در سومین و آخرین قسمت از مجموعه مطالب معرفی شاخص جهانی داده باز، به معرفی 15 دیتاست مختلفی که در این شاخص مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، می‌پردازیم.

حوزه شفافیت داده باز Open Data Scope
موضوع راهنما،‌ آموزشی Learning, Education Subject
جغرافیا ایران Iran Geography
نوع مطلب متن Text Type
زبان فارسی Farsi Language
منتشر کننده شفافیت برای ایران Trasparency4Iran Publisher

1 بودجه           

بودجه ملی دولت در سطح کلان که هزینه برنامه‌ریزی‌شده دولت برای سال آینده و نه هزینه واقعی است. داده‌های بودجه باز به مردم نشان می‌دهد که پول کجا صرف شده، نحوه توسعه بودجه عمومی در طول زمان چگونه بوده و چرا بودجه برخی فعالیت‌ها تأمین نشده است.

2 آمار ملی        

آمار ملی کلیدی در مورد شاخصهای جمعیتی و اقتصادی مانند تولید ناخالص داخلی (GDP) یا بیکاری و آمار جمعیت.

3 خرید

تمامی مناقصه‌ها و جوایز دولت ملی یا محلی که توسط نهاد مسئول مناقصات جمع‌آوری‌شده است. این کار به برنامه‌ریزی برای خرید و یا سایر مراحل خرید ارتباطی ندارد. داده خرید باز میتواند رقابت عادلانه‌تری را میان شرکت‌ها به وجود بیاورد، تقلب را کشف و همچنین خدمات بهتری را به دولت و شهروندان ارائه نماید. نظارت بر مناقصه موجب کمک به گروه‌های جدید برای شرکت در مناقصات و افزایش ایجاب دولت میشود. این شاخص از استاندارد قرارداد باز (Open Contracting Partnership) بهره میگیرد.

4 قوانین ملی    

تمام قوانین و اساسنامه‌های ملی باید به صورت برخط در دسترس باشند.

5 حوزه‌های اداری

داده‌ها در مورد واحدهای اداری و یا بخش‌هایی که توسط یک دولت (محلی)، با هدف اداری تعریف‌شده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش روش بررسی ما مراجعه کنید.

6 پیش نویس قانونگذاری

اطلاعات در مورد لوایح مورد بحث در پارلمان ملی و همچنین نظرسنجی در مورد لوایح (با قوانین ملی به تصویب رسیده اشتباه گرفته نشود). اطلاعات در مورد لوایح می‌بایست برای دوره قانون‌گذاری فعلی در دسترس باشد. داده باز در مورد فرآیند تدوین قانون، برای شفافیت پارلمانی بسیار مهم است: متن لایحه چه می‌گوید و چگونه در طول زمان تغییر پیدا می‌کند؟ چه کسی لایحه را ارائه میکند؟ چه کسی به آن رأی می‌دهد و چه کسی با آن مخالف است؟ این لایحه بعداً کجا بحث میشود تا مردم بتوانند در بحث شرکت کنند؟ این شاخص از استاندارد موسسه ملی دموکراتیک (National Democratic Institute (NDI)) و بیانیه پارلمان باز (Declaration of Parliamentary Openness) بهره میگیرد.

7 کیفیت هوا

اطلاعات در مورد میانگین روزانه غلظت آلاینده‌های هوا، به‌ویژه آن دسته که به‌طور بالقوه برای سلامتی انسان مضر هستند. داده‌ها باید برای همه ایستگاه‌های پایش هوا یا مناطق پایش هوا در یک کشور در دسترس باشد. تمرکز شاخص بر آلاینده‌های مهمی است که توسط سازمان بهداشت جهانی تعریف‌شده‌اند..

8 نقشه‌های ملی

نقشه جغرافیایی کشور ازجمله مسیرهای رفت‌و‌آمد سراسری، امتداد آب و مشخص نمودن ارتفاع. نقشه می‌بایست حداقل در مقیاس 1:250000(1 cm = 2.5km) تهیه‌شده باشد. اطلاعات جغرافیایی در بسیاری از موارد مورد استفاده قرار میگیرد، ازجمله نقشه‌برداری از آمار بیکاری یا جمعیت‌شناسی و همچنین برنامه‌ریزی برای سفر.

9 پیش بینی وضع آب و هوا        

پیش‌بینی 3 روزه دما، بارش و باد. پیش‌بینی می‌بایست برای چندین منطقه از کشور ارائه شود. پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت آب‌وهوا که بایستی قابل‌اعتماد هم باشند به عموم مردم ارتباط دارند که میخواهند برای فعالیت‌های خود برنامه‌ریزی کنند.

10 ثبت شرکت‌ها

لیستی از شرکتهای ثبت‌شده (با مسئولیت محدود) است. لازم نیست مطالب این مجموعه داده، حاوی اطلاعات مالی دقیق نظیر ترازنامه و غیره باشد. داده باز ثبت شرکت می‌تواند برای مقاصد بسیاری مورداستفاده قرار بگیرد: به‌عنوان‌مثال، مشتریان و کسب‌وکار را قادر به دیدن افرادی میسازد که با آن‌ها معامله میکنند و یا امکان مشاهده مکان دفاتر ثبت‌شده یک شرکت را فراهم میسازد. این تعریف از کار شرکت‌های باز کمک میگیرد.

11 مخارج دولت           

سوابق واقعی (گذشته) هزینه‌های دولت ملی در سطح معاملاتی دقیق. داده‌ها باید هزینه‌های جاری، ازجمله معاملات و یارانه‌ها را نشان دهند. یک پایگاه داده از قراردادهای اعطاشده یا مشابه کافی نخواهد بود. داده باز هزینه نشان می‌دهد که آیا پول مردم به‌طور کارآمد و مؤثر مورداستفاده قرار میگیرد با خیر. این امر به درک الگوهای مخارج و نمایش فساد، سوءاستفاده و هدررفت کمک میکند. توصیه می‌کنیم.

12 نتایج انتخابات        

این دسته داده به نتایج حوزه انتخاباتی/ منطقه تمام رقابتهای انتخاباتی بزرگ ملی نیاز دارد. داده انتخابات، در مورد نتایج رأی‌گیری و پروسه رأی‌دهی اطلاعات می‌دهند. اکثریت و اقلیت‌های انتخاباتی چه کسانی هستند؟ چند رأی از رأی‌های ثبت‌شده، نامعتبر یا مخدوش است؟ برای دسترسی به بالاترین میزان شفافیت، این شاخص، داده حوزه رأی‌گیری را مورد ارزیابی قرار میدهد. داده‌های مناطق انتخاباتی کافی نیست. این شاخص به‌منظور توسعه این دسته از داده‌ها از موسسه ملی دموکراتیک (NDI) کمک گرفت. برای کسب اطلاعات بیشتر به ابتکار داده انتخاباتی باز (Open Elections Data Initiative) NDI رجوع فرمایید.

13 مکان          

یک پایگاه داده از کد پستی‌ها و مختصات فضایی مربوط به آن‌ها از نظر عرض و طول جغرافیایی (یا مختصات مشابه منتشرشده دریک سیستم مختصات باز). داده‌های مکانی کل کشور باید در دسترس باشند.

14 کیفیت آب

داده‌های مربوط به کیفیت آب، هم برای ارائه خدمات و هم برای پیشگیری از بیماری ضروری است. این شاخص هم به بررسی کیفیت منابع آب آشامیدنی و هم منابع آب زیست‌محیطی می‌پردازد. به‌منظور برآوردن حداقل الزامات مورد نیاز برای این دسته، داده باید بر اساس سطح مواد شیمیایی در منبع آب در دسترس باشد.

15 مالکیت زمین

داده‌ها باید شامل نقشه‌های زمین با سطح تفکیک‌شده باشند که علاوه بر مرزها، اطلاعات قطعات ثبت شده زمین را نیز نشان میدهند.

برای مطالعه بیشتر

دریافت فایل ورد
عنوان: معرفی دیتاست‌های شاخص جهانی داده باز
حجم: 2.52 مگابایت
توضیحات: ترجمه شده توسط شفافیت برای ایران