در سال 2014، بزرگ‌ترین شیوع ابولا در تاریخ، در غرب آفریقا رخ داد. در ابتدا، اطلاعات در مورد ابولا واکنش‌ها در میان جمع‌آوری‌کنندگان داده بسیار متنوع بود و افرادی که توانایی انجام کاری را داشتند قدرت کافی برای کسب اطلاعات مربوطه را نداشتند. سه پروژه – مرکز واکنش ملی به ابولا در سیرالئون (NERC)، تبادل داده بشردوستانه سازمان ملل متحد (HDX) و ابولا GeoNode - کیفیت و دسترسی به اطلاعات مورد استفاده توسط بشردوستان و سیاست‌گذاران برای مقابله با بحران را به‌طور قابل‌توجهی بهبود بخشیدند.

نوع محتوا تجارب داخلی و بین‌المللی
موضوع داده باز
بخش نظام سلامت
جغرافیا سیرالئون
منتشر کننده شفافیت برای ایران

خلاصه

در سال 2014، بزرگترین مورد شیوع ابولا در تاریخ بشر در غرب آفریقا روی داد. اطلاعات مربوط به موارد ابولا و تلاش برای واکنش دادن نسبت به آن در بین جمع‌کنندگان داده پخش شده بود و این توانایی‌ برای بازیابی داده‌های مربوطه به دست کسانی که می‌توانستند از آن استفاده کنند، وجود داشت. برخی از اقدامات داده‌محور به دنبال بهبود کیفیت اطلاعات موجود برای سازمان‌های بشردوستانه هستند تا این بحران‌ها را بررسی کنند. این مطالعه موردی به بررسی سه ابتکار عمل می‌پردازد، مخصوصا مرکز ملی واکنش به ابولا در سیرالئون (NERC)، مرکز تبادل داده بشردوستانه سازمان ملل (HDX) و GeoNode ابولا، و قابلیت‌ها و چالش‌های پروژه‌های داده باز در مبارزه با ابولا و بررسی بحران‌های بشردوستانه.

نکات مهم

  • داده و اطلاعات نه تنها نقش‌های مهمی در مبارزه علیه ابولا دارند، بلکه برای مبارزه با انواع بحران‌های طبیعی و انسانی نیز اهمیت دارند.
  • اما، به منظور حداکثر کردن این قابلیت، لازم است تا سمت عرضه اقدامات داده باز را در نظر بگیریم، یعنی از وجود اطلاعات کافی و باکیفیت مطمئن شویم. این کار زمانی چالش‌برانگیز است که سیاست واضحی برای پشتیبانی از بازیگران در مطابقت و تنظیم استانداردهای مشخص برای کیفیت و قالب داده وجود ندارد.
  • مخصوصا طی بحران‌ها، مراحل اولیه استفاده از داده باز می‌تواند آشوب ایجاد کند و گاهی هم اضافه است. بهبود همکاری بین چندین نفر که برای رسیدن به اهداف مشابه کار می‌کنند، اگرچه در طی بحران‌ها دشوار است، اما به کاهش افزونگی کمک می‌کند و منجر به تلاش‌هایی می‌شود که بسیار بیشتر از مجموع بخش‌های خود هستند.

پیشینه

داده باز در سیرالئون

در سال 2014، سیرالئون در رتبه 78 بارومتر داده باز قرار داشت، رتبه‌ای که تقریبا در انتهای این فهرست است. اما این کشور به عنوان "کشور تحت نظارت" شناسایی شده است، که به خاطر قانون دسترسی به اطلاعات در این کشور است که در سال 2013 تصویب شده و انتشار انواع داده‌ها و اطلاعات فعال را لازم می‌داند.2 در سال‌های اخیر، دولت تلاش‌هایی کرده تا داده‌ها را برای عموم مردم در قالب‌های دیجیتال و غیر دیجیتال، قابل دسترسی سازد. در سال 2013، سیرالئون به سازمان مشارکت حکومتی باز OPG پرداخت و پروژه‌های داده باز هم بخش قابل توجهی از تعهدات طرح اقدام OGP را نشان می‌دهد.

یکی از مهمترین تلاش‌های داده باز این کشور، داده باز برای سیرالئون بود، اقدامی که توسط گروه داده باز بانک توسعه آفریقا برای پروژه آفریقا انجام شد. این سایت حاوی تعدادی مجموعه داده و اطلاعات گرافیکی متمرکز بر اقتصاد، جمعیت شناسی، کشاورزی، انرژی، خدمات درمانی، آموزش، امنیت غذا و تجارت بین‌الملل است. نکته قابل درک این است که از اواخر سال 2015، تمرکز این سایت بر موارد ابولا و مرگ‌و‌میرهای ناشی از آن بوده است.6

شیوع ابولا در سال 2014

بیماری ویروس ابولا (EVD) اولین بار طی دو شیوع متوالی در سال 1976 کشف شد، یک شیوع در سودان و یک شیوع در جمهوری دموکراتیک کنگو. این بیماری نام خود را از رودخانه ابولا گرفته است، که اولین شیوع در مردم کنگو روی داد و علایم آن شامل تب، سردرد شدید، درد عضلانی، ضعف، خستگی، اسهال، تهوع، درد شکم و خونریزی غیرقابل کنترل بود.8

در سال 2014، اولین مورد شیوع ابولا در غرب آفریقا روی داد که منجر به گسترده‌ترین شیوع این بیماری در تاریخ شد و بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، "اولین همه‌گیری شناخته شده ابولا در جهان بود."از مارس 2014 تا سپتامبر 2015، تقریبا 28355 مورد ابولا گزارش شد که بیش از 66 برابر موارد گزارش شده در شیوع قبلی (دومین شیوع بزرگ) بود که در سال 2001-2000 در اوگاندا روی داد.

این بیماری به سرعت در کشورهای غرب آفریقا گسترش یافت، مخصوصا سیرالئون، گینه و لیبریا. این همه‌گیری به سرعت در نتیجه تدفین سنتی و مراسمی که اعضای خانوده بیمار را وادار به دفن اجساد با ریسک بالای عفونت می‌کرد، گسترش یافت. مرزهای باز بین سه کشور هم نقش مهمی در این مورد داشت. در سپتامبر 2014، شورای امنیت سازمان ملل، ابولا را به عنوان "تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی" معرفی کرد، و کارشناسان پیش بینی کردند که این بیماری 100000 نفر را می‌کشد و نیاز به یک میلیارد دلار برای مهار کردن موفق آن است.

در 19 سپتامبر 2014، ماموریت سازمان ملل برای واکنش اضطراری به ابولا (UNMEER) آغاز شد. UNMEER "یک اقدام اجباری برای یکپارچه کردن قابلیت‌های تمام بازیگران مرتبط سازمان ملل تحت یک سیستم مدیریت عملیات بود تا وحدت اهداف در بین کسانی که واکنش نشان می‌دادند، تقویت شود و واکنش سریع و کارآمد به بحران ابولا تضمین شود. UNMEER تلاش‌های سازمان ملل برای متوقف کردن ابولا در غرب آفریقا تا 1 اگوست 2015 را هدایت می‌کرد، یعنی زمانی که سازمان بهداشت جهانی WHO، نقش هماهنگ‌کننده اصلی را به عهده گرفت. هماهنگی بین بازیگران در سیرالئون و در جامعه بین‌المللی، اهمیت زیادی برای مبارزه با بحران ابولا دارد. در واقع، همانطور که پروژه‌های زیر نشان می‌دهند (و چندین مطالعه موردی دیگر در این مجموعه) هماهنگی، همکاری و اشتراک‌گذاری اطلاعات اهمیت زیادی در واکنش به انواع بحران‌های انسانی و دیگر بحران‌ها دارند.

پروژه

استفاده از داده در مبارزه با ابولا

در آغاز، مشخص بود که اطلاعات نقش مهمی در مبارزه علیه ابولا دارد. تلاش برای مبارزه با اپیدمی به خاطر محدود بودن اشتراک‌گذاری اطلاعات بین دولت‌های ملی، سازمان‌های کمک کننده و بازیگران خط مقدم، مانند کلینیک‌های روستایی که بار این بحران را به دوش می‌کشند، مختل شده بود. حتی در مورد اطلاعات پایه، مثلا تعداد موارد ابتلا یا مرگ، به سختی به دست می‌آمد و ارزیابی شدت همه‌گیری و مداخلات هدف را مشکل می‌ساخت. بنا به همه این دلایل، رئیس UNMEER، آنتونی بانبوری، در نوامبر 2014 وعده داد که "ما به دنبال داده و اطلاعات واقعی هستیم که واکنش ما را تقویت می‌کنند."

با به رسمیت شناخته شدن اهمیت اطلاعات، دولت‌ها، سازمان‌های امدادرسانی و سازمان‌های بین‌المللی شروع به طراحی و اجرای برخی ابزارهای داده کردند. این مطالعه موردی بر سه ابزار و اقدام تمرکز می‌کند که نقش مهم و خاصی در کاهش بحران سلامت عمومی دارند: مرکز واکنش ملی ابولا (NERC)، مرکز مبادله داده بشردوستانه (HDX) و GeoNode ابولا.

مرکز ملی واکنش ابولا NERC

در اکتبر سال 2014، سیرالئون مرکز ملی واکنش به ابولا را تاسیس کرد که تمام تلاش‌های همه جانبه در مورد واکنش به ابولا را هدایت می‌کرد و فعالیت‌های مراکز واکنش منطقه‌ای به ابولا DERC را هماهنگ می‌نمود. NERC ریاست جمهوری سیرالئون و وزرای بهداشت و سلامت، دولت محلی و توسعه روستایی، رفاه اجتماعی، امور جنسیت و کودکان، امور خارجه، امور مالی و توسعه اقتصادی، دفاع، امور داخلی و ارتباطات و اطلاعات را گرد هم جمع کرد. به علاوه، مرکز ملی واکنش به ابولا با سازمان‌ها و گروه‌های خارجی مانند CDC، صلیب سرخ، بانک جهانی، وزارت توسعه بین‌المللی بریتانیا، بانک توسعه آمریکا و سفارت آمریکا هماهنگ شد.

مرکز ملی واکنش ابولا یکی از تلاش‌های بی‌شمار سازمان‌های بین‌المللی و بازیگران دولتی برای کمک به تلاش‌های داخلی جهت کاهش تاثیرات بیماری و توقف گسترش آن است. سازمان اقدام حاکمیتی آفریقا AGI که در بریتانیا واقع است، به تاسیس اتاق موقعیت در NERC کمک کند که تمرکز آن بر قراردادن اطلاعات مهم در دستان تصمیم‌گیرندگان در بهترین موقعیت برای عمل بر اساس آن بود. به روش‌های بسیار، اتاق موقعیت و NERC، تلاش‌هایی برای ایجاد زیرساختار لازم جهت جمع‌آوری و گسترش اطلاعات مهم مربوط به بحران بودند. این زیرساختار کاملا مورد نیاز بود، چون همان طور که OB Sisay، مدیر اتاق موقعیت می‌گوید: جریان اصلی مساله، ابولا نبود. بلکه شکست و ناتوانی سیستم بود.

روپرت سیمونز، مدیر سازمان "هر آنچه یافتی منتشر کن" و مشاور سابق AGI، به تاسیس اتاق موقعیت کمک کرد و تیم را در تلاش برای جمع‌آوری داده روزانه مربوط به شرایط کمک کرد. بخش اصلی این تلاش‌ها شامل طراحی، اجرا و حفظ یک سیستم گزارشگری برای 14 منطقه در سیرالئون بود. سیمون این سیستم گزارشگری را سیستمی می‌‌داند که در آن از مناطق مختلف خواسته می‌شود روزی یک بار اطلاعات خود را برای واکنش، ارسال کنند. ما از آن‌ها سوال نمی‌کنیم چند بیمار ابولا داشتند؛ وزیر بهداشت این مساله را می‌داند. بلکه سوال می‌کنیم چند تخت ایمن دارند، چه تعداد تماس در روز برای بررسی مورد دریافت می‌کنند و چند نفر فوت کرده‌اند، چون هر کسی که می‌میرد نیاز به تدفین ایمن پزشکی دارد.

اتاق موقعیت که مجهز به اطلاعات زمینه‌ای است، میزبان دو جلسه در روز برای رهبری در NERC بود. این جلسات که متمرکز بر شناسایی و عملیاتی کردن نقاط اقامت اصلی بر اساس اطلاعات بودند، معمولا با حضور مقامات دولت، UNMEER و دیگر نهادهای سازمان ملل و سازمان‌های کمک دولتی و غیردولتی برگزار می‌شدند.

شکل 1: بخشی از خبرنامه هفتگی مرکز ملی واکنش به ابولا

مرکز ملی واکنش به ابولا یک جلسه عصرگاهی با عموم مردم برگزار می‌کند (معمولا توسط رادیو) و یک خبرنامه هفتگی و کنفرانس مطبوعاتی دارد. جلسات عمومی شامل انواع مختلف داده مربوط به موقعیت فعلی ابولا، از جمله حقایق و ارقام مربوط به موقعیت بیماری (در منطقه شیوع)، محل و قابلیت دسترسی مراکز درمان و دیگر اطلاعات مربوط به مراحل بررسی بحران‌ها بودند.

تبادل داده بشردوستانه HDX

در 15 جولای 2014، در فستیوال دانش باز در برلین، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل OCHA، توسعه مرکز تبادل داده بشردوستانه HDX را اعلام کرد. هدف از تاسیس HDX، ایجاد یک "پلتفرم اشتراک‌گذاری داده جدید بود که بهترین استاندارد در جمع‌آوری داده را داشت و دسترسی به داده مفید و دقیق را ارائه می‌کرد". این مرکز که برای پوشش دادن مجموعه وسیع بحران‌های بشردوستانه در سراسر جهان طراحی شده است، پلتفرم در ابتدا متمرکز بر دو محل آزمایشی در کنیا و کلمبیا بود. اما همانطور که بحران ابولا بدتر می‌شد، قابلیت HDX در غرب آفریقا آشکارتر شد و تبدیل به یکی از مهمترین تلاش‌های جمع‌آوری داده در مبارزه علیه همه‌گیری شد.

HDX به عنوان "ویکی پدیای داده محور بشردوستانه" شناخته است و به کاربران اجازه می‌دهد تا مجموعه داده‌های خاص را ردیابی و دنبال کنند، مراکز داده سازمانی ایجاد نمایند و داده‌ها را در سازمان‌های سیلویی قبلی به اشتراک بگذارند که به دنبال بهبود تلاش‌های بشردوستانه در سراسر جهان هستند. بر اساس گفته خاویر تران، متخصص آمار OCHA که روی HDX کار می‌کند، این پلتفرم از ابتدا متمرکز بر شروع شاخص‌های مبنایی بود که سازمان‌های بشردوست همواره از آن استفاده می‌کنند، از جمله آمار جمعیت و نرخ و مرگ و میر، یعنی انواع داده‌ای که به بحران‌ها و قبل و بعد آن‌ها ربط دارند. HDX در آغاز به کار خود حدود 1600 فایل داشت که مجموعه‌ای از مناطق و نگرانی‌های بشردوستانه را پوشش می‌دهد، اما هیچ یک از این فایل‌ها به دنبال استفاده از موردی نبودند که HDX را از یک پلتفرم اختصاصی به یک برنامه کاربردی واقعی و عملی تبدیل می‌کرد.

تران می‌گوید در اواخر 2014، ما که تیم پشتیبان HDX بودیم، توسط سازمان ملل منصوب شدیم تا پلتفرمی برای مبادله داده درباره ابولا باشیم. در این نقطه، تعداد 1600 فایل اصلی در پلتفرم افزایش یافت، که بیشتر به خاطر اضافه شدن داده‌های محلی سیرالئون، گینه و لیبریا بود که از سازمان بهداشت جهانی گرفته شده بود. سازمان بهداشت جهانی، داده مربوط به تعداد موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از ابولا، محل شیوع موارد، مقدار پول صرف شده برای بحران‌ها و اطلاعات مربوط به مرکز درمان ابولا را وارد این پلتفرم می‌کند (ETC؛ مثلا چه تعداد در آن زمان باز بوده‌اند، چه تعداد در نهایت برای باز بودن برنامه‌ریزی شدند و محل آن‌ها). نمایندگان سازمان بهداشت جهانی مامور جمع‌آوری، اعتبارسنجی و پخش اطلاعات بودند.

در ژانویه 2016، HDX حدود 178 مجموعه داده را در صفحه سیرالئون داشت که شامل اطلاعات مربوط به تعداد کارکنان خدمات درمانی آلوده، موقعیت و محل ETX، موقعیت و محل تیم‌های دفن ایمن و مشخص؛ محل تاسیسات آموزشی؛ موقعیت و محل مراکز درمانی جامعه ابولا بود. تاریخ افتتاح احتمالی برای ETCهای جدید یکی از مهمترین قطعات اطلاعات درHDX بود. این اطلاعات بلافاصله در قالب‌های قابل محاسبه برای تحلیلگران و توسعه‌دهندگانی که روی واکنش به ابولا کار می‌کردند، باز شد.

به منظور جمع‌آوری کل این اطلاعات، تیم HDX، داده گزارش موقعیت سازمان بهداشت جهانی را با اطلاعات گردآوری شده از منابع داده موجود ترکیب می‌کند، مانند داده فضایی - مکانی OPENSTREETMAP و مجموعه داده عملیاتی OCHA.

کار اصلی که از آغاز پیش روی تیم HDX بود، "ایجاد ارتباط با بازیگران مختلف در این زمینه" بود. تران اشاره می‌کند که "این واگذاری بسیار دشواری بود، مخصوصا در آغاز بحران" که به خاطر فقدان پیچیدگی در سیستم‌های اطلاعاتی باز" روی می‌داد. مثلا، مدتی طول کشید تا نمایندگان سازمان بهداشت جهانی "اطلاعات را تثبیت کنند، استاندارد نمایند و آن را قابل مقایسه با اطلاعات دیگر منابع و کشورها کنند". این چالش، مانند خود ابولا، محدود به سیرالئون نبود. تران می‌گوید "ما نه تنها به یک کشور می‌پردازیم، بلکه سه کشور را در نظر می‌گیریم. این نیاز به کار در بین مرزها باعث افزایش درجه پیچیدگی تلاش‌های HDX می‌شود و در واقع، دیگر پروژه‌های داده در این مطالعه موردی نیز پیچیده می‌شوند.

با تکامل پلتفرم HDX و مجسم‌سازی، بسیاری از پلتفرم‌های ایجاد شده مانند Tableau و CartoDB نیز اضافه شدند. صفحه بالایی سایت بحران ابولا، لینکی به هر یک از مجموعه داده‌های وارد شده در پلتفرم دارد: موارد تجمعی ابولا، مرگ‌های تجمعی ناشی از ابولا، پوشش طرح واکنش، افرادی که کمک غذایی دریافت می‌کنند و مراکز درمان ابولا. هر یک از این موارد را می‌توان به عنوان داده خام با مجسم‌سازی کاربرپسند در نظر گرفت. طبق نظر تران، متخصصان آمار که از داده HDX استفاده می‌کنند، "تلاش می‌کردند تا تمام این صفحه گسترده‌ها،CSVها و نقشه‌ها را به اطلاعات تبدیل کنند" که به راحتی قابل درک هستند. در حالی که داده خام اهمیت زیادی برای سیاست‌گذاران و دیگر افرادی دارد که با این بیماری مبارزه کنند، مجسم‌سازی نقش بسیار مهمی در گسترش اطلاعات از طریق واسطه‌ها، از جمله رسانه‌ها دارد.

شکل 2: صفحه سایت تبادل داده بشردوستانه مربوط به بحران ابولا

GeoNode ابولا

نتیجه همکاری با صلیب سرخ، بانک جهانی، تسهیلات جهانی کاهش و بازیابی از بلایا GFDRR، UNMEER و واحد اطلاعات بشردوستانه HIU، برنامه GeoNode ابولا است که یک پلتفرم فضایی - مکانی منبع باز است که به کاربران اجازه می‌دهد نقشه‌هایی بسازند و تحلیل فضایی - مکانی مربوط به تاثیرات ابولا در غرب آفریقا را انجام دهند. بر اساس نظر پاتریک دوفور، توسعه‌دهنده ارشد وب GIS در HIU، این پلتفرم "یک پلتفرم داده باز" است که با هدف باز کردن داده‌ها تا حد ممکن طراحی شده است.38

اخیرا، GeoNode از 61 مجموعه داده تشکیل شده که شامل داده مربوط به مرزهای اجرایی در کشورهای تحت تاثیر، اطلاعات حمل و نقل و تدارکات و داده بحران سلامتی با داده جغرافیایی است. بر اساس گفته دارفور، داده‌های لوجستیک از جمله محل مربوط به تسهیلات سلامتی ETC، بخش مهمی را در این پلتفرم به خود اختصاص می‌دهند. اگرچه چنین اطلاعاتی ساده هستند اما تضمین می‌کنند که بازیگران و نمایندگان USAID و UMNEER، درک مشخصی از محل نقاط مهم دارند و باعث صرفه‌جویی در زمان مردم می‌شوند.39

اما GeoNode چیزی بیش از جمع‌آوری نقاط روی نقشه است. اطلاعات مربوط به پلتفرم در سه گروه وجود دارند: لایه‌ها، نقشه‌ها و اسناد. در گروه لایه‌ها و نقشه‌ها، کاربران گزینه دستکاری مستقیم اطلاعات در وب سایت GeoNode یا دانلود کردن آن برای هر استفاده دیگر را دارند. مثلا، در زمان انتخاب لایه مراکز مراقبت درمانی CCC سیرالئون، کاربر می‌تواند داده‌های فضایی - مکانی را در محل CCC در قالب‌های مختلف دانلود کند یا نقشه جدیدی در GeoNode با استفاده از داده CCC به عنوان یک لایه ایجاد نماید مانند محل مسیرهای تامین جهانی. در عین حال، نقشه‌های ایجاد شده توسط کاربر در پلتفرم، از جمله برآورد ناامنی غذا، تسهیلات سلامتی، مرزهای مالی، مرزهای سیرالئون، مرزهای گینه، مرزهای لیبریا و دو نقشه تسهیلات درمانی ابولا را می‌توان مشاهده کرد، به اشتراک گذاشت و منتشر کرد یا با لایه‌های داده اضافی، تکثیر کرد. گروه اسناد شامل تحلیل‌های روند دارای نقشه، از جمله "تکامل موارد تایید شده ابولا در دوره 12 ژانویه تا 22 ژانویه 2015" بود. می‌توان به صورت مستقیم به این اسناد دسترسی داشت یا کاربر می‌تواند فرا داده موجود را در قالب‌های مختلف دانلود کند.

شکل 3: نقشه تسهیلات درمانی ابولا در GeoNode

هدف اصلی پلتفرم GeoNode این بود که بخش‌بندی اطلاعاتی که باعث اختلال در مبارزه علیه ابولا می‌شد را تغییر می‌داد. همانطور که وبسایت GFDRR اشاره کرده است: بخش بندی اطلاعات به این معناست که "کارکنان میدانی باید زمان اندک خود را صرف یافتن و سرهم کردن مجدد مجموعه داده‌ها کنند. در بسیاری از موارد، این کار بسیار دشوارتر از آن چیزی است که تصور می‌شود." GeoNode نقش بسیار مهمی در همکاری بین کارکنان موسسات بین‌المللی و کارکنان در کشورهای تحت تاثیر دارد، مخصوصا نمایندگان UNMEER و کارکنان MapAction که یک سازمان خیریه است. ویوین دپارادی، متخصص مدیریت ریسک بلایا در GFDRR، به این مساله اشاره می‌کند که بیشتر کار برای حفظ این پلتفرم GeoNode در خارج از آفریقای غربی، "فراهم کردن پشتیبانی فنی برای پلتفرم" برای افراد حاضر و "حفظ برخی مجموعه داده‌های مجاز" بود که باید توسط نمایندگان UNMEER و MapAction به کار روند. دارفور موافق است که کار میدانی افراد اهمیت زیادی برای جمع‌آوری و عملیاتی کردن داده مربوطه برای GeoNode دارد، در غیر این صورت، این فقط مجموعه‌ای از افراد در مراکز اصلی هستند که با یکدیگر صحبت می‌کنند.

تاثیر

همانطور که بسیاری از مطالعات موردی در این مجموعه نشان می‌دهند، اطلاعات نقش مهمی در بسیاری از بلایای طبیعی و انسانی دارد. سیمون که در خط مقدم بحران ابولا حضور داشته است، معقد است که در این همه‌گیری، داده اهمیت حیاتی دارد. وی اضافه می‌کند که این مساله در مراحل اولیه همه‌گیری اهمیت زیادی دارد، یعنی وقتی واکنش‌دهنده‌ها باید تصمیم بگیرند که "چطور از منابع کمیاب اولیه استفاده نمایند". در این بخش، ما برخی از مهمترین روش‌هایی را بررسی می‌کنیم که با استفاده از آن، تلاش‌های داده محور بر بحران ابولا در سیرالئون، و غرب آفریقا تاثیر می‌گذارند.

فراهم کردن شواهد برای تصمیم‌گیرندگان

در پروژه‌هایی که در این مطالعه موردی در نظر گرفته شدند، یک شکل مهم از تاثیرات دیده می‌شود: داده نقش مهمی در فراهم کردن درک بهتر برای سیاست‌گذاران در مورد شرایط موجود دارد و مبنای شواهد برای تصمیمات آن‌ها را شکل می‌دهد. مثلا، دسترسی به داده HDX برای برنامه غذای سازمان ملل WFP فراهم شد که یکی از اصلی‌ترین کاربران این پلتفرم است. بر اساس نظر تران، WFP از HDX استفاده کرد تا بداند که ابولا چطور بر کشاورزان تاثیر می‌گذارد و هر گونه کمبود بالقوه غذا را پیش‌بینی کند. تران می‌گوید وقتی ابولا در جوامع روستایی روی می‌دهد، هیچ کس نمی‌تواند برنج مزرعه خود را برداشت کند، و راهی ندارد تا آن را به بازار بیاورد و این تاثیر دومینو وجود دارد. WFP از مسیریابی داده و ابزارهای مجسم‌سازی در HDX استفاده کند تا بر این مشکلات بالقوه نظارت کند و به مقامات مربوطه در نشان دادن واکنش مناسب، کمک کند.

در حالی که NERC اطلاعات مربوط به تصمیم‌گیرندگان در سازمان‌های امدادی بین‌المللی و دولتی را فراهم می‌کند، اما همان طور که سیمونز اشاره می‌کند "اولویت در این زمان، فراهم کردن داده خوب برای تصمیم گیرندگان در دولت سیرالئون بود". سیمونز در پستی که در زمان کار خود در NERX منتشر کرد، معتقد بود که اگرچه بیشتر تمرکز رسانه‌ها طی بحران شامل آموزش به سازمان‌های بین‌المللی بود اما 99 درصد کسانی که با ابولا مبارزه می‌کردند، اهالی سیرالئون بودند. دولت آن‌ها باید این مبارزه را رهبری می‌کرد. اتاق موقعیت، اطلاعات لازم برای انجام این کار را فراهم می‌کرد.

تاثیر نقشه‌ها

برای GeoNode ابولا، و تلاش در جهت افزایش بیشتر به داده مکانی - فضایی، ارزیابی تاثیر شامل آن چیزی می‌شود که پاتریک دافور از HIU آن را "سوال سخت یک ساله می‌نامد": تاثیر نقشه‌ها چیست؟ شاید این تاثیرات در مورد واکنش ابولا، مشخص‌تر از سایر کاربردها باشند. مثلا مقاله‌ای در openstreetmap که یک ابزار آزاد ترسیم نقشه است و اطلاعات را برای NERC، HDX و GEoNode فراهم می‌کند، میبینیم که: "در بخش‌هایی از غرب آفریقا که تحت تاثیر همه‌گیری ابولا قرار گرفته‌اند، گوگل به ندرت نقشه مسیرها را ترسیم می‌کند. اغلب موارد، نام روستاها ذکر نشده و گاهی ویلاها با هم نامبرده شده‌اند . سیمونز اهمیت داده OSM را به رسمیت می‌شناسند و اشاره می‌کند که قبل از وجود آن، "تنها راه برای فهمیدن اینکه کجا برویم، رانندگی کردن و پرسیدن جهت بود".

اطلاعات مکانی - جغرافیایی که اغلب توسط OSM فراهم می‌شوند و در GeoNode و HDX وجود دارند، نشان می‌دهند که چطور پر کردن این شکاف اطلاعاتی، حتی با چیز ساده‌ای مانند اطلاعات مربوط به جاده می‌تواند نقش مهمی در مبارزه علیه همه‌گیری پیچیده در ابولا داشته باشد. و اگرچه به سختی می‌توان میزان تاثیر آن را تعیین کرد اما دارفور راحت بود چون می‌دانست که GeoNode، موفقیتی در نتیجه این شناخت بود که برخی افراد، در زمان ارائه گزارش موقعیت روزانه خود، از GeoNode ابولا استفاده می‌کردند.

استفاده گسترده‌تر از داده باز در سازمان‌های بین‌المللی

همانطور که گفته شد، یکی از مزایای غیرمنتظره یا "دستاورد بزرگ"، طبق گفته تران، ناشی از تلاش‌های HDX در غرب آفریقا برای جذب بیشتر داده باز در دیگر سازمان‌های بین‌الملل بود. مثلا، همان طور که WFP شروع به منتشر کردن داده مربوط به قیمت غذا به عنوان بخشی از تلاش خود برای مبارزه با ابولا کرد، از مزایای داده آگاه شد، مخصوصا درگاه داده باز. سازمان‌ها تعهد خود نسبت به داده باز را افزایش داده‌اند و مجموعه‌ای از اطلاعات مربوط به قیمت غذا را از سراسر جهان جمع‌آوری کردند. در ژانویه 2016، صفحه سازمان WFP در مورد HDX، میزبان 19 مجموعه داده بود، از جمله داده‌های مربوط به قمیت غذا و امنیت غذا در 70 محل. این یکی از مثال‌های پدیده‌ای بود که بارها در این مجموعه از مطالعات موردی دیده بودیم: چطور استفاده ساده و محلی از داده باز باعث ایجاد شناخت گسترده‌تر نسبت به ارزش و قابلیت داده می‌شود.

پاتریک دارفور از HIU توسعه مشابه "اکوسیستم" داده باز را می‌بیند که معتقد است "تاثیر زیادی بر اشتراک گذار اطلاعات بشردوستانه" دارد. وی به فرهنگ مشارکتی و اشتراک‌گذاری داده اشاره می‌کند که در نتیجه همکاری GeoNode ابولا و HDX ایجاد شد. ویوین دپاردی از GeoNode با "دیدن نقش مکملی" که GeoNode و HDX در مبارزه با ابولا ایفا می‌کند، موافق است و اضافه می‌کند که ما تلاش می‌کنیم تا این نقش‌ها را کمی بیشتر در سناریوهای آتی رسمی کنیم.

ظرفیت سازی داخلی و شناسایی بهترین اقدامات

در نهایت، با توجه به اینکه GeoNode و HDX توسط سازمان‌هایی شروع به کار کردند که نقش مستقیمی در واکنش به ابولا داشتند، اطلاعات فراهم شده توسط پلتفرم‌ها در بهبود تلاش‌های واکنش آن‌ها و ایجاد بهترین اقدامات داخلی نیز موثر بود. مثلا دافور بر این مساله تاکید می‌کند که HIU از GeoNode برای ایجاد محصولات نقشه خود استفاده کرد و تلاش‌های مبتنی بر واکنش را هدف قرار داد. وی می‌گوید "من فکر می‌کنم که این عبارت این است که باید غذای سگ خود را بخورید" و بر مشارکت ارزشمند پلتفرم GeoNode در تلاش‌های HIU تاکید می‌کند. با در نظر گرفتن دیدگاه طولانی تر،HDX از درس‌های آموخته شده طی یواکنش ابولا در اقدام بعدی بشردوستانه استفاده کرد: زلزله نپال در آوریل 2015. تران به این مساله اشاره می‌کند که وقتی HDX شروع به کار برای نپال کرد، تیم می‌دانست که باید به سرعت مشارکتی را با دولت ملی شکل دهد و بلافاصله بازیگر مهم سازمانی در این زمینه را شناسایی کند که در این مورد، سازمان بین‌الملل مهاجرت IOM بود.

به علاوه، بسیاری از پایگاه‌های داده و محصولات داده ایجاد شده در طی همه‌گیری ابولا، ارزش دارایی مشخصی دارند که فراتر از این بحران فوری گسترش می‌یابد. این مورد برای نقشه‌ها و محصولات نقشه‌کشی ایجاد شده در طی بحران درست است که برای انواع محیط‌های فراتر از نبرد با ابولا مفید هستند.

چالش‌ها

اگرچه نوآوری‌های در نظر گرفته شده در این مطالعه موردی، مناطق تاثیر مشترکی دارند، ولی با چالش‌های مشترکی نیز مواجه شدند. ما سه چالش اصلی را تعیین کردیم که موانعی در برابر تاثیر و اثربخشی بیشتر ایجاد کردند. اگرچه این چالش‌ها را با ارجاع خاص به نبرد در برابر ابولا بررسی کردیم ولی در بیشتر مطالعات موردی دیگر در این مجموعه نیز دیده شدند و قابلیت کاربرد بیشتری در نوآوری‌های داده باز در سراسر جهان داشتند.

مدیریت داده

شاید چالش اصلی رو به روی بیشتر نوآوری‌های مدنظر، وابسته به کیفیت داده باشد. برخی از مشکلات از خطاهای بسیار ساده ولی در نهایت مهم، ایجاد شدند. مثلا، در GeoNode ابولا، گاهی ردیابی زمان از رده خارج شده داده سخت بود. دوفور بیان می‌کند تعیین زمان انتشار، جمع‌آوری یا ویرایش می‌شود، سخت بود.60 همین طور، اشتباهات املایی ساده از نام بیمار می‌تواند مشکلاتی در پلتفرم HDX ایجاد کند که، حداقل در ابتدا، حالتی ایجاد می‌کند که تران بیان می‌کند تکرار داده مهم بود. مثلا، ممکن است نان بیمار در هر مرحله از درمان (بالقوه، مشکوک، تائید شده)، اشتباه ثبت شود که باعث می‌شود بیمار چندین بار در شمارش قرار بگیرد.61

روش بررسی داده در ETCها نیز چالش‌هایی برای HDX ایجاد کرده است. ظرفیت داخلی در ETCها، و مخصوصا سرعت گزارش داده به HDX، مشخصا همیشه به اندازه مورد انتظار راحت نبود. در کل، وظیفه اصلی هماهنگی تلاش‌های واکنش به ابولا در سه کشور، چالش‌های بزرگی ایجاد کرد. تران یادآوری می‌کند که داده در زمان‌های متفاوت از کشورهای متفاوت به دست می‌آید یا در یک روز خاص، اعداد از یک یا چند کشور هرگز به دست نمی‌آیند: همیشه متغیر هستند.62 او اضافه می‌کند این موارد و سایر مشکلات داده در مراحل اولیه همه‌گیری بسیار حاد هستند که بحران، فرایند یادگیری مداومی برای همه افراد درگیر بود و بسیار از چالش‌های داده با گذشت زمان ساده شدند.63

 همکاری با دولت

واکنش به بحران در جریان، چالش‌های مهمی در هماهنگی و حاکمیت ایجاد کرد. مثلا، اگرچه در اصل سیرالئون با NERC کار می‌کرد، ولی روپرت سیمونز متوجه شد که افراد زمان بسیاری را به جای انجام کار، صرف هماهنگی جلسات می‌کنند.64 هماهنگی با دولت‌های محلی می‌تواند چالش برانگیز باشد، که فعالان بشردوستانه را به مهارت بر پیچیدگی‌های سیاست‌های منطقه‌ای و ملی در میانه بحران مجبور می‌کند. سیمونز آن را به این روش بیان کرد: حتی یک بحران، قانون دولت و سیاست‌های سیرالئون را معلق نکرد، چون اطلاعات، قدرت است. این مورد در رابطه بین وزارت سلامت و مرکز واکنش ملی به ابولا درست بود که اگرچه اسما شریک بودند، ولی اغلب به عنوان رقیب عمل کردند. 65

دیگران دیدگاه مثبت‌تری داشتند، ولی هنوز به چالش‌ها اشاره می‌کنند. مثلا تران بیان می‌کند که اگرچه دولت سیرالئون در کل همکاری خوبی داشت، ولی فرایند وارد کردن داده به HDX از نظر فنی ساده نبود.66 قبل از این که داده راه خود را به HDX باز کند، باید اول به شکل گزارش از دولت به WHO برود. سپس WHO اطلاعات را به دست آورد، آن را به دفاتر مرکزی در ژنو ارسال کرد و در نهایت HDX، خط مستقیمی به داده در اختیار WHO داشت که آن داده در حقیقت بلادرنگ نبود.67

نبود ساختارها و بهترین فعالیت‌ها

بیشتر تلاش‌ها برای نبرد با ابولا، بدون برنامه انجام شدند و از روندها و فعالیت‌های مشخص استفاده نکردند. این کار، استفاده از واکنش موثر را سخت‌تر کرد. دیفور از HIU بیان می‌کند روابط و پلتفرم‌ها باید قبل از اتفاق افتادن بحران ایجاد شوند، بنابراین باید قبلا این رابطه را ایجاد کنید.68 دیپاردی از GFDRR توافق دارد و بیان می‌کند: بهتر است GeoNode قبل از بحران ایجاد شود. ایجاد آن در میانه بحران سخت است.

شاید تعجب‌آور باشد که چالش‌های ایجاد شده از کاربرد GeoNode بدون برنامه، فنی نباشند. دوفور و دیپاردی توافق کردند که تعیین پلتفرم و ایجاد زیربنای فنی در بیشتر موارد کاری ساده بود. بخش سخت واقعی در ایجاد چارچوب‌های نهادی، تثبیت روابط و ایجاد روابط و تعیین بهترین فعالیت‌های مشترک و روندهایی است که همه بتوانند از آن استفاده کنند.69،70

در مورد بحران، هیئتی از متخصصان مستقل که هیئت ارزشیابی موقت ابولا را تشکیل دادند، نتیجه‌گیری کردند که نبود زیربنا و بهترین فعالیت‌های مشخص، نقش مهمی در ممانعت از واکنش دارد. این موارد در بین نتیجه‌گیری‌های به دست آمده توسط هئیت بودند:71

  • فعالیت‌های نظارت ملی باید بهتر با اجزای فعلی سیستم‌های سلامت یکپارچه شوند.
  • جمع‌آوری و اشتراک داده اغلب محدود بود، یا وجود نداشت.
  • همکاری قوی‌تر لازم بود، مخصوصا بین بخش‌های دولتی و خصوصی

بحران ابولا چیزهای بسیاری برای یاد دادن به جوامع بشری بین‌المللی دارد. این موارد و سایر درس‌ها، اکنون خلاصه و پردازش شده‌اند و احتمالا واکنش‌ها به بحران‌های آینده را آگاهانه می‌کنند.

نگاه به آینده

در بیشتر روش‌ها، بحران ابولا، مجموعه‌ای از بهترین فعالیت‌ها برای مصرف داده آینده در واکنش به بحران‌های انسان دوستانه ایجاد کرده است. تیم‌های پشت HDX و GeoNode، نقشه‌های بسیاری برای آینده دارند: نحوه رشد پلتفرم‌ها، نحوه استفاده از آن‌ها در سایر زمینه‌ها و جغرافی‌ها، و نحوه موثرتر کردن آن‌ها. در اینجا ما فقط بر چند برنامه برای HDX و GeoNode و توصیف سرنوشت NERC تاکید می‌کنیم.

HDX: ایجاد بینش‌های جدید درباره گسترش ابولا

تجربه HDX در آفریقای جنوبی در طی بحران ابولا، درس‌هایی به افراد در سراسر جهان آموزش می‌دهد. مثلا محققان در MIT و دانشگاه ویرجینیا، از پلتفرم برای آنالیز نحوه گسترش ویروس در کشورهای تحت تاثیر استفاده کردند. این آنالیز بر عوامل فرهنگی تمرکز می‌کند که گسترش سریع ویروس را ممکن کردند، مثلا گرایش خانواده‌های منطقه برای جمع شدن وقتی کسی بیمار است، به جای دوری کردن از فرد آلوده.72 اگرچه هیچ کس ادعا نمی‌کند تغییرات فرهنگی بزرگ اتفاق می‌افتند، یعنی بیشتر افراد در سیرالئون، سوزاندن مرده‌ها را قبول نمی‌کنند، ولی محققان و برگزارکنندگان HDX باور دارند که آنالیز داده در پلتفرم می‌تواند به مشخص کردن روش‌های توقف ویروس کمک کند. یک مسیر بسیار مهم تحقیق، شامل نیاز به عملیات دفن امن‌تر است که نقشی مرکزی در گسترش ویروس دارد.73

تران بیان می‌کند در کل HDX به دنبال تسهیل جریان اطلاعات به گروه‌هایی است که می‌توانند بینش‌های حفظ زندگی بالقوه از پلتفرم ایجاد کنند. این گروه‌ها شامل دامنه وسیعی از بازیگران هستند؛ محققان دانشگاه، و گروه‌های رسانه مانند نیویورک تایمز74 و نشنال جئوگرافیک75. سیستم گوش کردن به کار رفته در داده HDX، یعنی کاربران تا زمانی که اعتبار به تامین‌کنندگان داده اصلی داده می‌شود، اجازه استفاده از اطلاعات را دارند، موانع بالقوه برای کاربرد گسترده و بیشتر داده را کاهش می‌دهد.76 در بیشتر روش‌ها به عنوان مدلی برای اشتراک باز و همکاری اطراف داده به کار می‌رود، که همه به نفع تغییر و بهبود اجتماعی هستند.

مراحل بعدی برای GeoNode

ماهیت باز GeoNote، جامعه پر جنب و جوش ایجاد می‌کند که افراد بیشتر و بیشتری توسعه را مطالعه و به آن کمک می‌کنند.77 در نتیجه، برگزارکنندگان نمی‌توانند مسیر واقعی حرکت آن را حفظ کنند. در واقع، دیپاردی، در صحبت کلی درباره GeoNode، بیان می‌کند: من فکر می‌کنم این داستان موفقیت واقعا عالی درباره منبع باز است.78 تیم GeoNode، از اواخر 2015، از حدود 20 GeoNode فعال در سراسر جهان پشتیبانی می‌کند. این عدد به صد یا بیشتر افزایش می‌یابد اگر درباره افرادی صحبت کنیم که خود از آن استفاده می‌کنند، افرادی که آن را برای دانشگاه خود یا دولت محلی نصب کرده‌اند .79

شاید بیشترین تاثیر GeoNode ابولا هنوز ایجاد نشده است. بنسون ویلدر از HIU بیان می‌کند که ذهنیتی درباره مدیریت بلندمدت داده مکانی زمانی و توانایی انتقال محتوا و حاکمیت بر نهادهایی که در استفاده و به روز نگه داشتن آن سود دارند، وجود دارد.80 این تمرکز بر حاکمیت، کلید تلاش‌های GeoNode آینده است، مخصوصا درباره آمادگی داده باز، چون همانطور که دیپاردی بیان کرد: فناوری بخش ساده کار است.

پایان NERC

در نوامبر 2015، WHO بعد از گذشت 42 روز بدون گزارش موارد جدید، به صورت رسمی اعلام کرد که ابولا در سیرالئون از بین رفته است.82 ماه بعد، در 31 دسامبر 2015، NERC درهای خود را بست. در این نقطه، مسئولیت‌های مرکز بین وزارت سلامت و بهداشت (MoHS)، وزارت رفاه اجتماعی و دفتر امنیت ملی توزیع شد.83

پایان NERC خوشایند برخی افراد در سیرالئون نبود. روزنامه تانزانیایی، The Citizen، به بدبینی بین عموم در نتیجه ترس از این که تخصص در موسسه را نمی‌توان جایگزین کرد، اشاره می‌کند.84 اما دولت بیان کرد که کاربردهای مالی حفظ NERC با در نظر گرفتن مزیت کارکنان بین‌المللی مرکز، بسیار مهم بودند. 85

متاسفانه، دو ماه بعد از اعلام رسمی از بین رفتن ابولا در کشور، و فقط دو هفته بعد از پایان NERC، بدن زنان جوان آزمایش شده برای ابولا مثبت بود.86 به نظر می‌رسد این مورد چیزی بیش از شکست جداگانه و غم‌انگیز در بازیابی کشور از بحران است.

واکنش داده محور به بحران ابولا در سیرالئون در بیشتر روش‌ها، ماهیت بحران را می‌گیرد: کاری سنگین و بی نظم شامل دامنه وسیعی از بازیگران با ابزار خوب که تلاش می‌کنند در مقابله با چالش‌های مهم، شرایط را بهبود ببخشند. اگرچه تعیین تاثیر مستقیم تلاش‌هایی مانند نوآوری‌های توصیف شده در اینجا سخت است، ولی مشخص است که داده نقش مهمی در جایگیری اطلاعات مرتبط در دست افرادی که آن را لازم دارند و به حل بحران ابولا کمک می‌کنند، بازی می‌کند. همین طور مشخص است که این نوآوری‌ها، بهترین فعالیت و مسیرها را به افراد در خط اول واکنش فاجعه در سراسر جهان ارائه می‌کنند. در بیشتر روش‌ها، تجربه در آفریقای جنوبی را می‌توان اثبات مفهوم ارزشمندی برای نقش مثبت داده و اطلاعات در انواع بحران، طبیعی و ساخته انسان در نظر گرفت. 

شما می‌توانید از طریق فایل برخط زیر، به متن این ارائه دسترسی داشته باشید:

فایل word برخط

همچنین می‌توانید منبع اصلی این مطلب را از اینجا مطالعه کنید.

منابع

  1. N/A
  2. Abdulai, Saffa. “Connecting Open Data and the Right to Information in Sierra Leone.” Open Data Research Network. http://www.opendataresearch.org/content/2014/642/connecting-open-data-and-right-information-sierra-leone
  3. http://www.opendatabarometer.org/report/analysis/rankings.html
  4. http://www.opengovpartnership.org/sites/default/files/SIERRA%20LEONE_FINAL%20NATIONAL%20ACTION%20PLAN_6_15_2014_Final.pdf
  5. http://sierraleone.opendataforafrica.org
  6.  http://sierraleone.opendataforafrica.org
  7.  “Ebola virus disease – Fact Sheet.” World Health Organization. Updated January 2016. http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs103/en/
  8. “Ebola (Ebola Virus Disease) – Signs and Symptoms.” Centers for Disease Control and Prevention. http://www.cdc.gov/vhf/ebola/symptoms/
  9. “Ebola (Ebola Virus Disease) – Outbreaks.” Centers for Disease Control and Prevention. http://www.cdc.gov/vhf/ebola/outbreaks/
  10.  “Ebola (Ebola Virus Disease) – Outbreaks Chronology: Ebola Virus Disease.” Centers for Disease Control and Prevention. http://www.cdc.gov/vhf/ebola/outbreaks/history/chronology.html
  11.  Garrett, Laurie. “Ebola’s Lessons: How the WHO Mishandled the Crisis.” Foreign Affairs. September/October 2015. https://www.foreignaffairs.com/articles/west-africa/2015-08-18/ebolas-lessons
  12. United Nations Security Council Resolution 2177 (2014). http://www.ifrc.org/docs/IDRL/UN%20SC%20Res.pdf
  13.  Spooner, Samantha. “Ebola could kill 100,000 and needs $1 billion to defeat, but Nigeria shows the world how it’s done.” Mail & Guardian Africa. September 21, 2014. http://mgafrica.com/article/2014-09-19-as-the-war-against-ebola-rages-nigeria-shows-the-world-how-its-done
  14.  Garrett, Laurie. “Ebola’s Lessons: How the WHO Mishandled the Crisis.” Foreign Affairs. September/October 2015. https://www.foreignaffairs.com/articles/west-africa/2015-08-18/ebolas-lessons
  15.  “UNMEER-WHO Transition Message.” World Health Organization Regional Office for Africa. http://www.afro.who.int/en/sierra-leone/press-materials/item/7897-unmeer-who-transition-message.html
  16. Westcott, Lucy. “Q&A with Anthony Banbury: UN’s Ebola Mission Can Still Do More.” Newsweek. November 24, 2014. http://www.newsweek.com/qa-anthony-banbury-uns-ebola-mission-can-still-do-more-286724
  17. Maxmen, Amy. “How Ebola Found Fertile Ground in Sierra Leone’s Chaotic Capital.” National Geographic. January 27, 2015. http://news.nationalgeographic.com/news/2015/01/150127-ebola-virus-outbreak-epidemic-sierra-leone-freetown-photos-pictures/
  18. Maxmen, Amy. “How Ebola Found Fertile Ground in Sierra Leone’s Chaotic Capital.” National Geographic. January 27, 2015. http://news.nationalgeographic.com/news/2015/01/150127-ebola-virus-outbreak-epidemic-sierra-leone-freetown-photos-pictures/
  19.  Simons, Rupert. “Inside the National Ebola Response Centre.” Africa Governance Initiative. October 17, 2014. http://www.africagovernance.org/article/inside-national-ebola-response-centre
  20. GovLab interview with Rupert Simons, Former Advisor to the African Governance Initiative; CEO Publish What You Fund, August 6, 2015.
  21. Example brief: http://nerc.sl/sites/default/files/docs/20151126_Nerc_Eve_Brief%20Count%20Down.pptx%201.pdf
  22.  GovLab interview with Rupert Simons, Former Advisor to the African Governance Initiative; CEO Publish What You Fund, August 6, 2015.
  23.  Example newsletter: http://199.230.52.230/sites/default/files/docs/National%20%20Ebola%20Response%20%20Centre%20--%20Weekly%20%20%20Newsletter%20%2029th%20June%20-5th%20July%202015%20%282%29.pdf
  24.  “Humanitarian Data: OCHA launches ground-breaking data exchange platform.” United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs. July 15, 2014. http://www.unocha.org/top-stories/all-stories/humanitarian-data-ocha-launches-ground-breaking-data-exchange-platform
  25. Griliopoulos, Dan. “Data exchange helps humanitarians act fast and effectively.” The Guardian. December 29, 2014. http://www.theguardian.com/global-development/2014/dec/29/humanitarian-data-exchange-ebola-refugees
  26. Griliopoulos, Dan. “Data exchange helps humanitarians act fast and effectively.” The Guardian. December 29, 2014. http://www.theguardian.com/global-development/2014/dec/29/humanitarian-data-exchange-ebola-refugees
  27. GovLab interview with Javier Teran, Statistician, United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs, Humanitarian Data Exchange, September 18, 2015.
  28. GovLab interview with Javier Teran, Statistician, United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs, Humanitarian Data Exchange, September 18, 2015.
  29. GovLab interview with Javier Teran, Statistician, United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs, Humanitarian Data Exchange, September 18, 2015.
  30. GovLab interview with Javier Teran, Statistician, United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs, Humanitarian Data Exchange, September 18, 2015.
  31. GovLab interview with Javier Teran, Statistician, United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs, Humanitarian Data Exchange, September 18, 2015.
  32. https://data.hdx.rwlabs.org/group/sle
  33.  GovLab interview with Javier Teran, Statistician, United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs, Humanitarian Data Exchange, September 18, 2015.
  34. GovLab interview with Javier Teran, Statistician, United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs, Humanitarian Data Exchange, September 18, 2015.
  35. GovLab interview with Javier Teran, Statistician, United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs, Humanitarian Data Exchange, September 18, 2015.
  36.  GovLab interview with Javier Teran, Statistician, United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs, Humanitarian Data Exchange, September 18, 2015.
  37. GovLab interview with Javier Teran, Statistician, United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs, Humanitarian Data Exchange, September 18, 2015.
  38. GovLab interview with Patrick Dufour, Former Senior Web GIS Developer, U.S. Department of State, Humanitarian Information Unit, December 17, 2015.
  39.  GovLab interview with Patrick Dufour, Former Senior Web GIS Developer, U.S. Department of State, Humanitarian Information Unit, December 17, 2015.
  40.  http://ebolageonode.org/layers/geonode%3Asle_heal_pt_unmeer_ccc
  41.  http://ebolageonode.org/maps/#?limit=100&offset=0