سرویس MTurk) Amazon Mechanical Turk) یک بازار بر پایه وب و مبتنی بر مدل جمع‌سپاری است که کسب‌وکار‌های مختلف را قادر می‌سازد تا با استفاده از هوش و ظرفیت‌های انسانی، وظایف و کارهایی را که انسان‌ها می‌توانند بسیار اثر بخش‌تر از سیستم‌های رایانه‌ای انجام بدهند محقق کنند. این وب یکی از زیر مجموعه‌های آمازون وب سرویس است که متعلق به شرکت آمازون است.

نگاهی به سرویس «Amazon Mechanical Turk»

سرویس MTurk) Amazon Mechanical Turk) یک بازار بر پایه وب و مبتنی بر مدل جمع‌سپاری است که کسب‌وکار‌های مختلف را قادر می‌سازد تا با استفاده از هوش و ظرفیت‌های انسانی، وظایف و کارهایی را که انسان‌ها می‌توانند بسیار اثر بخش‌تر از سیستم‌های رایانه‌ای انجام بدهند محقق کنند. این وب یکی از زیر مجموعه‌های آمازون وب سرویس است که متعلق به شرکت آمازون است.

کارفرمایان قادر هستند تا کارهایی را که اصطلاحا وظایف هوش انسانی می‌نامند همچون انتخاب بهترین عکس از میان یک مجموعه تصویر، نوشتن شرح محصولات یا تشخیص هنرمندان بر روی یک سی دی موزیک را به طیف وسیعی از افراد متقاضی شغل برون‌سپاری کنند. کارگران از میان کارهای درخواست شده انتخاب می‌کنند و پس از اتمام کار مبلغی از سوی کارفرما دریافت کنند. البته دریافت دستمزد منوط به انجام صحیح و کامل وظایف محول شده است.

کارفرما می‌تواند قبل از واگذاری کار شرایط خاصی را پیشنهاد دهد و با آزمودن کارگران قبل از قبول کار از قابلیت‌های آنان اطمینان حاصل کند. آنها همچنین می‌توانند نتایج ارسال شده توسط کارگر را که بر شهرت کارگر تاثیر می‌گذارند، قبول یا رد کنند. یک مجموعه قوی از APIs و ابزار‌های خط فرمان کارفرمایان را قادر می‌سازد تا به صورت برنامه ریزی شده کارها و وظایفی را که به هوش انسانی نیازمندند در بین طیف وسیعی از افراد متقاضی کار توزیع کند و نتایج حاصل از این کار را مستقیما در فرآیندهای کسب‌وکار و سیستم‌های خود ادغام کنند. این دسته از برنامه‌ها از نقاط قوت و تمایزات این پلتفرم به شمار می‌آیند.

پرداختی که برای انجام وظایف صورت می‌گیرد می‌تواند تبدیل به کارت اعتباری شده و در آمازون استفاده شود و یا اینکه به حساب بانکی کارگران منتقل شود. کارفرما بیست در صد از هزینه کار انجام شده را به آمازون پرداخت می‌کنند به عبارتی یک حق کمیسیون بیست درصدی را می‌پردازد. در مارس 2007، بیش از 100،000 کارمند در بیش از 100 کشور گزارش شده است. این رقم در ژانویه 2011 به بیش از 500،000 کارمند ثبت شده از 190 کشور افزایش یافت.

در مورد ویژگی‌های اصلی این وب می‌توان موارد ذیل را بر شمرد:

 

جدول 1) ویژگی‌های اصلی سرویس MTurk (برگرفته از توضیحات مندرج در خود وبسایت)

ویژگی

توضیح

نیروی کار متقاضی

MTurk این امکان را فراهم می‌کند تا هر زمانی که یک کسب‌وکار بخواهد به نیروی کار دسترسی داشته باشد. MTurk یک کسب‌وکار را به مجموعه متنوعی از توانمندی‌ها و مهارت‌ها از طریق یک نیروی کار جهانی متصل می‌کند تا هر زمان و هر جایی شما بتوانید کارتان را انجام دهید. لذا با وجود کارگران متعدد از سراسر دنیا وظایف محول شده پیوسته در حال انجام شدن هستند. حتی تعطیلات رسمی در کشور شما نیز نمی‌تواند انجام کارها را به تعویق بیندازد.

نیروی کار کش‌ سان

یکی از مشکلاتی که کسب‌وکارها با آن مواجه هستند، تقاضا برای نوع خاصی از کار است. ممکن است یک میلیون عکس وجود داشته باشد که امروز باید برچسب‌گذاری شود، یا صدهزار ورودی کاتالوگ جدید که تمامی آنها باید تأیید شود، اما فقط یک بار در ماه چنین نیازی به وجود می‌آید و یک وظیفه‌ی دائمی نیست. استخدام یک نیروی تمام وقت و یا پاره وقت سبب برای چنین اموری موجب افزایش هزینه‌های شرکت می‌شود. MTurk این امکان را فراهم می‌کند تا زمانی که شرکت‌ها به آن نیاز دارند، بدون نیاز به مشکل، کار به راحتی انجام شود.

ساختار هزینه‌ای پایین‌تر

هزینه‌های سربار و ثابت مربوط به استخدام و مدیریت نیروی موقت اغلب قابل توجه است. این هزینه‌ها می‌توانند شامل هزینه‌هایی همچون بیمه و هزینه‌های مربوط به فرآیند استخدام یک فرد باشند. گذشته از این موارد و هزینه‌های فرآیند استخدام در برخی موارد بسیار زمان‌بر است. در حالی که با استفاده از مهارت‌های کارگران متقاضی شغل از سراسر جهان، می‌توان هزینه‌ها را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش داد، در حالی که نتایج به دست آمده از این طریق تنها ممکن است فقط با یک تیم اختصاصی امکان پذیر باشد.

مدیریت کیفیت

کنترل کیفیت همواره یکی از نگرانی‌های اصلی کارفرمایان است. MTurk مؤلفه‌های متعددی را برای کمک به کیفیت انجام کار فراهم می‌کند. علاوه بر صلاحیت‌های کارگران که به شما اجازه می‌دهد کارگرانی از پیش آزموده شده داشته باشید، تعدد کارگران نیز یک مکانیزم دیگر برای کمک به واحد‌های توسعه برای حفظ سطح بالای کیفیت است. این قابلیت چندین کارگر را قادر می‌سازد تا پاسخ‌های مشابهی را به یک کار ارائه دهند و زمانی که چندین کارگر پاسخ یکسانی ارائه کنند نشانگر این واقعیت است که کار به درستی انجام گرفته است.

فعال کردن کسب‌وکارهای جدید

MTurk توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا برنامه‌هایی را که قبلا امکان پذیر نبودند ایجاد کنند. برای ساخت بسیاری از برنامه‌ها و راه‌اندازی کسب‌وکار‌های جدید هوش انسانی در کنار رایانه‌ها و سیستم‌های دیجیتال به عنوان پیشران بخشی از وظایف بسیار ضروری به نظر می‌رسد.