 22, 2013. http://www.digst.dk/Servicemenu/English/Policy-and-Strategy/Open-Data-Innovation-Strategy-ODIS - “Tax reforms in EU Member States 2012: tax policy challenges for economic growth and fiscal stability.” Taxation Papers 34 and European Economy 6. http://ec.europa.eu/europe2020/pdf/themes/02_taxation.pdf
- GovLab interview with Thorhildur Jetzek, Department of IT Management, Copenhagen Business School, September 21, 2015.
- http://www.oecd.org/social/expenditure.htm
- “Human Resources Management Country Profiles: Denmark.” OECD. December 6, 2012. http://www.oecd.org/gov/pem/OECD%20HRM%20Profile%20-%20Denmark.pdf
- Jetzek, Thorhildur. “Managing complexity across multiple dimensions of open data: the case of the Danish Basic Data Program.” Government Information Quarterly. November 24, 2015. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0740624X15300186
- GovLab interview with Morten Lind, Senior Advisor, Danish Geodata Agency, September 15.
- GovLab interview with Morten Lind, Senior Advisor, Danish Geodata Agency, September 15.
- GovLab interview with Morten Lind, Senior Advisor, Danish Geodata Agency, September 15.
- GovLab interview with Morten Lind, Senior Advisor, Danish Geodata Agency, September 15.
- GovLab interview with Morten Lind, Senior Advisor, Danish Geodata Agency, September 15.
- GovLab interview with Morten Lind, Senior Advisor, Danish Geodata Agency, September 15.
- Jetzek, Thorhildur. “Managing complexity across multiple dimensions of open data: the case of the Danish Basic Data Program.” Government Information Quarterly. November 24, 2015. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0740624X15300186
- GovLab interview with Morten Lind, Senior Advisor, Danish Geodata Agency, September 15.
- GovLab interview with Morten Lind, Senior Advisor, Danish Geodata Agency, September 15.
- Jetzek, Thorhildur. “Managing complexity across multiple dimensions of open data: the case of the Danish Basic Data Program.” Government Information Quarterly. November 24, 2015. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0740624X15300186
- GovLab interview with Morten Lind, Senior Advisor, Danish Geodata Agency, September 15.
- GovLab interview with Bo Overgaard, Director, Septima, and Christian Fischer, Senior Advisor, Septima, September 22, 2015; and GovLab Interview with Thorhildur Jetzek, Department of IT Management, Copenhagen Business School, September 21 2015.
- GovLab interview with Morten Lind, Senior Advisor, Danish Geodata Agency, September 15.
- GovLab interview with Morten Lind, Senior Advisor, Danish Geodata Agency, September 15.
- Morten Lind “The value of Danish address data: social benefits from the 2002 agreement on procuring address data etc. free of charge.” Danish Enterprise and Construction Authority. July 7, 2010. http://www.adresse-info.dk/Portals/2/Benefit/Value_Assessment_Danish_Address_Data_UK_2010-07-07b.pdf
- GovLab interview with Morten Lind, Senior Advisor, Danish Geodata Agency, September 15.
- GovLab interview with Morten Lind, Senior Advisor, Danish Geodata Agency, September 15.
- GovLab interview with Morten Lind, Senior Advisor, Danish Geodata Agency, September 15.
- Morten Lind “The value of Danish address data: social benefits from the 2002 agreement on procuring address data etc. free of charge.” Danish Enterprise and Construction Authority. July 7, 2010. http://www.adresse-info.dk/Portals/2/Benefit/Value_Assessment_Danish_Address_Data_UK_2010-07-07b.pdf
- GovLab interview with Morten Lind, Senior Advisor, Danish Geodata Agency, September 15.
- GovLab interview with Morten Lind, Senior Advisor, Danish Geodata Agency, September 15.
- GovLab interview with Morten Lind, Senior Advisor, Danish Geodata Agency, September 15.
- https://www.ordnancesurvey.co.uk/business-and-government/products/address-point.html
- Hogge, Becky. “Open Data: Six Stories About Impact in the UK.” Omidyar Network. November 2015. https://www.omidyar.com/sites/default/files/file_archive/insights/Open%20Data_Six%20Stories%20About%20Impact%20in%20the%20UK/OpenData_CaseStudies_Report_complete_DIGITAL_102715.pdf
- GovLab interview with Morten Lind, Senior Advisor, Danish Geodata Agency, September 15.
- Lind, Morten. “The value of Danish address data: social benefits from the 2002 agreement on procuring address data etc. free of charge.” Danish Enterprise and Construction Authority. July 7, 2010. http://www.adresse-info.dk/Portals/2/Benefit/Value_Assessment_Danish_Address_Data_UK_2010-07-07b.pdf
- GovLab interview with Morten Lind, Senior Advisor, Danish Geodata Agency, September 15.
- GovLab interview with Morten Lind, Senior Advisor, Danish Geodata Agency, September 15.
- Lind, Morten. “The value of Danish address data: social benefits from the 2002 agreement on procuring address data etc. free of charge.” Danish Enterprise and Construction Authority. July 7, 2010. http://www.adresse-info.dk/Portals/2/Benefit/Value_Assessment_Danish_Address_Data_UK_2010-07-07b.pdf
- Lind, Morten. “Addresses and Address Data – Experiences from Denmark.” August 11, 2014. http://www.slideshare.net/Mortlin/addresses-and-address-data-experiences-from-denmark-37872471
- Lind, Morten. “The value of Danish address data: social benefits from the 2002 agreement on procuring address data etc. free of charge.” Danish Enterprise and Construction Authority. July 7, 2010. http://www.adresse-info.dk/Portals/2/Benefit/Value_Assessment_Danish_Address_Data_UK_2010-07-07b.pdf
- Lind, Morten. “The value of Danish address data: social benefits from the 2002 agreement on procuring address data etc. free of charge.” Danish Enterprise and Construction Authority. July 7, 2010. http://www.adresse-info.dk/Portals/2/Benefit/Value_Assessment_Danish_Address_Data_UK_2010-07-07b.pdf
- GovLab interview with Morten Lind, Senior Advisor, Danish Geodata Agency, September 15.
- “112 in Denmark – a short overview of the Danish model.” 112 Roundtable in Bulgaria, March 6, 2009. http://www.eena.org/ressource/static/files/2009_03_10_112_in_Denmark.pdf, p 9.
- GovLab interview with Morten Lind, Senior Advisor, Danish Geodata Agency, September 15.
- Lind, Morten. “The value of Danish address data: social benefits from the 2002 agreement on procuring address data etc. free of charge.” Danish Enterprise and Construction Authority. July 7, 2010. http://www.adresse-info.dk/Portals/2/Benefit/Value_Assessment_Danish_Address_Data_UK_2010-07-07b.pdf
- “Fact sheet – basic data.” Denmark Ministry of Finance. October 8, 2014. http://uk.fm.dk/~/media/files/nyheder/press-releases/2012/10/basic-data/fact_sheet_basicdata.ashx?la=da
- “Fact sheet – basic data.” Denmark Ministry of Finance. October 8, 2014. http://uk.fm.dk/~/media/files/nyheder/press-releases/2012/10/basic-data/fact_sheet_basicdata.ashx?la=da
- GovLab interview with Thorhildur Jetzek, Department of IT Management, Copenhagen Business School, September 21, 2015.
- “Fact sheet – basic data.” Denmark Ministry of Finance. October 8, 2014. http://uk.fm.dk/~/media/files/nyheder/press-releases/2012/10/basic-data/fact_sheet_basicdata.ashx?la=da
- Jetzek, Thorhildur (2015) Managing complexity across multiple dimensions of open data: the case of the Danish Basic Data Program. In press, pp 19-20.
- GovLab interview with Thorhildur Jetzek, Department of IT Management, Copenhagen Business School, September 21, 2015.
- See, for example, Sawyer, Geoff and Marc de Vries. “About GMEs and Data: Geese and Golden Eggs.” European Association of Remote Sensing Companies. December 2012. http://earsc.org/file_download/134/Open+Data+study+Final+report.pdf
- GovLab interview with Thorhildur Jetzek, Department of IT Management, Copenhagen Business School, September 21, 2015.
- de Vries, Mark, et al. “Pricing of Public Sector Information Study (POPSIS) Summary Report.” European Commission Information Society and Media Directorate-General. October 2011. http://www.epsiplatform.eu/sites/default/files/summary.pdf
- GovLab interview with Morten Lind, Danish Geodata Agency, September 15.
- GovLab interview with Bo Overgaard, Director, Septima, and Christian Fischer, Senior Advisor, Septima, September 22, 2015.
- GovLab interview with Bo Overgaard, Director, Septima, and Christian Fischer, Senior Advisor, Septima, September 22, 2015.
- GovLab interview with Bo Overgaard, Director, Septima, and Christian Fischer, Senior Advisor, Septima, September 22, 2015.
- GovLab interview with Thorhildur Jetzek, Department of IT Management, Copenhagen Business School, September 21, 2015.
- GovLab interview with Thorhildur Jetzek, Department of IT Management, Copenhagen Business School, September 21, 2015.
- GovLab interview with Morten Lind, Senior Advisor, Danish Geodata Agency, September 15.
- GovLab interview with Thorhildur Jetzek, Department of IT Management, Copenhagen Business School, September 21, 2015.
- GovLab interview with Bo Overgaard, Director, Septima, and Christian Fischer, Senior Advisor, Septima, September 22, 2015.
- GovLab interview with Thorhildur Jetzek, Department of IT Management, Copenhagen Business School, September 21, 2015.
- GovLab interview with Bo Overgaard, Director, Septima, and Christian Fischer, Senior Advisor, Septima, September 22, 2015.
- GovLab interview with Morten Lind, Senior Advisor, Danish Geodata Agency, September 15.
- de Vries, Mark, et al. “Pricing of Public Sector Information Study (POPSIS) Summary Report.” European Commission Information Society and Media Directorate-General. October 2011. http://www.epsiplatform.eu/sites/default/files/summary.pdf
- de Vries, Mark, et al. “Pricing of Public Sector Information Study (POPSIS) Summary Report.” European Commission Information Society and Media Directorate-General. October 2011. http://www.epsiplatform.eu/sites/default/files/summary.pdf
- GovLab interview with Bo Overgaard, Director, Septima, and Christian Fischer, Senior Advisor, Septima, September 22, 2015.
- Lind, Morten. “The value of Danish address data: social benefits from the 2002 agreement on procuring address data etc. free of charge.” Danish Enterprise and Construction Authority. July 7, 2010. http://www.adresse-info.dk/Portals/2/Benefit/Value_Assessment_Danish_Address_Data_UK_2010-07-07b.pdf
- GovLab interview with Bo Overgaard, Director, Septima, and Christian Fischer, Senior Advisor, Septima, September 22, 2015.
- GovLab interview with Morten Lind, Senior Advisor, Danish Geodata Agency, September 15.
- GovLab interview with Thorhildur Jetzek, Department of IT Management, Copenhagen Business School, September 21, 2015.
- GovLab interview with Thorhildur Jetzek, Department of IT Management, Copenhagen Business School, September 21, 2015.
- “Fact sheet – basic data.” Denmark Ministry of Finance. October 8, 2014. http://uk.fm.dk/~/media/files/nyheder/press-releases/2012/10/basic-data/fact_sheet_basicdata.ashx?la=da
- GovLab interview with Morten Lind, Senior Advisor, Danish Geodata Agency, September 15.
- GovLab interview with Thorhildur Jetzek, September 21, 2015.