در سال 2014، سازمان کد برای آفریقای جنوبی که یک سازمان غیر انتفاعی در آفریقای جنوبی است و در فضای داده باز فعالیت میکند، مجموعه داده تقریبا ناشناختهای را از وبسایت وزارت بهداشت گرفت و برنامه کاربردی ثبت قیمت دارو (MPRApp,mpr.code4sa.org) را ایجاد کرد که یک ابزار آنلاین است و به بیماران اجازه میدهد قیمتهای دارو را با هم مقایسه کنند. MPRApp همچنین به بیماران اجازه میدهد تا هزینه داروهای تجویز شده توسط پزشک را با داروهای دیگر (مثلا عمومی) که حاوی ترکیبات مشابه هستند، مقایسه کنند. این برنامه به بیماران کمک میکند تا تأیید کنند که داروخانهها از آنها هزینه اضافی نمیگیرند و صرفهجویی در هزینه برای بیماران و جامعه بدون تأثیرگذاری بر کارآمدی خدمات انجام میشود.
نوع محتوا | تجارب داخلی و بینالمللی |
موضوع | داده باز |
بخش | نظام سلامت |
جغرافیا | آفریقای جنوبی |
منتشر کننده | شفافیت برای ایران |
خلاصه
در سال 2014، سازمان کد برای آفریقای جنوبی که یک سازمان غیر انتفاعی در آفریقای جنوبی است و در فضای داده باز فعالیت میکند، مجموعه داده تقریبا ناشناختهای را از وبسایت وزارت بهداشت گرفت و برنامه کاربردی ثبت قیمت دارو (MPRApp,mpr.code4sa.org) را ایجاد کرد که یک ابزار آنلاین است و به بیماران اجازه میدهد قیمتهای دارو را با هم مقایسه کنند. MPRApp همچنین به بیماران اجازه میدهد تا هزینه داروهای تجویز شده توسط پزشک را با داروهای دیگر (مثلا عمومی) که حاوی ترکیبات مشابه هستند، مقایسه کنند. این برنامه به بیماران کمک میکند تا تأیید کنند که داروخانهها از آنها هزینه اضافی نمیگیرند و صرفهجویی در هزینه برای بیماران و جامعه بدون تأثیرگذاری بر کارآمدی خدمات انجام میشود. در ابتدا انتظار میرفت که بیماران طبقه متوسط تا بالا با دسترسی آنلاین بهتر، ذینفعان اصلی MPRApp باشند. اما شواهدی وجود دارد که پزشکان از اطلاعات فراهم شده توسط MPRApp استفاده میکنند تا پول بیماران خود را صرفهجویی کنند. چون MPRApp بر زمان و مهارتهای توسعهدهنده تکیه میکند تا بهروزرسانی منظم را تضمین کند، استفاده مداوم و تأثیر آن نامشخص باقی میماند، مگر اینکه بتوان تأمین مالی پایدار را تضمین کرد. MPRApp بدون بازاریابی یا مشوقی که درباره آن صحبت کند، بر زندگی برخی از مردمان آفریقای جنوبی تأثیر میگذارد؛ اما با یک مدل پایدار و افزایش آگاهی، مخصوصا در بین ذینفعان قابل اعتماد در بخش سلامت، دسترسی به داروهای ارزانتر را برای بسیاری از بیماران فراهم کند.
پیشینه
تمرکز مسأله/محیط کشور
خدمات درمانی در آفریقای جنوبی توسط بیمارستانها و کلینیکهای دولتی و بیمارستانها و پزشکان خصوصی فراهم میشود. متخصصان خصوصی (GP) که جراحی را در کشور انجام میدهند، اولین محل تماس برای بسیاری از افراد طبقه متوسط در آفریقای جنوبی هستند که به دنبال توصیه پزشکی میباشند و میتوانند هزینههای مشاوره خصوصی 20 تا 50 دلار را بپردازند. برای کسانی که نمیتوانند هزینه GPهای خصوصی را بپردازند، تسهیلات پزشکی کشور مانند کلینیکها و بیمارستانها، تنها جایگزین موجود هستند. بسیاری از افراد طبقه متوسط تا بالا در آفریقای جنوبی، بیمه درمانی (یا کمک پزشکی در آفریقای جنوبی) دارند تا هزینه بیمارستان خصوصی یا هزینههای درمانی روزمره را بپردازند.
پزشکان دارو تجویز میکنند و داروخانهها هم دارو را توزیع میکنند. در مورد پزشکهای خصوصی، پزشک یک داروی خاص را تجویز میکند و بیمار هم این دارو را از داروخانه خصوصی میخرد. بیمار به انتخاب داروها و جایگزینهای دارای برند و عمومی آنها که توسط پزشک تجویز میشوند، دسترسی دارد. در برخی موارد، اگر پزشکان با جایگزینهای موجود برای یک داروی خاص ناآشنا باشند، این مسأله را به عهده داروساز میگذارند تا داروی جایگزین را معرفی کند (و در نسخه درخواست این کار را میکنند). اما احتمال ارائه داروی جایگزین، وابسته به تأمین دارو از طریق شرکت دارویی یا توزیعکننده است و اینکه آیا داروهای جایگزین توسط داروخانهها ارائه میشوند. در مورد سیستم دولتی، انتخاب بسیار محدودی برای بیماران وجود دارد، مخصوصا اگر بیمار بخواهد دارو را از بیمارستان دولتی بگیرد. بیمارستانهای دولتی فقط داروهایی را فراهم میکنند که از طریق سیستم تهیه دولتی ارائه میشود و فقط یک برند برای هر نوع دارو دارند.
قیمت دارو در آفریقای جنوبی توسط دولت تنظیم میشود3 و داروهای اصلی که ارزانتر از داروهای دارای برند هستند، توسط دولت برای بیماران تصویب میشوند4 تا آنها به جایگزینهای مناسبتر دسترسی داشته باشند.5 بهعلاوه، قوانین معرفی شده در سال 2004، دادن تخفیف به مشتریان در بخش خصوصی توسط شرکتهای دارویی را ممنوع کردهاند؛ شرکتهای دارویی باید محصولات خود را به «قیمت نهایی مشخص» (SEP) به همه خریداران بفروشند. وزارت بهداشت بر اساس قانون ملزم به انتشار اطلاعیه سالانه حداکثر افزایش قیمت دارو است. برای اینکه قیمت داروها شفاف شود و از مقررات مربوط به سیستم قیمتگذاری شفاف برای داروها و مواد پیروی شود،6 وزارت بهداشت پایگاه داده قابل دسترسی SEP را در وبسایت ثبت قیمت دارو منتشر میکند (www.mpr.gov.za).
چالشهای دارو
مسأله موجود در بازار تنظیم شده دارو در آفریقای جنوبی این است که پزشکان همیشه داروهای عمومی را تجویز نمیکنند و اگرچه داروسازها بر اساس قانون ملزم به ارائه داروهایی با قیمت پایینتر به بیماران هستند، اما این مسأله همیشه روی نمیدهد.7 بر اساس مقالهای در سایت Health24 که سایت سلامت مصرفکننده در آفریقای جنوبی است، فقط 56 درصد بیماران در بخش خصوصی آفریقای جنوبی به داروهای عمومی دسترسی دارند، در حالی که استاندارد جهانی آن نزدیک به 80 درصد است.8 اختلاف قیمت بین داروهای دارای برند و داروهای عادی میتواند قابل توجه باشد و این امر باعث میشود بیماران خصوصی فرصت بیشتری نسبت به کسانی که در بخش دولتی درمان میشوند، برای پیدا کردن جایگزینهای ارزانتر داشته باشند. بر اساس مطالعهای که توسط بنگالی و سولمان روی 360 داروی دارای برند در نمونه مطالعه انجام شده است، میانگین اختلاف هزینه برابر 50.4 درصد است؛ 75 درصد داروهای عمومی، بیش از 40 درصد ارزانتر از نسخههای دارای برند بودند.9 اگرچه بیماران بخش دولتی با بیشترین مشکلات روبرو هستند (چون حق انتخاب دارو ندارند)، اما بیماران خصوصی هم از این اختلاف قیمت آسیب میبینند چون فاقد دسترسی به اطلاعاتی هستند که به آنها اجازه میدهد جایگزینهای مناسبتری را نسبت به داروی تجویز شده بخرند.
همانطور که در متن دیده شد، داده قیمت دارو در واقع توسط وزارت بهداشت منتشر میشود و بهصورت آنلاین وجود دارد. اما این اطلاعات را به سختی میتوان پیدا کرد و نیاز به مهارتهای فنی و دانش تخصصی برای استفاده از آن هست.10
بازیگران اصلی
فراهمکنندگان اصلی داده
دولت ملی آفریقای جنوبی از طریق وزارت بهداشت (DoH)، قیمت دارو برای دهه گذشته را تنظیم کرده است و بر اساس قانون موظف است تا قیمتگذاری دارو را شفاف کند. وزارت بهداشت این کار را با انتشار قیمت دارو در سایت ثبت قیمت دارو انجام میدهد. بنابراین وزارت دارو تأمین کننده اصلی داده مربوط به قیمت دارو است. باید به تلاشهای آرون ماستولادی در وزارت بهداشت اشاره کرد که داروهای مناسب را مشخص کرد و با شرکتهای دارویی چندملیتی در آفریقای جنوبی در تلاش برای بهبود دسترسی به دارو از طریق استفاده از داروهای جایگزین با قیمت مناسب، درگیر شد.11
منابع اصلی داده شامل شرکتهای دارویی خصوصی و دارای مجوز هستند که بر اساس قانون باید قیمت داروهای خود را بر مبنای سالانه به وزارت بهداشت ارائه کنند.
کاربران اصلی داده و واسطهها
بازیگر اصلی در استفاده از داده حاکمیتی باز، سازمان کد آفریقای جنوبی است (Code4SA ,code4sa.org).
Code4SA یک سازمان غیر انتفاعی در کیپ تاون واقع در آفریقای جنوبی است. Code4SA با دولتها (ملی، منطقهای و شهری)، سازمانهای جامعه مدنی، رسانه و جامعه مدنی کار میکند تا انتشار، استفاده و تأثیر داده حاکمیتی باز در آفریقای جنوبی را ترویج دهد. ادی ایال، مدیر Code4SA، محرک اصلی توسعه MRPApp است.
دیگر واسطههای داده شامل پزشکان خصوصی هستند که از MRPApp استفاده میکنند تا توصیههایی در مورد داروهای جایگزین و داروهایی که قیمت بهتری دارند، به بیماران خصوصی بکنند. بهعلاوه، داروخانههای خصوصی مانند کاربران داده و واسطهها عمل میکنند، چون میخواهند خودشان را با معادلهای عمومی داروهای تجویز شده آشنا کنند تا جایگزینهای عمومی را فراهم کنند که از نظر قانونی، ملزم به ارائه آن به بیماران هستند. قابل درک است که روزنامهنگاران، سازمانهای جامعه مدنی یا سازمانهای نظارتی مصرفکنندگان به استفاده از MRPApp علاقه دارند تا از قیمت داروها آگاه باشند و اگر اختلافی در قیمت آنلاین داروها و دیگر داروهای موجود برای بیماران دیدند، دولت را آگاه نمایند.
شرکتهای خصوصی که خدمات توصیه پزشکی رایگان فراهم میکنند (مانند وب سایت)، MRPApp را ابزار مفیدی برای جذب بیماران به خدمات خود میدانند. در عینحال، فراهمکنندگان کمک پزشکی هم MRPApp را بهعنوان خدمت ارزش افزوده برای پیشنهاد محصولات خود در نظر میگیرند.
ذینفعان اصلی
بیماران در بخش خدمات درمانی خصوصی آفریقای جنوبی، ذینفعان اصلی اطلاعات موجود درباره قیمت دارو هستند. آنها میتوانند تصمیمات خود را در مورد خرید داروها بر اساس اطلاعات فراهم شده توسط MRPApp تغییر دهند. این تصمیمات حساس به قیمتگذاری، منجر به کارآمدی کلی در بخش خدمات درمانی میشوند که به سود کل اقتصاد آفریقای جنوبی است.
شرح پروژه
شروع فعالیت داده باز
در سال 2014، ادی ایال، مدیر سازمان کد برای آفریقای جنوبی، که یکی از بزرگترین اقدامات روزنامهنگاری داده و فناوری شهروندی است، به این فکر کرد که آیا راه بهتری برای فراهم کردن اطلاعات مربوط به قیمت دارو در آفریقای جنوبی وجود دارد؟ وی معتقد بود که اگر اطلاعات مربوط به قیمت دارو، بیشتر در دسترس باشند و راحتتر درک شوند، در پول بیماران صرفهجویی میشود. وی بهزودی درک کرد که میتواند برنامه کاربردی سادهای با استفاده از مجموعه داده تقریبا ناشناخته وبسایت وزارت بهداشت درست کند که به حل مشکلات پیشروی وی و میلیونها بیمار آفریقای جنوبی کمک میکند. این مجموعه داده، شامل ثبت قیمت دارو (که در زیر توضیح داده میشود) و داده قیمت نهایی بود، یعنی قیمتی که توسط دولت برای داروهای موجود در بخش خصوصی درمان در آفریقای جنوبی تعیین شده بود. هدف ایال، استفاده از این مجموعه داده برای ارائه اطلاعات به بیماران در قالب ساده بود که به آنها اجازه میداد داروهای معادل را بشناسند و درخواست دهند و مطمئن شوند که داروخانهها هزینه اضافی از آنها نمیگیرند.
ایال داروهایی را بهخاطر بیماری مزمن مصرف میکرد. وی در پست وبلاگ خود توضیح میدهد که چطور برنامه کاربردی که ایجاد کرده، بهنفع شخص وی بوده و چطور جستجوی راهحل شخصی و فردی منجر به کشف راهحل بالقوه برای جامعه شده است:
«در اینجا مثالی واقعی وجود دارد که نشان میدهد این برنامه کاربردی چطور به من کمک کرد. من داروی A و B را به صورت دائمی مصرف میکردم. نسخه مارکدار A هزینهای معادل 741.27 و داروی B هزینهای معادل 947.78 داشت. داروی اصلی A به قیمت 420.22 نیز فراهم میشد. اما کمک هزینه درمانی من فقط 420.00 دلار از قیمت دارو را پوشش میداد. من این مسأله را با استفاده از برنامه کاربردی متوجه شدم.»12
عرضه و تقاضای انواع داده و منابع
منبع داده اصلی که برای برنامه کاربردی ثبت قیمت داده استفاده میشود، پایگاه داده مربوط به قیمت دارو است (ثبت قیمت دارو) که توسط وزارت بهداشت آفریقای جنوبی منتشر میشود. پایگاه داده حاوی اطلاعات مربوط به قیمتها، جزئیات محصول (مثلا زمان و شکل)، ترکیبات و دوز موجود تمام داروهای تأیید شده توسط دولت در آفریقای جنوبی است. این پایگاه داده سالانه بعد از انتشار قیمت داروها بر اساس قانون، قیمتها را منتشر میکند. بهروزرسانیها هم توسط این وزارتخانه طی یک سال انجام میشوند تا اشتباهات اصلاح شوند و تعدیلهای پیشبینی نشده صورت گیرند. منبع RSS برای مطلع کردن طرفین علاقمند از بهروزسانیها و تغییرات ایجاد شده در پایگاه داده وجود دارد. پایگاه داده به صورت مایکروسافت اکسل نیز برای دانلود در وبسایت ثبت قیمت داده موجود است.
شکل 1: صفحه اصلی MPRApp
اگرچه داده موجود در سایت به صورت نظری «باز» است اما کاربران باید از مسیرهای زیادی بگذرند تا از آن استفاده کنند. در اینجا برخی از مراحلی را توضیح میدهیم که کاربر معمولی باید طی کند تا بتواند قیمت داروها را مقایسه کند:13
- آگاهی از وبسایت ثبت قیمت دارو و تعیین مکان آن.
- تعیین مکان صفحهwww.mpr.gov.za/PublishedDocuments.aspx#DocCatId=21 از صفحه اصلی با کلیک کردن روی گزینه «پایگاه داده SEP» در منوی «لینکهای پر استفاده»
- دانلود جدیدترین پایگاه داده قیمت که یک صفحهگسترده مایکروسافت اکسل با حجم 40 مگابایت است.
- باز کردن صفحهگسترده بزرگ که حاوی 14،728 ردیف دارو و 22 ستون داده توصیفی برای هر داروی لیست شده است.
- جستجوی داروی مربوطه
- برای پیدا کردن داروهای عمومی، جستجو بر اساس ترکیبات انجام میشود و سایر جایگزینهایی که قدرت متفاوت (مثلا 200 میلیگرم یا 400 میلیگرم) و دوز متفاوت (قرص یا سوسپانسیون) دارند، کنار گذاشته میشوند.
- برای محاسبه قیمت دارو بدون نسخه، هزینههای دکتر داروساز (در صفحهگسترده ارائه نشده) را به قیمت پایه اضافه کنید (در صفحهگسترده هست).14
لازم به ذکر نیست که این فرایند پیچیده، وقتگیر و فراتر از تواناییهای بیشتر بیماران است. نوآوری Code4SA، ساده کردن فرایند برای کاربر نهایی بود تا ارزانترین جایگزین برای داروهای تجویز شده را تعیین کند.
برنامه کاربردی Code4SA از یک صفحه تشکیل میشود که اطلاعات زمینهای و آموزشی را فراهم میکند و یک بخش جستجو که به کاربران اجازه میدهد به دنبال داروهای خاص یا ترکیبات فعال آنها بگردند. نتایج بهدست آمده حاوی محصولات یا ترکیبات متناسب هستند. یک آیکن نیز نمایش داده میشود که شکل دارو را مشخص میکند (قرض، سوسپانسیون). برای هر محصول متناسب، اطلاعات زیر فراهم میشود: حداکثر قیمت، زمان، شکل دوز، تعداد قرض، دوز میلیلیتر، تعداد بستهها، عمومی/ جدید و لیست ترکیبات فعال (نام و مقدار). کاربران میتوانند روی لینک “Find Generics” کلیک کنند و نتیجه نهایی را ببینند.
داده برنامه کاربردی بر مبنای غیر همزمان بهروزرسانی میشود. این فرایند شامل دانلود کردن بهروزرسانی داده توسط مدیر Code4SA، پاکسازی داده و وارد کردن داده بهروزرسانی شده و پاک شده به پایگاه داده برنامه کاربردی است.15
تأمین مالی
تأمین مالی خارجی برای این اقدام داده باز وجود ندارد و قصدی هم برای ایجاد درآمد از MPRApp بهمنظور پوشش توسعه یا عملیات آن وجود ندارد. توسعه این برنامه کاربردی در اصل از طریق ورودیهای غیر مادی صورت میگیرد، مخصوصا روحیه کارآفرینی توسعهدهندگان، زمان، انرژی و مهارتهای فنی. زیرساخت سازمانی فعلی Code4SA برای جای دادن و پشتیبانی از این برنامه کاربردی در توسعه آن مشارکت میکند.
استفاده از داده باز
در ابتدا، توسعه دهندگان MPRApp پیشبینی کردند که بیماران بیشتر از این برنامه استفاده کنند و تا حد محدودی هم، سایر توسعهدهندگان که داده را وارد برنامه کاربردی سلامت شخصی یا پلتفرمهای دیگر میکنند، از آن استفاده نمایند.16 نه ایال و نه Code4SA کار زیادی برای ترویج یا بازاریابی این برنامه نکردند و به نظر میرسید جذب و نظارت اولیه بسیار کند باشد، همانطور که با این حقیقت مشخص شد که توسعهدهندگان از اینکه وبسایت، محل ارائه برنامه کاربردی است، تا اواسط سال 2014 آگاه نبودند.17 وقتی همه چیز مشخص شد، فراهم نبودن برنامه کاربردی نشان داد که از آن استفاده میشود. این شواهد به شکل ارسال ایمیل به Code4SA بود که سوال میکردند وبسایت چه زمانی پشتیبانی میشود و کارآمد بودن برنامه کاربردی برای ارسالکنندگان ایمیل را نشان میداد:
«من ناراحت شدم که دیدم وبسایت ثبت قیمت داروی شما دیگر کار نمیکند. این سایت یک ابزار قوی برای کارهای درمانی من بود و واقعا به من در درمان بیمارانم کمک میکرد. مایلم بدانم آیا وبسایت مجددا به صورت آنلاین کار خواهد کرد یا خیر. از تلاشهای شما بسیار متشکرم.»18
زمانی که برنامه کاربردی آنلاین مجددا احیاء شد، فرستده دوباره پیام زیر را فرستاد:
«من در منطقهای کار میکنم که مردم درآمدهای متفاوتی دارند و اینکه بدانم چه چیزی بر اساس بودجه بیمارانم مناسب است، کمک زیادی به من میکند - تجویز دارویی که بیمار توانایی مالی خریدن آن را نداشته باشد، فایدهای ندارد. لطفا این کار خوب را ادامه بدهید.»19
ایمیلها نشان دهنده موارد استفاده غیر منتظره از MPRApp بودند. در حالی که برنامه کاربردی ایجاد شده در اصل با در نظر داشتن بیماران به عنوان کاربران نهایی طراحی شده بود، و در حالی که توسعهدهنده این برنامه به عنوان بیمار از آن استفاده میکرد، در بسیاری از موارد این بیماران نبودند که به صورت مستقیم به این برنامه دسترسی داشتند بلکه پزشکان بودند. این پزشکان به عنوان واسطههای معتمد و متخصص برای بیمارانی عمل میکردند که نمیتوانستند اطلاعات موجود درباره داروها را بدون راهنمایی دیگران، درک کنند و از آن استفاده نمایند. در واقع، این موقعیت تا حدی پیچیدهتر بود: به نظر میرسد پزشکی که به ایال ایمیل کرده بود، برنامه را به صورت مستقیم کشف نکرده بود بلکه بیماران وی را مطلع کرده بودند. تمامی این موارد، نهتنها نقش مهم واسطهها (پزشکان یا داروسازها) در انتشار و استفاده از این برنامههای کاربردی را نشان میدهند، بلکه نقش همزیستی واسطهها با کاربران نهایی را نیز مشخص میکنند (مثلا بیماران). واسطهها و کاربران نهایی با هم میتوانند قابلیت داده باز را حداکثر برسانند.
تأثیر
تأثیر را اغلب به سختی میتوان اندازه گرفت، مخصوصا وقتی پروژههای زیادی در این مجموعه از مطالعات موردی دخیل باشند که بهتازگی شروع شدهاند. ممکن است سالها طول بکشد تا تأثیر بیشتر و سیستماتیک داده باز آشکار شود و در بیشتر کشورها، کار زیادی باید انجام شود. با این حال، برخی شکلهای اولیه تأثیر پروژه MPRApp را میتوان شناسایی کرد.
شاخصهای استفاده
تحلیل بالا کاملا متکی بر بلاگهایی است که توسط ایال نوشته شده و ایمیلهایی که بین ایال و دکتر دیگر به عنوان نشانه استفاده، رد و بدل شده است. واقعیت این است که بسیاری از اقدامات داده باز در مقیاس کوچک، اصلا زمان یا منبعی برای ارزیابی استفاده و تأثیر محصولات خود ندارند. در واقع، اگر وبسایت MPRApp موقتا تعطیل نشده بود، کد برای آفریقای جنوبی هرگز نمیتوانست متوجه شود که محصولش مورد استفاده قرار گرفته است.
ایال، فقدان منبع لازم برای تعیین اینکه چه کسی از MPRpp استفاده میکند و از آن برای چه چیزی استفاده میکند را تأیید کرد. آنچه وی میتواند فراهم کند، آمار تحلیلی وبسایت است که نشان میدهد تقریبا 2000 بازدید کننده در هر ماه به این برنامه کاربردی دسترسی داشتهاند. بیشتر بازدیدکنندهها، تکراری بودند. به علاوه، کد برای آفریقا هم درخواستهای منظمی برای بهروزرسانی داده این برنامه کاربردی دریافت میکرد، مخصوصا زمانی که با جدیدترین داده دولتی متناسب نبود. تمام این موارد نشان میدهند که از این برنامه کاربردی استفاده شده است و کاربران از آن بهره میبرند. برای مشاهده تحلیل وبسایت برای سال 2016 که شواهد مربوط به استفاده مکرر و روزافزون از MPRApp برای بررسی قیمت داروها (شکل 2) و جایگزینهای آنها (شکل 3) را نشان میدهد، به شکل 2 و 3 مراجعه کنید.
شکل 2: درخواست MPRApp برای جزئیات محصول در 2016
شکل 3: درخواست MPRApp برای داروهای عمومی در 2016
شواهدی وجود دارد که MPRApp API توسط دیگر واسطهها به کار رفته است تا به داده قیمت دارو دسترسی داشته باشند و به بیماران دسترسی ارائه کرده و آنها را مشارکت دهند (مثلا نگاه کنید به اخبار سلامت الکترونیک که یک وبسایت محبوب مربوط به اخبار سلامت در آفریقای جنوبی است).
پیامدهای تغییر یافته
مسأله اصلی که بررسی شده است، فقدان دسترسی به داده قابل استفاده در مورد قیمت دارو است که باعث میشود بیماران نتوانند تصمیمات آگاهانهای برای خرید داروهای تجویز شده بگیرند. روشهای مختلفی برای اندازهگیری تأثیر وجود دارند. شاخصهای اصلی شاخصهایی هستند که شواهد تغییری را فراهم میکنند که به صورت مستقیم به ایجاد MPRApp مرتبط میشود. اندازهگیری تغییر در سطح کلان و توصیف رابطه سببی بین معرفی بخش جدیدی از فناوری و تغییر مشاهده شده، دقیق است. توصیف ارتباطات سببی در سطح خرد، امکانپذیرتر است (اگرچه بدون چالش نیست). شواهد تأثیر در سطح خرد در این مورد به شکل بیماران خصوصی یا دیگر شهروندانی است که رفتار خود را در رابطه با تجویز دارو یا خرید داروها در آفریقای جنوبی تغییر میدهند.
پیامدها و تأثیرات
استفاده نشان داده شده
از شواهد موجود، معلوم است که وجود اطلاعات جدید در مورد قیمتگذاری دارو که از داده باز حکومتی استخراج شده است، نحوه تصمیمگیری بیماران در مورد خرید داروها را تغییر داده است.
نمیتوان ادعا کرد که بیماران سالمتر هستند، و حتی اگر شواهد اضافی مشخص کنند که جامعه خاص یا گروهی از بیماران مرتبط با یکدیگر که از برنامه کاربردی استفاده میکنند، سالمتر از بقیه هستند، بهسختی میتوان رابطه سببی بین تصمیمگیری بهتر و شهروندان سالمتر را نشان داد.
شواهدی به شکل تحلیل وب وجود دارد که نشان میدهد برخی افراد بهصورت مکرر از MPRApp استفاده میکنند. اگرچه نمیتوان با اطمینان گفت که چه ارزش یا مزایایی با استفاده از MPRApp به دست میآیند، میتوان با نوعی قطعیت گفت که استفاده مکرر و نیاز برای بهروزرسانی داده، نشان دهنده نوعی تأثیر مثبت است که کاربران تجربه میکنند.
میدانیم که تأثیر مورد ادعا، مبتنی بر تعداد بسیار محدودی از موارد و داده تحلیل وب است. اما این فراتر از محدوده این مطالعه است تا تحقیقات گسترده در مورد آگاهی، استفاده و تأثیر MPRApp انجام دهیم. مصاحبه با دو پزشک انجام شد که در بخشهای دولتی و خصوصی کار کرده بودند تا درک بهتری از بازار داروها و فرایند تجویز دارو به دست آورند. اما هر دو نشان دادند که چیزی درباره MPRApp نمیدانند، اگرچه ارزش آن برای بیماران خصوصی را تأیید کردند. اگرچه فقدان منابع بیشماری که از ادعاهای استفاده یا تأثیر پشتیبانی کنند، ناامید کننده است اما این مسأله زیاد محدود کننده نیست. زیاد بودن شواهد در اینجا مطرح نیست. بهعلاوه، این فرض که تعداد خاص کاربران نشان دهنده استفاده یا تأثیر است، میتواند بسیار مشکلساز باشد. همانطور که در این مطالعه موردی دیده میشود، یک کاربر واسطه ممکن است به دهها یا صدها ذینفع برسد که در تحلیلهای مربوط به استفاده، نشان داده نمیشوند. این امر تا حدی مرتبط به محیطهایی است که مهارت فنی پایین یا دسترسی محدود به اینترنت در آنها رواج دارد.
با این وجود، تحقیقات آتی باید شواهد پشتیبانی کننده اضافی درباره استفاده و تأثیر MPRApp را فراهم کنند.
ریسکها
همانطور که مثال MPRApp و دیگر مطالعات موردی مختلف در این مجموعه نشان میدهند، داده باز قابلیت عظیمی برای تحولات مثبت دارد. اما همانطور که در کل این مجموعه میبینیم، داده باز ریسکهای خاصی را نیز بوجود میآورد. مهم است که این ریسکها را درک کنیم تا مطمئن شویم که پروژههای داده باز به روش ایمن اجرا شدهاند که سود بالقوه را حداکثر میکنند و مشکلات را کاهش میدهند.
با دو پزشک برای این مطالعه موردی مصاحبه شد تا ریسکهای ذاتی موجود در MPRApp ارزیابی شوند. آنها دو مسأله کلی را مطرح کردند. مسأله اول به دقت اطلاعات موجود در برنامه کاربردی مربوط میشد. مثلا یکی از پزشکان پیشنهاد کرد که MPRApp باید برای کاربران مشخص کند که چه زمانی داروهای جایگزین پیشنهاد شده در نتایج جستجو، دقیقا حاوی ترکیبات فعال مشابه در داروی مورد نظر نیستند. مثلا، جستجوی «ساندوز آتنولول 50» (که تنها ترکیب فعال آن آدنول است)، فهرستی از 12 داروی جایگزین را فراهم میکند که دو مورد از آنها حاوی ترکیبات فعال هستند (یکی حاوی هیدروکلروتیازید است و دیگری کلروتالیدون دارد). این تناسب ناقص باعث مطرح شدن چندین ریسک بالقوه میشود، از جمله احتمال واکنشهای مضر یا ناکارآمدی پزشکی. مثالهای مشابه زمانی دیده شدند که Code4SA، آزمایش زنده برنامه کاربردی را با دکترها و قبل از استفاده گسترده از آن انجام داد.
به علاوه، پزشکانی که با آنها مصاحبه شد، جامع بودن داده فراهم شده را به زیر سوال بردند. مثلا آنها میگفتند که از داروهای جایگزینی آگاه هستند که در لیست MPRApp وجود ندارند. دلایل این شکافهای اطلاعاتی نامشخص هستند، اما برخی عوامل میتوانند نقش داشته باشند: خطا در داده منبع که توسط دولت فراهم شده، قدیمی بودن داده، یا آشفتگی موجود ناشی از مکانیزمهای خرید متفاوت در بخش سلامت آفریقای جنوبی. صرف نظر از این دلایل، اگر پایگاه داده متناسب با دانش فعلی و وجود داروها نباشد، منجر به صرفهجویی کمتر مطلوب در هزینه میشود و اعتمادی را از بین میبرد که دکترها به برنامه کاربردی دارند.
درسهای آموخته شده
اگرچه این تأثیر، فراتر از مجموعه داستانهای مربوط به استفاده از برنامه کاربردی، بهسختی در مورد MPRApp تعریف میشود، این پروژه برخی درسهای مهم مربوط به شرایط توانمندکننده و موانع موجود برای اجرای اقدامات موفق داده باز در اقتصادهای در حال توسعه را آشکار میکند.
توانمندسازها
سیاست و چارچوب قانونگذاری
توانمندساز اصلی اقدام داده باز MPRApp، چارچوب قانونگذاری آفریقای جنوبی بود که اجازه ارتقاء و اجرای شفافیت در قیمتگذاری دارو را میداد. وجود این چارچوب باعث میشود وزارت بهداشت به دنبال جمعآوری و انتشار داده مربوط به قیمت دارو در آفریقای جنوبی باشد.
اما سیاست درست یا چارچوب قانونی به نوبه خود کافی نیست تا برنامههای کاربردی مانند این را ممکن سازد.21 مثلا، وزارتخانههای دولتی داده را مطابق با قوانین موجود جمع میکنند اما نمیتوانند داده را به روش و در قالبی منتشر کنند که دسترسی یا استفاده مجدد را ممکن سازد (علیرغم اینکه چنین رویکردی در چارچوب سیاسی لازم است). در این مورد خاص، وزارتخانه مورد نظر از مقررات پیروی میکند و داده مربوط به قیمتگذاری داده را در قالب قابل خوانش با ماشین بهصورت کامل و بهموقع منتشر میکند و به توسعه دهنده اجازه میدهد تا مجددا داده را در اطلاعات مفید بستهبندی کند.
جامعه فنی متعهد و ماهر
MPRApp وجود و حیات خود را مدیون حضور توسعهدهندگان ماهر و متعهد است که توسط اکولوژی فنی گستردهای حمایت میشوند. این تعهد شخصی و نهادی اهمیت زیادی با توجه به فقدان منابع مالی موجود دارد و به این معناست که برنامه کاربردی بهصورت تقریبا انحصاری وابسته به انگیزه و بینش شخصی است.
واسطههای معتمد و متخصص
همانطور که قبلا دیدیم، مفید بودن MPRApp برای بیماران اغلب از طریق تخصص و دانش پزشکان، داروسازها و دیگر دستاندرکاران پزشکی میانجیگری میشود. این واسطههای معتمد نقش مهمی در گسترش مزایای داده باز و مخصوصا فناوری ایفا میکنند. آنها واسطه حیاتی هستند که اجازه میدهند مزایای فناوری آشکار شوند و تضمین میکنند که قابلیت این فناوری، آشکار است و حتی شهروندان متوسطی که فاقد مهارتهای فنی لازم هستند، میتوانند از این برنامههای کاربردی و پلتفرمها استفاده کنند.
موانع
تأمین مالی
نظریه تغییر ترسال در مورد تأثیر نبود فقدان منابع مالی، مانع مهمی بر سر راه گسترش تأثیر MPRApp ایجاد کرد، اگرچه مشخص بود که پزشکان (و نه فقط بیماران) از این برنامه کاربردی استفاده میکنند. کمبود منابع مالی برای گسترش و ایجاد آگاهی باعث محدودیت استفاده و تأثیر بالقوه MPRApp شد. طبق گفته ایال، علاقه از جانب دولت برای مدیریت MPRApp وجود داشت، اما فقدان آشکار قابلیت در سطح دولت برای این کار به این معناست که پایداری برنامه کاربردی در خطر است.
گستره محدود
مانع دیگر از این حقیقت ناشی میشود که MPRApp، گستره محدودی دارد و فقط به نفع بیمارانی است که داروها را از داروخانههای خصوصی میخرند، در حالی که برای بیمارانی که در بخش خدمات درمانی دولتی هستند، داروهای جایگزین معرفی نمیشود تا بتوانند خریداری کنند. شکاف بین بخش سلامت خصوصی و عمومی که هر دو توسط دولت تنظیم میشوند، مانعی برای کاربرد گستردهتر، استفاده و تأثیر MPRApp برای بیماران خارج از بخش سلامت خصوصی است. در کل، چون آنهایی که در بخش خصوصی هستند معمولا وضع بهتری دارند، گستره محدود برنامه کاربردی، مخصوصا اگر به صورت گستردهتر به کار رود، نابرابریهای اقتصادی - اجتماعی موجود را تقویت میکند و منجر به شکاف دیجیتال آشنا میشود.
مسائل داده
دادهای که توسط وزارت بهداشت منتشر شده، قابل اجرا نیست یعنی نمیتوان آن را بهراحتی با دیگر منابع داده ترکیب کرد یا با ابزارهای موجود پردازش نمود. این امر باعث محدودیت سودمندی MRPApp میشود و اعتمادی را از بین میبرد که کاربران به برنامه کاربردی دارند. در حال حاضر، داده برنامه کاربردی فقط زمانی بهروزرسانی میشود که توسعهدهنده وقت انجام این کار را دارد، یا وقتی درخواستهای دائمی کاربران برای داده بهروزرسانی شده دریافت میشود. بهروزرسانی خودکار داده برنامه کاربردی توسط داده دولت انجام میشود که به کاهش این مانع کمک میکند.
نگاه به جلو
موقعیت فعلی
برنامه کاربردی هنوز فعال است و مدیر Code4SA، داده را به صورتی که زمان اجازه میدهد، بهروزرسانی میکند. این بهروزرسانیها اغلب توسط کاربران MPARpp انجام میشوند و بر اساس زمانبندی منظم اجرا نمیگردند.
پایداری
جریان داده و اطلاعات از سمت دولت همچنان ادامه دارد اما پایداری برنامه کاربردی هنوز مورد تردید است. دست کم دو دلیل برای این امر وجود دارد: 1- برنامه کاربردی بر زیرساختار سازمان تکیه میکند که وابسته به تأمین مالی اهداءکننده برای انجام عملکرد خود است؛ و 2- برنامه کاربردی وابسته به سخاوت یک فرد یعنی ادی ایال، است تا زمان و انرژی را به برنامه کاربردی اختصاص دهد و داده خود را حفظ نماید. اما طبق گفته ایال، وزارت بهداشت از این طرح پشتیبانی میکند و نشانههایی وجود دارد که نشان میدهد این وزارت به مدیریت MPRApp علاقمند است. تاکنون این علاقه تبدیل به اقدام عینی نشده است.
تکرار
اقدام داده باز در دیگر کشورها، ایالتها و استانها نیز قابل تکرار است، مخصوصا جایی که دولتهای ملی یا فراملی، داده مربوط به قیمتگذاری دارو را در دسترس قرار میدهند و قیمتگذاری افتراقی برای داروهای مشابه وجود دارد و بیماران میتوانند برند دارو را انتخاب کنند. وقتی دولت داده مربوط به قیمت داده را جمعآوری نکند، قابل درک است که داده باید از طریق جمعسپاری جمعآوری شود یا حتی بهصورت مستقیم از طریق شرکتهای داروسازی به دست آید، اگرچه مشوق واضحی (مخصوصا مالی) باید برای شروع و حفظ جمعآوری داده وجود داشته باشد.
اقدام داده باز در دیگر بخشها نیز قابل تکرار است، مخصوصا وقتی دولت قیمت کالاها و مواد مصرفی را تنظیم میکند. اما شواهد مستقیمی وجود ندارد که MPRApp تا این تاریخ به روش دیگری تکرار شده باشد.
نتیجهگیری
نکات زیر از این نظر ارزش ذکر دارند که نشان میدهند چطور این مطالعه موردی خاص میتواند باعث آگاهی بیشتر از نظریه تغییر جهانی برای تأثیرگذاری بر داده باز در کشورهای در حال توسعه شود:
- ترکیب عوامل و شرایط لازم است تا اقدام داده باز، تأثیر داشته باشد. در این مورد، ترکیبی از موارد زیر مطرح است: مسأله واقعی و واضح، یک فرد متعهد و سختکوش با مهارتهای فنی و آگاهی اجتماعی؛ منبع داده باز منظم و قابل اطمینان؛ عنصر شانس که اجازه میدهد برنامه کاربردی علیرغم نبود هیچگونه فعالیت بازاریابی، کشف شود؛ و کارایی اصلی آن برای کاربرانی که به دنبال ارزش در داده هستند (و در این مورد، تماس با سازماندهندگان در زمانی که استقبال از برنامه کاربردی کم است).
- داده حاکمیتی باز مرتبط، منظم و قابل اطمینان نیاز به تلاش و منابع دارد. وجود مقرراتی که شفافیت را الزامی میکنند، اهمیت زیادی در تضمین این مسأله دارد که وزارتخانههای دولتی، داده باز را منتشر کنند. باید توجه داشت که مقررات در صورت عدم رعایت آنها، شرط ناکافی هستند. آنچه لازم است، چارچوب قانونی درستی است که با فرهنگ رعایت ترکیب میشود (یا ابزارهایی که این عملکرد را تضمین میکنند).
- ذینفعان نهایی اقدام داده باز ممکن است ضرورتا بهترین گروه هدف از نظر بازاریابی و ترویج استفاده از برنامه کاربردی نباشند. واسطههای معتمد که تخصص اضافی دارند و به ذینفعان دسترسی دارند، جای بهتری برای شروع هستند. این امر مخصوصا برای دادهای صدق میکند که نیاز به تخصص خاص برای استفاده و ایجاد مفهوم دارد.
- اما تمام پروژههای داده باز نیاز به تأمین مالی ندارند تا شروع شوند. تأمین مالی خارجی به گسترش مزایای کاربردهای داده باز کمک میکند و آنها را پایدار کرده و قادر میسازد تا با گذشت زمان رشد کنند.
منابع
-
Not found
-
Not found
-
The restructuring of the South African public health sector resulted in the development and implementation of the National Drug Policy in 1996. The primary objective of the Policy was to decrease the cost of medicines in both the private and public sectors. In 1997, the Medicines and Related Substances Control Amendment Act 90 was gazetted. It allowed government to reduce the cost of medicines.
-
Patients in the public healthcare system access prescribed medication via hospital dispensaries. These dispensaries are stocked with publicly procured medicines. Patients do not have a choice as to which medicine they receive and they do not pay for the medicines as they are charged a single fee (determined by their income level) for both the consultation and the medicines prescribed.
-
V. Bangalee and F. Suleman, “Has the Increase in the Availability of Generic Drugs Lowered the Price of Cardiovascular Drugs in South Africa? Health SA Gesondheid, 21, No. 1 (2016), pp. 60-66.
-
Medicines and Related Substances Act, 1965, Department of Health, South Africa, 2004, http://www.hst.org.za/uploads/files/pricing_system_for_medicines.pdf.
-
M. Deroukakis, “Mandatory Substitution Successful,” South African Medical Journal, 97, No. 1 (2007), pp. 63-64.
-
Health24, “Cost of Medicine in South Africa Set to Skyrocket,” March 30, 2016, http://www.health24.com/Lifestyle/Health-and-your-money/News/the-high-cost-of-medicines-in-south-africa-20160323.
-
Ibid.
-
The issue of the prices of medicines in South Africa and their affordability relative to international prices is not addressed here partly because there is limited research available on the issue (see, for example, A. Makholwa, “Medicine Pricing: New prescriptions needed,” Financial Mail, January 30, 2014, http://www.financialmail.co.za/features/2014/01/30/medicine-pricing-new-prescriptions-needed.), partly because there is unevenness in the affordability of medicines across different medicines types in the South African market, and partly because the specific problem here is the lack of information available to support informed medicine purchasing decision-making.
-
A. Makholwa, “Medicine Pricing: New prescriptions needed,” Financial Mail, January 30, 2014, http://www.financialmail.co.za/features/2014/01/30/medicine-pricing-new-prescriptions-needed.
-
Adi Eyal, “Open data FTW!” Code for South Africa, April 2014, http://code4sa.org/2014/04/25/generic-medicines-ftw.html.
-
These steps are based on the Medicine Price Registry website as of September 14, 2016, and on the Database of Medicine Prices of August 8, 2016.
-
According to the Code for South Africa website, the Medicines and Related Substances Act allows for the following charges (excl. VAT):
-
Where the SEP is less than R85.69, the maximum dispensing fee is R7.04 + 46% of the SEP.
-
Where the SEP is less than R228.56, the maximum dispensing fee is R18.80 + 33% of the SEP.
-
Where the SEP is less than R799.99, the maximum dispensing fee is R59.83 + 15% of the SEP.
-
Where the SEP is greater than or equal to R799.99, the maximum dispensing fee is R140.00 + 5% of the SEP.
-
At the time of writing, the last update of the MPRApp was on July 19, 2016 while the latest government data available was dated 8 August 2016.
-
Adi Eyal, “How Much Should You Be Paying for Your Medicines?” Code for South Africa, October 2013 http://code4sa.org/2013/10/15/comparing-medicine-prices.html.
-
Adi Eyal, “Open data FTW!” Code for South Africa, April 2014, http://code4sa.org/2014/04/25/generic-medicines-ftw.html.
-
Adi Eyal, “Open data FTW!” Code for South Africa, April 2014, http://code4sa.org/2014/04/25/generic-medicines-ftw.html.
-
Ibid.
-
“[Updated] Health-e News, Code4SA launch new medicines pricing app,” Health-E News, March 2, 2015, https://www.health-e.org.za/2015/03/02/health-e-news-code4sa-launch-new-medicines-pricing-app/.
-
See for example, F. Van Schalkwyk, M. Willmers and T. Schonwetter, “Embedding Open Data Practice: Developing indicators on the institutionalisation of open data practice in two South African countries,” UCT IP Unit, University of Cape Town, 2015, http://webfoundation.org/docs/2015/08/ODDC-2-Embedding-Open-Data-Practice-FINAL.pdf, on the disjuncture between policy and practice in the case of Kenya and South Africa