کامبوج طی 10 سال گذشته شاهد پیشرفتهای چشمگیری در شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود بوده است. در طی این سالها این کشور به سالها جنگ داخلی پایان داد، رشد اقتصادی حداقل 7 درصدی در سال را تجربه کرد و شاخص سلامت و آموزش، به خصوص برای کودکان را بهبود داد. با این وجود، ضعفهای اساسی در نهادهای سیاسی کامبوج وجود دارند که توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن را محدود میکند. این ضعفها عبارتند از افزایش ابهام در تصمیمگیری و فقدان اطلاعات مربوط به تلاشهای مختلف در زمینه توسعه در کشور. برنامه توسعه باز کامبوج (ODC) به خاطر تمایل به بررسی این مسائل بهوجود آمد. هدف این برنامه، «فراهم کردن دسترسی به اطلاعات فعلی و تاریخی درباره روندهای توسعه کامبوج در پلتفرم داده باز آنلاین است که داده موجود را از منابع دولتی مختلف جمعآوری کند».
نوع محتوا | تجارب داخلی و بینالمللی |
موضوع | داده باز |
جغرافیا | کامبوج |
منتشر کننده | شفافیت برای ایران |
خلاصه
کامبوج طی 10 سال گذشته شاهد پیشرفتهای چشمگیری در شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود بوده است. در طی این سالها این کشور به سالها جنگ داخلی پایان داد، رشد اقتصادی حداقل 7 درصدی در سال را تجربه کرد و شاخص سلامت و آموزش، به خصوص برای کودکان را بهبود داد. با این وجود، ضعفهای اساسی در نهادهای سیاسی کامبوج وجود دارند که توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن را محدود میکند. این ضعفها عبارتند از افزایش ابهام در تصمیمگیری و فقدان اطلاعات مربوط به تلاشهای مختلف در زمینه توسعه در کشور. برنامه توسعه باز کامبوج (ODC) به خاطر تمایل به بررسی این مسائل بهوجود آمد. هدف این برنامه، «فراهم کردن دسترسی به اطلاعات فعلی و تاریخی درباره روندهای توسعه کامبوج در پلتفرم داده باز آنلاین است که داده موجود را از منابع دولتی مختلف جمعآوری کند». درگاه آنلاین ODC که در سال 2011 شروع به کار کرد (opendevelopmentcambodia.net/data) ابزار مفیدی در فراهم کردن اطلاعات برای کاربران مختلف دولت، جامعه مدنی، رسانهها و بخش عمومی است.
پیشینه
تمرکز مساله/محیط کشور
کامبوج طی 10 سال گذشته شاهد پیشرفتهای چشمگیری در شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود بوده است. در طی این سالها، این کشور به سالها جنگ داخلی پایان داد، رشد اقتصادی حداقل 7 درصدی در سال را تجربه کرد و شاخص سلامت و آموزش، به خصوص برای کودکان را بهبود داد. با این وجود، ضعفهای اساسی در نهادهای سیاسی کامبوج وجود دارند که توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن را محدود میکند. الگوهای پشتیبانی سیاسی باعث محدودیت اصلاحات حاکمیتی میشود؛ قصد دولت برای اینکه شفافتر باشد، تحت تأثیر افزایش ابهام در تصمیمگیری مربوط به معاملات دولتی قرار میگیرد؛ توانایی جامعه مدنی برای سوال کردن و پاسخگو نگه داشتن مسئولان دولتی هم محدود شده است و کماکان فساد غالب است.
با افزایش دسترسی مردم به اطلاعات دولتی، با بسیاری از این مسائل میشد مقابله کرد. اما کامبوج قانون آزادی اطلاعات ندارد و بسیاری از مفاد قانونی این کشور، آشکارسازی اطلاعات را محدود میکند. مثلا در بهرهبرداری از منابع طبیعی که فساد زیادی در آن گزارش شده است، مفاد قانونی موجود هرگونه درخواست برای قرارداد، گزارش، طرح و اطلاعیه را محرمانه میداند. به علاوه، سازمانهای جامعه مدنی، ناتوانی دولت در آشکار کردن جزئیات مربوط به بودجه ملی به منظور انجام بازرسی خارجی را مورد تردید قرار دادهاند.3 در کل، اطلاعات حاکمیتی محدودی در کامبوج وجود دارد. حتی در صورت وجود، اطلاعات در قالبهایی ذخیره شده است که جلوی اشتراکگذاری آسان و استفاده مجدد آن را میگیرد. به علاوه، اطلاعات اندکی که به صورت آنلاین وجود دارد، پراکنده است، به یکدیگر لینک نشدهاند و به سختی میتوان محل آنها را تعیین کرد.
داده باز در کامبوج
در سال 2015، شاخص دانش باز، نرخ باز بودن کشور کامبوج را 12 درصد تعیین کرد4؛ این رتبهبندی به این معناست که داده بسیار اندکی به صورت آنلاین و در قالب باز وجود دارد. مجموعه داده مهم و اصلی مانند اطلاعات ثبت شرکتها، مالکیت زمین، نقشههای ملی، هزینههای دولت، آمارهای ملی و پیشبینی آب و هوا به صورت آنلاین وجود ندارد.
تا این تاریخ، هیچگونه مخزن دولتیِ مرکزی برای ارائه اطلاعات دولت در این کشور وجود ندارد و دولت هم هیچ گونه اقدام داده باز جامعی در دست اجرا ندارد. برای نمونه، دستورالعملی ملّی با هدف آشکار کردن داده دولت در وبسایتها وجود ندارد (اگرچه برخی سازمانها برخی مجموعه دادهها را به ابتکار خود منتشر میکنند). از تأسیس برخی سازمانهای جامعه مدنی که به دنبال داده باز در کشور هستند، به عنوان برخی علایم دلگرم کننده قابل مشاهده است. کامبوج یکی از کشورهای مطالعه شده در این مجموعه است که جامعه مدنی و سازمانهای بینالمللی تلاش کردهاند حرکت داده باز در این کشور را ایجاد کنند، چون دولت نتوانسته دسترسی آسان به مجموعههای دادهایِ مهم را فراهم کند. بازیگران بسیار فعال جامعه مدنی در کامبوج عبارتند از داده باز کامبوج (ODC)، بنیانگذار پروژهای که در حال مطالعه است و در زیر بررسی میشود؛ دانش باز، که یک سازمان غیر انتفاعی داده باز است؛ دفاتر محلی بانک جهانی، و سازمانهای شفافیت و سازمانهای غیر دولتی بینالمللی که به دنبال روشهای فراگیر به منظور آشکارسازی اطلاعات هستند.
بازیگران اصلی
فراهمکنندگان اصلی داده
ODC داده را از حداقل پنج منبع اصلی جمعآوری میکند یعنی دولت، بخش غیر دولتی، بخش خصوصی و اتاقهای خبری محلی داخلی و روزنامههای مهم کامبوج. ODC داده این منابع مختلف را جمع میکند (مثلا از وبسایتها یا اسناد منتشر شده) و آنها را تبدیل به قالبهای باز میکند تا در درگاه ODC منتشر شود.
کاربران اصلی داده و واسطهها
ODC به عنوان تجمیعکننده داده و اطلاعاتی که از منابع مختلف جمعآوری شدهاند، عمل میکند. درگاه این سازمان، کاربران گستردهای دارد که بزرگترین گروه آنها مربوط به جامعه دانشگاهی و سازمانهای غیر دولتی است. مثلا اساتید و دانشجویان از پایگاه داده ODC در مقالات تحقیقاتی، مقالات مجلات و کتابهای خود نقل قول میکنند. برخی سازمانهای بینالمللی غیر دولتی از نقشههای چند لایه و دیگر اسناد مبتنی بر جغرافیا استفاده میکنند تا پروژههای توسعه را تحلیل کنند. به علاوه، اعضای رسانه هم از این داده برای تحلیل روندهای توسعه، پروژهها و الگوها استفاده میکنند.
ذینفعان مورد نظر
ذینفعان مورد نظر ODC، علاوه بر محققان و دانشگاهیانی که به صورت مستقیم از داده استفاده میکنند، به چهار گروه تقسیمبندی میشوند. اول، سازمانهای دولتی یا سیاستگذارانی که از داده تحلیل شده توسط رسانه یا سازمانهای غیر دولتی برای تدوین سیاستهای خود یا برنامهریزی توسعه استفاده میکنند. دوم، بخش تجاری که از نگاه کردن به نقشهها و داده مرجع جغرافیایی مربوط به داراییها و منابع ملی بهره میبرند و داده جمعیتشناختی که در تصمیمگیری تجاری اهمیت دارد. سوم، سازمانهای جامعه مدنی و اجتماعی از مجموعه داده موجود در این درگاه برای توسعه کار خود استفاده میکنند یا به دنبال شفافیت بیشتر هستند. در نهایت، شهروندان میتوانند به داده ODC دسترسی دشته باشند یا از خروجی واسطههای فوقالذکر استفاده کنند.
شرح پروژه
شروع فعالیت داده باز
برنامه توسعه باز کامبوج (ODC) به خاطر نیازی که افراد محلی و فعالان منابع طبیعی و زمین در کامبوج احساس میکردند، بهوجود آمد. تری پرنل یک آمریکایی است که از مدتها قبل در کامبوج مقیم شده و با سازمانهای مختلف، از جمله موسسه مدیریت شرق غرب (EWMI) کار کرده که یک سازمان جامعه مدنی است و به دنبال «ایجاد موسسات پاسخگو، توانا و شفاف است». وی متوجه شد که دسترسی به داده مفید در کامبوج بسیار دشوار و گاهی غیرممکن است. مخصوصا دسترسی به داده دولت، یک چالش است و به معنای رفتن از یک اداره به اداره دیگر و سرو کار داشتن با بوروکراسی در هر مرحله است.5 همانطور که اشاره شد، کامبوج مخزن مرکزی داده دولتی ندارد که بتوان به صورت فیزیکی به آن مراجعه کرد یا به صورت آنلاین با آن مشورت نمود.
ODC با هدف تجمیع اطلاعات مربوط به کشور از منابع مختلف از جمله دولت، سازمانهای بینالمللی، گروههای جامعه مدنی، بخش خصوصی، دانشگاهها، موسسات دانشگاهی و محققانی که چندین دهه این کشور را مطالعه کردهاند، ایجاد شد. هدف آن ایجاد یک مخزن مرکزی بود که به صورت آنلاین میزبان داده خامی باشد که به طور مستقل جمعآوری، ویرایش و تجمیع شده باشد. گروهی که این وبسایت را مدیریت میکند، باید مستقل و بدون سوگیری سیاسی باشد و نقش اصلی آن فراهم کردن اطلاعات است تا کسانی که به دنبال داده و اطلاعات هستند، از آن برای اهداف مورد نظر خود استفاده کنند. این سایت به صورت رسمی در آگوست 2011 شروع به کار کرد. و پس از چهار سال اجرا در قالب پروژه EWMI، در اگوست 2015 به عنوان یک سازمان غیر دولتی ثبت شد.6
اکنون این پلتفرم میزبان اطلاعات دادهمحور در سه زمینه اصلی است: محیط زیست و زمین (مثلا واکنش اضطراری و واکنش به بلایا و صنایع استخراجی)؛ اقتصاد (صنعت و نیروی کار) و مردم (کمک و توسعه و قانون و دادگستری). در اوایل سال 2017، داده خام مربوط به قوانین، سیاستها و موافقتنامهها به صورت مستقیم فراهم شد و قابل دانلود بود، در حالی که بقیه موضوعات، مجموعهای از نوشتههای ویکی پدیا مانند بودند که انواع مجموعه داده اولیه، نمودارها و گرافها، سیاستها و دیگر اطلاعات مربوطه را جمع کردند. ODC تعدادی نقشههای تعاملی ارائه میکند که به کاربران اجازه میدهد لایههای ساخته شده از داده کشاورزی، جمعیتشناختی و زیرساخت را به کار ببرند و ترکیب کنند. این پلتفرم، ابزار رسم نقشه و راهنمای نقشه را نیز با استفاده از رابط Harvard WorldMap فراهم میکند.
شکل 1: اطلاعات مربوط به صفحه موضوعی اقتصاد و تجارت ODC
تأمین مالی
ODC که در سال 2011 به عنوان بخشی از برنامه تأمین مالی USAID در مورد حقوق و عدالت شروع به کار کرد، اولین کمک مالی خود را از برنامه دولت سوئد در حمایت از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در مناطق در حال توسعه در سال 2012 (SPIDER) دریافت کرد. SPIDER با بودجه کلی 230،000 دلار، بیش از 55،000 دلار برای «توسعه سایت اولیه (ww.opendevelopmentcambodia.net) و تبدیل آن به پلتفرم آنلاین و کاربردی داده باز هزینه کرد: در این سایت فعالین جامعه مدنی به راحتی میتوانند داده خود را به روش هماهنگ، دقیق و ایمن به اشتراک بگذارند، تحلیل کنند و منتشر نمایند.»7 از آن زمان، ODC از دیگر پروژههای USAID، سرویس جهانی یهودیان آمریکا، بنیاد جامعه باز و دیگر سازمانها نیز پشتیبانی مالی دریافت کرده است.
عرضه و تقاضای انواع داده و منابع
ODC دادههایی را که در «قلمرو عمومی» قابل دسترس است، جمعآوری میکند. منظور از قلمرو عمومی، دادهای است که به طور کلی در دسترس عموم است و قانون، اشتراکگذاری گسترده آن را ممنوع نکرده است. منابع داده شامل 1- روزنامههای سلطنتی، 2- وبسایتهای رسمی موسسات دولتی، 3- گزارشات منتشر شده دولت، 4- وبسایتهای توسعهدهندگان/شرکت، 5- اطلاعات منتشر شده برای رسانهها (اخبار و گزارشات مطبوعاتی)، 6- گزارشات منتشر شده سازمانهای غیر دولتی، 7- گزارشات تحقیقاتی دانشگاهی و دیگر گزارشات سازمانهای غیر دولتی هستند. محققان ODC داده را جمعآوری میکنند، آن را برای بازبینی به ارزیابها میدهند و برای انتشار در درگاه، به قالب باز تبدیل میکنند.
استفاده از داده باز
با وجود آن که ODC اطلاعات را از منابع مختلف میگیرد، داده حاکمیتی باز، منبع کلیدی در پس امکانات ارائه شده توسط سایت است. نقشههای تعاملی در سایت، مجموعه داده خام موجود برای دانلود و اطلاعات مربوط به موضوعاتی مانند کیفیت حاکمیت کامبوج، سیاست زیستمحیطی و قوانین ساخت و ساز بدون دسترسی به داده دولتی امکان پذیر نیستند.
شکل 2: درگاه داده باز ODC
تأثیر
ماموریت ODC «تقویت دانش عمومی و تحلیل مسائل توسعه به منظور ایجاد گفتگوی سازنده بین بخشهای دولتی، خصوصی، جامعه مدنی و بینالمللی در رابطه با پشتیبانی از توسعه سیاستها و اقدامات موثر مبتنی بر استفاده از منابع پایدار» است.8 این سازمان از سه سال پیش در تلاش برای دستیابی به این اهداف بوده است. اگرچه به سختی میتوان این تأثیر را مخصوصا برای پروژههایی که در اول راه هستند، سنجید، تحقیقات ما نشان میدهد که ODC دست کم در چهار مسیر گامهای اولیه به سمت تأثیرگذاری عینی بر جامعه کامبوج و توسعه آن را برداشته است.
شکل 3: نقشه امتیازات اقتصادی زمین
گسترش علاقه کامبوجیها به داده باز
درگاه ODC مورد توجه روزافزون کاربران مختلف قرار گرفته است. این درگاه در اکتبر 2016، به صورت میانگین 70،000 بازدید در ماه داشته است. از زمان شروع به کار این درگاه، 35،000 کاربر در ماه که بیشتر اهل کامبوج بودهاند، از این سایت بازدید کردهاند و تقریبا 80 درصد آنها، بازدیدکننده منحصر به فرد بودهاند. تیم ODC در پنوم پن، تعداد زیادی تقاضای شخصی دریافت کرد و قرار مصاحبههای زیادی با روزنامهنگاران و محققان داشت و این درگاه بارها به عنوان منبع در تحقیقات محلی و بینالمللی و گزارشات رسانهای ذکر شده است.9
طبقه گفته ثای ترای، مدیر اجرایی ODC،
«اغلب، نقشهها توجه رسانهها و اشخاص مرتبط با GIS را جلب میکند، در حالی که پایگاه داده مربوط به پروژههای سرمایهگذاری و امتیازات و ارجاعات آنها توسط طرفداران و کارکنان سازمانهای غیر دولتی و سازمانهای مردمی مورد استفاده قرار میگیرد. از این نظر، به نظر میرسد که ردیابی پایگاه داده در مورد پروژههای مشخص توسعهای به تدریج به کار این سازمانها کمک میکند. اما این امر نیاز به این دارد که افراد در جوامع، درک بهتری از روندهای توسعه و ابزارهای داده، داشته باشند تا از طریق کار مستقیم یا از طریق اشتراکگذاری دانش با اعضای جامعه، بیشترین استفاده مؤثر را فرهم سازند.»10
روزنامهنگاران از روزنامههایی مانند گاردین،11 تک پرزیدنت،12 و نیویورک تایمز،13 مطالبی درباره تلاشهای ODC نوشتهاند و یا از داده و اطلاعات موجود در آن استفاده کردهاند. نهادهایی مانند سازمان ملل، کمیسیون رودخانه مکونگ و ائتلاف بینالمللی زمین نیز جزو این سازمانها هستند. علاوه بر این، ODC میگوید خود سازمانهای دولتی نیز از سایت آن استفاده کردهاند - که با توجه به تمرکز آن بر جمعآوری مجموعه داده مفید از همه بخشها، علاوه بر دادههای دولتی، تعجبآور نیست.
تقویت حمایت مردمی از مساله از طریق مشارکت
ODC نقش مهمی در تقویت حمایت از مسائل مربوط به داده باز ایفا کرده است، نقشی که تأثیر آن به روشنی در نحوه اعطای زمین توسط دولت مشخص است. قبل از پیدایش ODC، مدافعین جامعه مدنی از طریق دادههای جمعآوری شده توسط خود و بدون هماهنگی با یکدیگر بر نحوه اعطای زمین توسط دولت، نظارت میکردند. این تشتت منجر به وجود ناهماهنگی در دادههای ارائه شده توسط بازیگران مختلف، تضعیف پیام مدافعین و عدم توجه سازمانهای دولتی مربوطه شد. ODC فرایند اشتراکگذاری داده را تسهیل کرد، داده را پاکسازی کرد تا ناهماهنگیها را از بین ببرد، و داده را در پلتفرم ایمن و مرکزی فراهم کرد.14 بر مبنای واحد و صدای مشترک و همراه با پوشش و فشار رسانهای بینالمللی ، دولت اعطای امتیازات زمین به بخش خصوصی را به تعویق انداخت و اعطای امتیازات زمین به افراد فقیر را شتاب بخشید. اگرچه این نتایج نمیتوانند به صورت مستقیم به ODC نسبت داده شوند، اما مشخص است که ODC در این فرایند مشارکت داشته است.
افزایش دسترسی به داده مهم و غیرقابل دسترسی در گذشته
در کامبوج، گزارشات مربوط به ارزیابی اثر زیستمحیطی (EIA) در دسترس عموم قرار نمیگیرند. ارائه گزارشات زیست محیطی براساس قانون الزامی است، اما به نظر میرسد چند سازمان دولتی اهمیتی به این اقدام نمیدهند. ODC گزارشات EIA را در درگاه خود ارائه کرد و تحلیلی بر روی داده موجود مربوط به EIA انجام داد. در نتیجهی افزایش آگاهی عمومی از موضوع، مخصوصا در بین بازیگران جامعه مدنی، امکان ایجاد فشار بر روی دولت برای اتخاذ اقدامات بیشتر وجود دارد، اگرچه شواهد واضحی وجود ندارد که نشان دهد آنها این کار را در این نقطه انجام دادهاند.
همچنین، داده منابع طبیعی، از جمله اطلاعات مربوط به کشاورزی که یکی از مزایای رقابتی کامبوج است، به سختی به دست میآید. ODC درخواستهای مکرری ارائه کرد تا داده مربوط به نوع خاک را به دست آورد که در درگاه این سازمان منتشر شده و اخیرا توانست به این اطلاعات دست یابد. این اطلاعات توسط بخش خصوصی، مخصوصا انجمن برنج کامبوج مورد استفاده قرار گرفت تا مناطق رشد بالقوه برای تولید محصول را تعیین کنند. شواهد قبلی نشان میدهد که داده موجود در درگاه ODC توسط سازمانهای بینالمللی از جمله بانک جهانی و ANZ استفاده شده است.
ریسکها
ODC از زمان شروع به کار خود با چالشهای بیشماری روبرو شده که از بین آنها میتوان به عدم حمایت و حتی مقاومت سازمانهای دولتی و بازیگران خاص بخش خصوصی اشاره کرد. مثلا، وقتی ODC داده پوشش جنگلی را در سال 2013 منتشر کرد، سازمان جنگلداری که یک سازمان دولتی تحت نظارت وزارت کشاوزی، جنگلداری و شیلات است، داده ODC را که کاهش قابل توجهی در پوشش جنگلی را نشان میداد، رد کرد - پوشش جنگلی از 72 درصد در سال 1973 به 46 درصد در سال 2013 رسید - و این سازمان را متهم کرد که روش عملی معتبری برای طبقهبندی جنگل به کار نبرده است. تلاش برای بیاعتبار کردن ODC احتمالاً مجددا در آینده نیز روی خواهد داد، مخصوصا وقتی که دولت به دلیل تفسیرهای به دست آمده از تحلیل داده حساس آسیب ببیند.
همچنانکه ODC در حال گذار به سوی تبدیل شدن به یک سازمان جامعه مدنی ثبت شده در کامبوج است، ممکن است با چندین چالش روبرو شود که ناشی از وضع قوانین جدید است که محدودیتهایی را بر کار ODC اِعمال میکند. مثلا، قانون انجمن و سازمانهای غیر دولتی، تمام سازمانهای غیر دولتی را موظف میکند فعالیتهای خود را به دولت گزارش کنند که منجر به بار کاری اضافی و محدود شدن حرکت از طریق نظارت میشود. حکم انتشار نقشهها و استفاده از نقشههای تولید شده هم الزام جدیدی را معرفی میکند که براساس آن، هر سازمانی که نقشه تولید میکند باید از دولت مجوز بگیرد. به علاوه، پیشنویس قانون جرایم سایبری میتواند به برخی از فعالیتهای ODC صدمه وارد کند. تمام این موارد، ریسکهای موجود برای سازمانی را نشان میدهند که به دنبال شفافیت بیشتر و کار علیه منافع اختصاصی است. از یک نگاه، مقیاس ریسکها (و مخالفت) نشاندهنده موفقیت پروژه یا حداقل قابلیت آن است.
دروس آموخته شده
درسهای مهم بسیاری با کاربرد گسترده از این مطالعه موردی خاص به دست میآید. این موارد را میتوان به صورت کلی با در نظر گرفتن توانمندسازهای اصلی پروژه و مهمترین موانع یا چالشهای پیش روی موفقیت آن گروهبندی کرد.
توانمندسازها
اعتماد بازیگران مختلف به کار و ظرفیت ODC
توانایی ODC برای ورود به اکوسیستم موجود، حرکت آن از ایده تا اجرا را بسیار سریع کرد. این حقیقت که ODC به عنوان یک پروژه تحت نظارت EWMI و با پشتیبانی کمکهای بینالمللی مختلف شروع به کار کرد، شهرت آن به عنوان سازمانی که توانایی اجرای تعهدات خود یعنی چشمانداز و ماموریت خود را دارد، تقویت کرد. جایگاه «مستقل» ODC، مبتنی بر ارائه داده و اطلاعات حقیقی جمعآوری شده، بدون نسبت دادن خود به برنامه یا ایدئولوژی سیاسی، به سود دولت و سایر بازیگران عمل کرد. در کل، ذینفعان دولتی نسبت به ODC خصومت ندارند و بر خلاف تردیدهای اولیه درباره یکپارچگی داده، حتی از داده آن استفاده نیز میکنند. گروههای مدافع نیز ODC را سازمانی مستقل و نه مکانیزمی دولت، در نظر میگیرند.
افزایش اعتماد بازیگران مختلف به ODC امکان دریافت کمکهای مالی برای انجام کار و عملیات را به آن داد.
فعالیتهای داوطلبانه بازیگران مختلف در فضای داده باز
ODC مانند هر فناوری جدیدی که نه تنها به سخاوت اهداکنندگان، بلکه به کمک افراد داوطلب وابسته است، از افراد مختلفی کمک گرفته که بدون دریافت دستمزد در تلاشهای ODC برای آشکارسازی فعال شرکت میکنند و همچنین از سازمانها و دانشگاههایی که برای کمک در فرایندهای تحقیق و ویرایش به ODC کارآموز میفرستند. ODC تیم بسیار کوچکی دارد؛ 9 نفر برای تحقیق، ویرایش، اینفوگرافیک، ترسیم نقشه، نگارش و تأمین مالی کار میکنند، و برای افزایش عرض و عمق کار خود، باید فرصتهای داوطلبانه را تبلیغ کند و حداکثر داوطلب مورد نیاز را جمع کند.
همکاری بین بازیگران مختلف در کامبوج
همانطور که قبلا بیان شد، ODC برای انتشار اطلاعات کیفی و جامع در درگاه خود، به منابع داده متفاوتی وابسته است. سازمانهای غیر دولتی، گروههای مدافع، محققان، دانشگاهها و سازمانهای دولتی، داده خود را با ODC به اشتراک گذاشتند تا آنها را تمیز، ویرایش و منتشر کند. بدون همکاری این بازیگران، دادهها در درگاه ODC، محدوده کمتری نسبت به حالت فعلی در بر میگرفتند و احتمالا برای کاربر معنای کمتری داشتند.
نداشتن اطلاعات، نیاز به این همکاری را تقویت میکند. در حال حاضر، گروههای بیشتری به داده مربوط به زمین، آب و حاکمیت جنگل علاقهمند شدهاند و از ODC میخواهند این مجموعه داده را در دسترس عموم قرار دهد.
ODC در همکاریهای کوتاهمدت با دانشکده امور دولتی و بینالملل (SIPA) دانشگاه کلمبیا برای درک بیشتر تلاشهای توسعه بینالمللی در کامبوج شرکت کرد.15 مشارکت با گروه حفظ حیات وحش کامبوج، باعث ارائه اطلس 2014 کامبوج شد که اطلاعات و نقشههای دقیق درباره «تغییر ساختارهای فضای جغرافیایی کامبوج و توسعه اقتصادی و اجتماعی آن، مخصوصا مدیریت محیطزیست و منابع طبیعی» را فراهم میکند؛16 اجزای موجود در اطلس ODC قابل دانلود هستند و به صورت لایههایی روی نقشههای تعاملی وجود دارند.
موانع
قالب و کیفیت داده
ODC تأیید میکند که به دست آوردن داده و اطلاعات در محدوده عمومی سخت است چون گاهی برخی دادهها محدودیتهای جدی در توزیع دوباره، تکثیر و استفاده مجدد دارند. بسیاری از منابع داده دولتی نامناسب، خارج از رده و در قالبهای بسته (مثلا PDF) هستند. طبق گفته پنلیک چان، مدیر پشتیبانی مشارکت و شبکه منطقهای نوآوری توسعه باز در مؤسسه EWMI:
«یک چالش این است که بیشتر اسناد منتشر شده توسط دولت در محدوده عمومی، قابلیت خوانش توسط ماشین را ندارند و بنابراین دیجیتالی و آنالیز کردن آنها بسیار زمانبر است. چالش دیگر این است که داده و اطلاعات همیشه مناسب نیستند، بنابراین نیاز به داشتن تیم بازبینی مستقل و بیطرف وجود دارد تا از داده، مفهوم ایجاد کند. مثلا، در پروژهای که در گزارشات تولید لاستیک در کامبوج بررسی کردیم، اعداد فراهم شده توسط دو وزارتخانه مختلف درباره یک شاخص، تفاوت بسیاری با هم داشتند.» 17
این محدودیتها وظیفه ODC را سنگینتر و نیاز آن به منابع را بیشتر میسازد.
سواد اندک کاربران محلی در زمینه داده
همانطور که قبلا اشاره شد، افرادی که از دسترسی به داده بسیار سود میبرند، سازمانهایی هستند که از پیش توانایی دسترسی و استفاده از داده را داشتند، یعنی گروههای رسانه بینالمللی و سازمانهای غیر دولتی بینالمللی. علت این موضوع سواد اندک کاربران محلی در زمینه داده است. برای حل این مشکل، ODC آموزشهایی برای ظرفیت سازی در کشور انجام میدهد، ولی با در نظر گرفتن نبود منابع، توانایی پوشش بخشهای مختلف در کشور، محدود است.
نگاه به آینده
ODC بر این باور است که کار این سازمان به صورت غیرمستقیم بر سیاستها و اصلاحات اخیر دولت کامبوج در بخش جنگلداری و امتیازات انحصاری زمین تأثیر داشته است. شاهد بر این موضوع افزایش تعداد مناطق محافظت شده طبیعی، توسعه طرح مدیریت مناطق حفاظت شده، معرفی اکوتوریسم، کاهش 1 میلیون هکتاری امتیازات انحصاری زمین اقتصادی به سرمایهگذاران غیر فعال و دادن مالکیت زمین به افراد فقیر به وسیله امتیازات زمین اجتماعی است. این رویدادهای اخیر، ODC را تحریک به کار سختتر به منظور افزایش دسترسی مردم و ذینفعان نیازمند به داده بیشتر کرده است.18
ولی ODC تأیید میکند که چالشهای مهمی بر سر راه دستیابی به این نتایج وجود دارند؛ مخصوصا با فضای بسیار محدود جامعه مدنی در فرایندهای سیاسی کامبوج. از آن جا که ODC میخواهد جایگاه مستقل خود را حفظ کند، وابستگی زیادی به سازمانهایی دارد که از داده رفع ابهام شده و افشا شده ODC، در فرایندهای مؤثر بر شناسایی نحوه توسعه در کامبوج استفاده میکنند. این سازمانها میتوانند سازمانهای جامعه مدنی، گروههای مدافع، یا سازمانهای مردمیِ علاقهمند به مسائل خاص مانند حاکمیت منابع طبیعی باشند. یا میتواند شامل گروههای ناظر بر شفافیت باشد که به دنبال آشکار کردن فساد در بخش دولتی هستند. حتی میتواند مدافعانی از درون حکومت باشد که به دنبال مدل توسعه پایدارتر برای کشور هستند.19
در این فرایندها، ODC باید حداقل دو نقش اجرا کند؛ یکی برای دفاع از باز بودن بیشتر داده عمومی و دیگری به عنوان موسسه مرجع که ظرفیت بازیگران محلی برای استفاده موثرتر از داده در تصمیمگیری را ایجاد میکند. ODC متعهد است تا تضمین کند فرایندهای تصمیمگیری دادهمحور نه تنها در شوراهای حکومتی، بلکه در هر جامعهای در کشور به کار میروند.
نتیجهگیری
اگرچه اکوسیستم داده باز کامبوج هنوز در ابتدای راه است، ولی توسعه باز کامبوج، نقش رهبری مهمی در حرکت دادن کشور به سمت رویکرد دادهمحور، شفاف و مشترک حاکمیت دارد. فراتر از نشان دادن اهمیتِ در دسترس بودن داده مهم حاکمیتی برای عموم - از قراردادهای باز گرفته تا سایر اطلاعات قانونی و آمار و داده جمعیت شناختی و چشم انداز مربوط به تغییرات در پوشش جنگلی در کشور- ODC ارزش در نظر گرفتن این دیدگاه گستردهتر را مشخص میکند که چه نوع دادهای، اگر باز شود و در دسترس قرار بگیرد، میتواند مفید باشد. ODC به جای وابستگی به داده دولتی برای پیشنهاد داده و نقشهها، از ابتدا به دنبال جمعآوری اطلاعات مرتبط از بخشهای مختلف برای فراهم کردن دیدگاه چند وجهی از موضوعات مهم برای مردم کامبوج بود. با ادامه تکامل سایت و اکوسیستم داده باز در کامبوج، بهتر درک خواهیم کرد که آیا تأثیر امیدوارکننده ODC، منتهی به تأثیر مثبت بیشتر بر زندگی مردم در این کشور خواهد شد یا خیر.
منابع
-
Not found
-
Not found
-
Erin Handley and Bun Sengkong, “Civil Society, Opposition Criticise Budget’s Opacity,” Phnom Penh Post, November 4, 2016, http://www.phnompenhpost.com/national/civil-society-opposition-criticise-budgets-opacity.
-
Open Knowledge, “Global Open Data Index: Cambodia,” http://index.okfn.org/place/cambodia/ .
-
Kyle James, “Cambodia sets pace with open data,” DW Akademie, December 20, 2013, http://onmedia.dw-akademie.com/english/?p=16857.
-
Interview with Thy Try, Executive Director, Open Development Cambodia, and Penhleak Chan, Regional Network and Partnership Support Manager of EWMI, November 17, 2016.
-
SPIDER, “Open Development Cambodia: Promoting transparency through open data,” http://spidercenter.org/2.31936/project-overview/open-development-cambodia-promoting-transparency-through-open-data-1.149787.
-
Interview with Thy Try, Executive Editor, Open Development Cambodia, and Penhleak Chan, Regional Network and Partnership Support Manager of EWMI, November 17, 2016.
-
Interview with Thy Try, Executive Director, Open Development Cambodia, and Penhleak Chan, Regional Network and Partnership Support Manager of EWMI, November 17, 2016.
-
Interview with Thy Try, Executive Director, Open Development Cambodia, November 24, 2016.
-
Naly Pilorge, Virak Yeng, Vuthy Eang, “Think of Cambodia before you add sugar to your coffee,” The Guardian, July 12, 2013, https://www.theguardian.com/commentisfree/2013/jul/12/cambodia-sugar-eu-policy.
-
Faine Greenwood, “As the Internet Raises Civic Voices in Cambodia, a Struggle Brews Over Net Control,” Tech President, March 27, 2013, http://techpresident.com/news/wegov/23659/internet-civic-voices-cambodia-struggle-net-control/
-
Julia Wallace, “Development and Its Discontent,” The New York Times, April 12, 2013, https://latitude.blogs.nytimes.com/2013/04/12/development-and-its-discontent/?_r=0.
-
Nicolas Mansfield, “Open Development Cambodia: How open data can promote land use transparency,” Devex, September 20, 2013, https://www.devex.com/news/open-development-cambodia-how-open-data-can-promote-land-use-transparency-81848
-
“Columbia SIPA,” Open Development Cambodia, https://opendevelopmentcambodia.net/about/partnerships/columbia-sipa/
-
“Save Cambodia’s Wildlife,” Open Development Cambodia, https://opendevelopmentcambodia.net/about/partnerships/save-cambodias-wildlife-scw/
-
“DW Global Media Forum: Open Data in Cambodia,” DW Akademie, July 3, 2014, http://www.dw.com/en/dw-global-media-forum-open-data-in-cambodia/a-17755220.
-
Interview with Thy Try, Executive Director, Open Development Cambodia, and Penhleak Chan, Regional Network and Partnership Support Manager of EWMI, November 17, 2016.
-
Interview with Thy Try, Executive Director, Open Development Cambodia, and Penhleak Chan, Regional Network and Partnership Support Manager of EWMI, November 17, 2016.