دوریتوز1 یک شرکت تولید مواد خوراکی است که در سال 1964 به وسیله هلدینگ Frito-Lay تاسیس شده است. آنچه سبب شهرت دوریتوز شده است کمپین تبلیغاتی این شرکت است که در طول سوپر بل2 پخش میشد. این شرکت برای تبلیغات خود در 43مین برنامه تبلیغاتی خود که Crash the Super Bowl نام داشت، از مردم خواست تا یک تبلیغ تجاری سی ثانیهای در مورد محصولات شرکت بسازند و برای آنها ارسال کنند. در گام بعدی برنامههای تبلیغاتی تولید به رای گذاشته میشد. پس از انتخاب بهترین برنامه توسط مردم، برنامه برگزیده در بهترین و پرمخاطبترین زمان پخش تبلیغات در طول مسابقه به نمایش گذاشته شد.3
تهیهکنندگان این اثر پاداشی متشکل از پول نقد و مقداری اعتبار برای خرید از فروشگاه دوریتوز دریافت کردند. دوریتوز در دست یابی به هدفش تقریبا موفق بود چرا که این برنامه تبلیغاتی جزء 5 اثر تبلیغاتی برتر آن دوره از مسابقات قرار گرفت.4 این شکل از طراحی محتوی تبلیغاتی فرصتی فراهم کرد تا دوریتوز از ایدههای خلاقانه بیشتری استفاده کند و با آگاهی از ذائقه مخاطبان به انتخاب برنامه تبلیغاتی مبادرت ورزد. لذا شرکت میتوانست مخاطبان بیشتری نیز جذب کند که منجر به افزایش فروش شرکت میشد.
1. ↑ Frito Lay Doritos
2. ↑ Super Bowl: مسابقه سالانه فوتبال آمریکایی قهرمانی لیگ فوتبال ملی (آمریکا)، بالاترین سطح حرفهای فوتبال آمریکایی در جهان میباشد. این بازی اوج فصل رقابتهای لیگ فوتبال آمریکا میباشد که در اواخر تابستان سال قبل میلادی آغاز میشود. این مسابقه و مراسمهای جانبی در «یکشنبه سوپر بول» برگزار میشود که همین مسابقه در طی سالیان دراز تبدیل به پربینندهترین مسابقه تلویزیونی آمریکا گشتهاست. گرچه زمان پخش این مسابقه تعطیل رسمی نیست، اما در زمان پخش آمریکا بصورت نیمه رسمی تعطیل میشود (https://en.wikipedia.org/wiki/Super_Bowl).
3. ↑ Brabham, d. c. (2013), crowdsourcing, London: The MIT Press
4. ↑ بنا به نظر USA Today’s Ad Meter Rankings