باز کردن اطلاعات آب و هوا از طریق NOAA بهطور قابل توجهی هزینههای اقتصادی و انسانی ناشی از آسیبهای مرتبط با آب و هوا را از طریق پیشبینی کاهش داده است؛ موجب توسعه چند میلیارد دلاری صنعت مالی وابسته به آب و هوا شده است که پیشتر به سوابق دادههای فصلی متکی بود؛ و باعث تسریع در صنعت میلیون دلاری در حال رشد ابزارها و برنامههای کاربردی حاصل از دادههای زمان واقعی NOAA میشود.
نوع محتوا | تجارب داخلی و بینالمللی |
موضوع | داده باز |
بخش | شهرداری و حکومتهای محلی |
جغرافیا | آمریکا |
منتشر کننده | شفافیت برای ایران |
ابعاد تأثیر
- حل مشکلات عمومی
- ارزیابی دادهبنیان
خلاصه
به مدت بیش از 50 سال، در حالی که دسترسی به آب تمیز لولهکشی در شهر زانسویل در کل استان موسکینگام ممکن بود، ساکنان سیاهپوست زانسویل در ایالت اوهایو فقط میتوانستند آب آلوده باران را استفاده کنند یا به نزدیکترین منبع آب بروند و آب را با کامیون به خانههای خود بیاورند. بعد از سالها درگیری قانونی، یکی از بخشهای مهم مدارکی که طی دعوای کندی علیه شهر زانسویل مطرح شد، نقشهای بود که از داده باز شرکت آب گرفته شده بود و خانههای متصل به خط لوله را نشان میداد و دادهای که جمعیتشناسی شهر را نشان میداد. دیدگاههای به دست آمده از این نقشه، همبستگی معنیداری بین خانههای مورد سکونت افراد سفیدپوست در زانسویل و خانههای متصل به خط لوله آب شهر نشان دادند و این پرونده به نفع شاکیان سیاهپوست خاتمه یافت و غرامت 10.9 میلیون دلاری به آنها پرداخت شد.
نکات مهم
- دسترسی به داده باز، در ترکیب با دیگر شکلهای داده، منجر به دیدگاههای مهم و شواهدی از شرایط موجود در روی زمین و نحوه تاثیرگذاری آنها بر جوامع مختلف میشود که در این مورد، نابرابریهای منظم را نشان میدهد.
- آگاهی از داده باز، گام مهمی است که ممکن است نادیده گرفته شود، مخصوصا اگر ذینفعان زیاد مشتاق داده یا فناوری نباشند.
- ممکن است مالکان مجموعه داده، موانع جدیدی برای دسترسی در شرایطی ایجاد کنند که داده موجود، تاثیر منفی بر آنها داشته باشد (یا موانع موجود را تقویت کنند).
- مفید بودن و ارتباط داده باز را زمانی میتوان تقویت کرد که مجموعه داده با داده جمعآوری شده از طریق دیگر روشها تکمیل شود، مثلا جمعسپاری یا نظرسنجی.
پیشینه
به مدت چندین دهه، ساکنان محله Coal Run در زانسویل ایالت اوهایو، که یک محله سیاهپوستنشین است، علیرغم اینکه در فاصله یک مایلی خطوط لولهکشی آب زندگی میکردند، از دسترسی به خدمات عمومی آب محروم بودند.2 این موقعیت به سال 1956 مربوط میشد، یعنی زمانی که هیات مدیره شرکت آب تصمیم گرفت تا خدمات را به بخشهایی از منطقه Coal Run ارائه نکند. همانطور که برخی از ساکنان در مقاله نیویورک تایمز در سال 208 توضیح دادند، جایی که خانههای سیاهپوستان شروع میشد، خط لوله آب متوقف میگشت.3
شکل 1: نقشه گسترش خط لوله در استان موسکینگام4
بسیاری از ساکنان مجبور شدند تا بر اقدامات شدیدی برای تامین آب تکیه کنند. مثلا، باید از پمپهای برق برای بازیابی آب از مخزنی استفاده میکردند که توسط حیوانات و باقیمانده زبالههای معدن زغال آلوده میشد. به خاطر این آلودگی، بسیاری از ساکنان حتی نمیتوانستند آب را مصرف کنند و زمان و پول خود را صرف آوردن آب با کامیون میکردند.5 بقیه هم آب را از طریق سطل جمع میکردند و برف را طی زمستان جمعآوری میکردند.6
این موقعیت نه تنها بار روزانهای بر ساکنان تحمیل میکرد، بلکه تحقیرکننده و آزاردهنده بود. یکی از حقوقدانان، مثال زیر را نقل میکند که انحرافهای افراطی موجود در توزیع آب را نشان میدهد:
"یک مرد...کل صبح تلاش کرد تا آب به دست بیاورد یا به نحوی با کمبود آب بسازد. در عین حال، وی میتوانست همسایه سفیدپوست خود را ببیند که چمنزار خود را به روش قطرهای آبیاری میکرد. مشخص بود که اگر شما سفیدپوست باشید و در خارج از زانسویل زندگی کنید، میتوانید آب به دست بیاورید، اما اگر سیاهپوست باشید، نمیتوانید."7
در سال 2002، برخی از ساکنان سیاهپوست منطقه Coal Run شکایتی علیه کمیسیون حقوق شهری اوهایو مطرح کردند و گفتند که به خاطر نژادشان، خدمات به آنها ارائه نشده است. سال بعد، این کمیسیون "علت احتمالی" تبعیض را تایید کرد و یک ماه بعد، مسئولان استان موسکینگام اعلام کردند که لولهکشی آب را تا Coal Run گسترش میدهند که در سال 2004 تکمیل میشود.8
اما این تصمیمگیری برای گسترش لولهکشی آب، پایان این درگیری نبود. در سال 2005، بعد از اینکه ساخت و ساز لولهکشی جدید آب به پایان رسید، 67 نفر از ساکنان Coal Run شکایت دیگری را مطرح کردند و شهر زانسویل و مقامات سازمان آب شرق موسکینگام را متهم کردند که طی 50 سال آب را برای آنها فراهم نکردهاند، چون در محله سیاهپوستنشین در یک شهر تقریبا سفیدپوستنشین زندگی کرده بودند9؛ در سرشماری سال 2000 مشخص شد که 93.9 درصد ساکنان استان موسکینگام سفیدپوست بودند و جامعه سیاهپوستان فقط 4 درصد جمعیت این استان را تشکیل میدادند.10
در نهایت، این پرونده توسط شرکت حقوق مدنی رالمان، داینو کالفاکس که در واشنگتن واقع بود، مطرح شد. در سال 2008 و بعد از سه سال دادگاه، هیات منصفه فدرال رایی را صادر کرد که جریمه 11 میلیونی علیه شهر زانسویل مقرر کرده بود. این مطالعه موردی به بررسی استفاده نوآورانه از داده عمومی میپردازد که باعث شکلگیری یک مورد موفق شد و در این فرایند، نقض حقوق مدنی طی چندین دهه را بررسی میکند.
پروژه
برای تعیین این مساله که آیا ارتباطی بین نژاد و دسترسی به خدمات عمومی آب در محله Coal Run وجود دارد یا خیر، وکلای شاکی، یعنی جان رالمان و رید کولفاکس، خدمات جمعیتشناختی دکتر آلن پارنل از موسسه جوامع پایدار Cedar Grove را دریافت کردند. این موسسه یک سازمان غیرانتفاعی در مبان واقع در کارولینای شمالی بود که کمک فنی، تحلیل و آموزش را فراهم میکرد تا به گروههای اجتماعی کمک کند توسعه برابر در جامعه خود را ارتقا دهند.11 این شرکت از شرکت انتفاعی مک میلان و موس منشعب شده بود که "تحقیق و تحلیلهای آن در موارد مربوط به حقوق مدنی، تبعیض در مدارس، تبعیض نهادینه شده و توسعه اقتصادی جامعه" به کار میرفت.12 آقای کالفاکس براساس توصیه جنیفر کلار که اکنون شریک شرکت رالمان، داین و کالفاکس است و طی یک کنفرانس با دکتر پارنل ملافات کرد، به همکاری با دکتر پارنل رسید و شهرت موسسه Cedar GHrove را صرف کار روی موارد حقوق مدنی و توسعه جامعه کرد. خانم کلار و دیگر وکلای شرکت حقوقی جونز دی و دیگر سازمانها هم با آقای رالمان و آقای کولفاکس روی این پرونده کار کردند.13
رالمان و کولفاکس، به عنوان وکلای حقوق مدنی از این مساله آگاه بودند که داده دولتی چطور میتواند مدرک مهمی در این پروندهها فراهم کند اما فاقد دانش فنی لازم برای تحلیل داده بودند. پارنل که یکی از متخصصان مشهور داده دولتی بود، به عنوان شاهد کارشناس در پروندههای حقوق مدنی با استفاده از داده باز عمل میکرد. مثلا، وی یکی از کارشناسان در پرونده وزارت مسکن و امور اجتماعی تگزاس در مقابل پروژه جوامع جامع بود و تصمیم دادگاه عالی در سال 2015، اعتبار تاثیر دادهها در پروندههایی که داده دولتی در آن مهم بود را تایید کرد.14 بنابراین، پارنل تحقیقات مربوط به داده و تحلیل را برای رالمان و کولفاکس انجام داد و در نهایت، به راهبرد ترکیب داده از چندین منبع (داده GIS عمومی، داده قبض آب و داده دموگرافیک) رسید تا نقشههایی را ایجاد کند که الگوی مشخص تبعیض نژادی را نشان میدادند.15و16
رالمان و کولفاکس با راهبرد پارنل برای استفاده از داده عمومی موافقت کردند. اما وقتی تصمیمگیری شد، پارنل به سرعت متوجه شد که داده مربوط به سرشماری به خاطر اندازه کوچک جامعه موردنظر و توزیع ساکنان در این بلوکها، موثر نیست. مثلا در هر بلوک، بخش شمالی غالبا سفیدپوست بودند و بخش جنوبی، غیرسفیدپوست.
پارنل به جای استفاده از داده سرشماری، پیشنهاد استفاده از داده سیستمهای اطلاعات جغرافیایی موجود (GIS) در استان موسکینگام را دارد تا تحلیل خانه به خانه را در این منطقه انجام دهد.17 اگرچه داده GIS از طریق درگاه داده باز فراهم نشد، اما بنا به درخواست ارائه میشد و پارنل و رید با موفقیت توانستند داده GIS مورد نیاز خود را از طریق درخواست مستقیم از مسئولان استان موسکینگام دریافت کنند و این داده در قالب استاندارد و قابل خوانش با ماشین برای آنها فراهم شد. داده GIS از محل مکانی - زمانی به عنوان متغیر شاخص اصلی استفاده میکند. پارنل توضیح داد که در بیشتر شهرداریها، باید ابتدا فرم درخواست دسترسی به داده GIS را پر کرد، "اما اگر بدانید که چطور یا کجا درخواست بدهید، انبوه داده برای شما فراهم میشود."18 در اصل، ماهیت داده GIS به کاربران اجازه میدهد داده را به روشهایی تحلیل و تفسیر کنند که شناسایی، دستکاری و درک روابط، الگوها و روندها را آسانتر میکند و سپس این داده را در فرمهایی ترسیم میکند که برای همه قابل دسترس هستند (چه متخصص داده باشند یا خیر) تا آنها را درک کنند و به اشتراک بگذارند (مثلا نقشهها، گزارشات و نمودارها).19 پارنل که تجربه زیادی در کار با داده GIS داشت، متوجه فرصتهایی شد که داده GIS فراهم میکرد. اما اگر جنبش داده باز به رشد خود ادامه دهد، مردم بیشتری با پسزمینههای مختلف میتوانند داده GIS را بشناسند و استفاده کنند.
داده تقسیمبندی شده که تمام خانههای مورد سکونت در مناطق تحت مطالعه، محل لولهکشی آب با تاریخ ساخت، محدوده شهر زانسویل و محل خیابانها را نشان میداد، ستون اصلی این پرونده را فراهم کرد. به علاوه، رالمان، داین و کولفاکس، داده قبض آب را به دست آوردند که آدرس تمام خانههایی که لولهکشی آب داشتند را فراهم میکرد. با داشتن این داده، تیم نیمه حقوقی پارنل که تحقیقات منزل به منزل را انجام دادند، باید: الف) تایید میکردند که ملک شناسایی شده در این داده، خانهای است که افرادی در آن ساکن هستند؛ و ب) ترکیب نژادی و مدت زمان اقامت افراد در یک محل را تعیین میکردند تا مشخص شود که "تفاوتی بین افراد دارای آب و بدون آب، به غیر از نژاد آنها وجود ندارد".20
"هر قدر دسترسی به داده آسانتر باشد و افراد بیشتری بتوانند بدون پرداخت هزینه به داده دسترسی داشته باشند، جامعه منتخبتری خواهیم داشت".
تارا رامچاندری، رلمان، داین و کولفاکس PLLC
همکار پارنل، بن مارش که استاد جغرافیا و مطالعات محیطی در دانشگاه باکنل است، با استفاده از داده GIS عمومی، اطلاعات نظرسنجی از خانوارها، اطلاعات شاکی و آدرس خانههایی که قبض آب داشتند، لایههای GIS را برای لایههایی ساخت که الگوی مشخص تبعیض نژادی را نشان میدادند. پارنل گزارش کارشناسی به کار رفته در این پرونده را براساس نقشهها، اطلاعات نظرسنجی و اطلاعات اضافی گرفته شده از شاکیان نوشت. طی دادگاه، رالمان و کولفاکس با استفاده از اطلاعات موجود در نقشههایی که توسط پارنل به صورت لایه به لایه بازسازی شده بودند، به پیش رفتند و توضیح دادند که چطور هر بخش از اطلاعات به دست آمده و چه چیزی درباره تبعیض در دسترسی به آب را آشکار میکند.21
شکل 2: نقشه گسترش لولهکشی آب در استان موسکینگام با لایههای GIS22
در عین حال، کارشناسی که به نفع وکلای مدافع و به نمایندگی از شهر زانسویل، استان موسکینگام و سازمان آب شرق موسکینگام شهادت میداد، تلاش کرد تا از نقشههای دادهمحور برای پشتیبانی از مورد مخالف استفاده کند. اما کارشناس مدافع نتوانست به صورت موثر داده یا نقشهها را دستکاری کند که منجر به عدم تناسب بین ادعاهای مطرح شده توسط وکلا و اطلاعات نمایش داده شد. گروه دفاع از داده GIS و سرشماری استفاده کرد تا نشان دهد که نژاد تاثیری بر این نداشته که چه کسی خدمات آب را دریافت کرده است و مدعی بود که تمام ساکنان یک بلوک خاص در صورتی که خط لوله آب بخشی از این بلوک را قطع میکرده، به آب دسترسی داشتهاند. اما این اشتباه بود و آنها نتوانستند ادعای خود را ثابت کنند. پارنل با ارائه داده همان نظرسنجی با این اظهار نظر مخالفت کرد و نشان داد که در سال 2000، لولهکشی آب بلوک مورد نظر فقط به 34 نفر از ساکنان سیاهپوست خدمات داده که همگی آنها در نزدیکی آسایشگاهی زندگی میکردند که 88 درصد جمعیت آن سفیدپوست بود.23
استفاده از داده باز که در برخی موارد از منبع مشابه گرفته شده است، باعث میشود نکات متناقضی از سوی دو طرف در یک پرونده در دادگاه مطرح شود که خطر استفاده انتخابی و دستکاری شده از داده برای هدایت افراد به سمت نتیجهگیری نادرست را نشان میدهد. گروه مدافع نتوانست از داده برای ایجاد یک مورد جذاب استفاده کند و در نتیجه، "بدون سرنخ" باقی ماند.24
تاثیر
تاثیر استفاده از داده باز در پرونده کندی علیه زانسویل را میتوان به صورت گسترده به دو گروه تقسیم کرد: فوری و بلندمدت
تاثیر فوی، کاملا مشخص و محسوس و در بسیاری از جهات، بسیار مثبت بود. استفاده از داده باز (همراه با نقشهها) در مرکز راهبرد قانونی قرار داشت که نقض طولانی مدت حقوق مدنی را شناسایی و اصلاح کرد. همانطور که پارنل میگوید: برخی ساکنان سیاهپوست از این مساله آگاه نبودند که "به مدت 50 سال، همسایگان سفیدپوست آنها وانی پر از آب گرم داشتند، در حالی که آنها اصلا نمیتوانستند شیر آب را باز کنند."25 داده باز به تجسم و شناسایی شکل سیستماتیک تبعیض کمک کرد که از مدتها قبل به بافت زندگی روزمره در زانسویل گره خورده بود.
خسارات مالی قابل توجهی نیز ارزیابی شدند:
- هیات منصفه فدرال، 11 میلیون دلار خسارت برای شهر زانسویل تعیین کرد و سازمان آب شرق موسکینگام هم به صورت قانونی متهم به فراهم نکردن آب برای شهروندان بر مبنای نژاد آنها شد.
- هیات منصفه، 80000 دلار خسارت به انجمن طرفداران مسکن منصفانه پرداخت کرد، سازمانی که در ابتدا به شاکیان برای طرح شکایت اجرایی نزد کمیسیون حقوق بشر اوهایو کمک کرد.26
- همانطور که گفته شد، شاکیان واجد شرایط دریافت خسارت 15000 و 300000 دلاری بودند.27-
اگرچه تاثیر میان مدت و بلندمدت تا حدودی مثبت بود اما گاهی وضوح کمتری داشت. از یک سو، استفاده از داده و نقشهها، باعث تثبیت و تعیین مقدار پروندهای شد که توسط شاکیان مطرح شده بود و نشان میداد که محلات آنها از مدتها قبل دستخوش تبعیض نژادی بودند. اگرچه شهر زانسویل لولهکشی چندمرحلهای آب را قبل از صدور رای هیات منصفه به پایان رسانده بود اما پرونده داده محور که توسط تیم حقوقی ارائه شد، به شکایت اصلی اعتبار بخشید و این کار را برای مقامات شهرداری دشوار کرد تا سیستم توزیع آب گسترده خود را برگردانند یا خدمات آب را برای محلات دیگر فراهم نکنند، چون جوامع یا وکلای آنها میتوانستند در آینده به این پرونده رجوع کنند.
به علاوه، در جولای 2015، وزارت مسکن و توسعه شهرسازی ایالات متحده (HUD) قوانین جدیدی برای قانون مسکن منصفانه 1968 اعلام کرد که تبعیض نژادی و جداسازی فعال در بخش مسکن را ممنوع میکرد.28 این قوانین جدید "شهرها و استانهای سراسر کشور را ملزم میکردند تا الگوهای مسکن خود را بر مبنای نژادی موشکافی کنند و نتایج را طی هر سه تا پنج سال یکبار گزارش کنند. جوامع باید اهدافی را تنظیم میکردند که با گذشت زمان قابل ردیابی باشند، تا نشان دهند که چطور تبعیض را کاهش خواهند داد."29 اگرچه قوانین جدید HUD نتیجه مستقیم این مورد نبودند اما داده باز بیشتری ایجاد میکردند که برای موارد حقوق بشر و مسکن منصفانه به کار میرفتند. شرکتهای حقوقی که در دعاوی قضایی مربوط به حقوق مدنی درگیر بودند، اغلب بر مجموعه داده باز GIS یا مشابه آن برای کسب مدرک در موارد مختلف تکیه میکردند، از جمله مسکن، تفکیک مدرسه، توسعه مجدد و مکان یابی، سوءاستفاده از اجرای قانون و فراهم کردن خدمات نابرابر.30 دادهها به نشان دادن جغرافیای سیاسی محلی کمک میکنند و "ارتباطی با انواع اطلاعات مربوط به تصمیمات سیاسی فراهم میکنند، از جمله رابطه نژاد با نزدیکی به محلهایی که منابع مالی فراوانی دارند."31 در موارد وامهای تبعیضآمیز و غیرقانونی، داده باز به وکلا قدرت داد تا تعیین کنند که وامها از کدام بانک گرفته شدهاند و آیا وامها به محلات اقلیت نیز پرداخت شدهاند یا خیر.32 با توجه به قوانین جدید HUD، وکلای حقوق بشر که نماینده پروندههای مسکن منصفانه بودند، داده بیشتری برای شناسایی و ثبات الگوهای تبعیض نژادی داشتند و گروههای حقوق مدنی نیز از این تصمیم به عنوان "پیشرفت مهمی در مورد آن چیزی که یکی از مهمترین موارد پیشرفت نژادی بوده" تمجید میکردند.33
اما علیرغم چنین پیشرفتهایی، تحقیقاتی که توسط پارنل (و دیگران) انجام شد، تا حدودی و به صورت متناقض، به این نتیجه رسیدند که موضوع کلی داده بار، پیشرفت اندکی در جامعه و در بین مقامات استان موسکینگام داشته است. در واقع، شاید به خاطر هزینه 11 میلیون دلاری این پرونده برای شهر و شهرت منفی و قابل توجه آن، عواقب بعدی آن در بسیاری از موارد باعث سختتر شدن دسترسی به داده و تامین آن شد. مثلا، پارنل متوجه شد که داده GIS عمومی استان موسکینگام، که اگرچه آنلاین نبود، قبلا با تماس تلفنی ساده یا با تکمیل فرم درخواست، فراهم میشد اما اکنون دسترسی به آن کاری بسیار چالش برانگیز بود و نیاز به تماسهای تلفنی فراوان و پر کردن فرمهای مختلف و مهارت وکلا یا افراد آشنا با سیستم بوروکراسی اداری داشت.34 پارنل مشکلات مشابهی را برای دستیابی به اطلاعات آب و فاضلاب در شهرداریهای کالیفرنیا و کارولینای شمالی داشت و مقامات این سازمانها میگفتند که تنها اشخاص ثالث ضروری از جمله شرکتهای مهندسی میتوانند به این داده دسترسی داشته باشند. فرایند به دست آوردن داده GIS در بین دولتها بر اساس محل و سطح، بسیار متغیر بود اگرچه پارنل مشاهده کرد که این افزایش مراحل دسترسی به داده GIS بعد از حملات 11 سپتامبر 2001، آشکارتر شد چون متولیان داده راه گریز بیشتری داشتند و نگرانیهای امنیتی را علت تاخیر در دسترسی به داده بیان میکردند.35 متاسفانه، پارنل معتقد است که آشکار کردن انگیزههای واقعی پشت این اقدامات، اگر برای دلسرد کردن دعاوی حقوقی یا پنهان کردن خلافکاری بالقوه باشد، نیاز به زمان و منابع بسیار گستردهای دارد.36
در چندین مورد، این محدودیتهای داده به نام امنیت توجیه میشدند. مثلا، مقامات استان میگفتند که باز کردن کامل داده مربوط به زیرساختها، از جمله انتشار آنها در قالب قابل دانلود، باعث مطرح شدن تهدید امنیتی بالقوه میشود که به تروریستها اجازه میدهد اهدافی مانند شرکتهای آب یا نیروگاههای انرژی را هدف قرار دهند. اما پارنل معتقد است که چون این نوع اطلاعات مکانی را به سختی میتوان بدون دسترسی به داده GIS به دست آورد، اگر شخصی هم انگیزه داشته باشد، این تغییرات در سیاست باید مجددا ارزیابی شوند، مخصوصا اگر نتیجه آن شفافیت کمتر و کاهش دسترسی به داده عمومی باشد.
چالشها
این پیامدهای کمتر از حد مطلوب در پرونده کندل علیه زانسویل به برخی موانع تکراری اشاره میکنند که طرفداران داده باز با آن روبرو بودند. مخصوصا استفاده از امنیت به عنوان توجیهی برای محدود کردن دسترسی به اطلاعات، رواج زیادی داشت که چندین پرونده دیگر در این مجموعه نیز این مساله را نشان دادند.
در کل، پرونده زانسویل سه چالش را ارائه میکند که بر سر راه انتشار گسترده و استفاده از داده باز وجود دارد:
نگرانیهای امنیتی
بعد از حوادث 11 سپتامبر 2001، نگرانیهای امنیتی بارها توسط متولیان داده مطرح شده است. این نگرانیها به صورت اضطراب درباره امنیت ملی، امنیت داده یا دیگر شکلهای امنیت بیان میشوند. البته این نگرانیها اغلب به دلایل دیگر پوشانده میشوند (مثلا میل به محدود کردن دادگاههای علنی منفی و اجتناب از دعاوی حقوقی). همانطور که پارنل که با مقامات مختلف در طیف شفافیت در استانهای مختلف کشور همکاری کرده، میگوید "یا باید داده را پنهان کنید یا باید همه چیز را درست کنید."
با این وجود، با کنار گذاشتن اعتبار امنیت به عنوان توجیهی برای محدود کردن دسترسی، مراحلی در داده باز وجود دارند که طرفداران میتوانند از آنها برای کاهش نگرانیها استفاده کنند.
آگاهی و قابلیت استفاده
داده باز راهی قوی برای مبارزه با تبعیض ارائه میکند (و دیگر شکلهای بیعدالتی) اما مانند همه فناوریها، این فقط یک ابزار است که قابلیت آن تا محدودهای تعریف میشود که در آن قابل استفاده است و واقعا میتوان از آن استفاده کرد. ما بارها نمونههایی را دیدهایم که داده باز فراهم شده اما به خاطر فقدان آگاهی یا موانع موجود برای استفاده، هیچگونه استفادهای از آن نشده است. الگوی مشابه در زانسویل دیده شد، جایی که در نهایت دادهای که طی سالها وجود داشت اما مردم نمیتوانستند از آن استفاده کنند، با موفقیت زیاد در یک دعوای حقوقی به کار رفت.
همان طور که تارا رامچاندری، وکیل شرکت رلمان، داین و کولفاکس توضیح میدهد:
اگر لازم باشد بدانید که چطور داده را به دست آورید و وکیلی برای استفاده از این داده استخدام کنید، چطور متوجه میشوید که حق دسترسی شما به آب نادیده گرفته شده است؟ این کار غیرمنصفانه است. هر قدر اطلاعات بیشتری به راحتی در دسترس باشند (در قالب ساده شده)، راحتتر میتوانید درک کنید که چه اتفاقی برای شما افتاده است و میتوانید تجربه خود را در محیط جمعیت اطراف خود قرار دهید..38
وی به این مساله اشاره میکند که حتی وکلایی که از این نوع داده به صورت منظمتری نسبت به شهروندان عادی استفاده میکنند، اغلب باید بر کارشناسان تکیه کنند تا بفهمند که کدام مجموعه داده مفید است و چطور باید به آن دسترسی داشت. به علاوه، داده باز اغلب در زمانی مفیدتر است که با دیگر شکلهای داده بسته یا مالکیتی ترکیب شود (مثلا در این مورد، داده باز و رایگان GIS با نظرسنجی خانه به خانه در زانسویل که توسط تیم پارنل انجام شد، ترکیب میشود تا نژاد ساکنان محل را تعیین کند). مهارتهای پیچیده فنی و دیگر مهارتهای لازم برای دسترسی به داده و ترکیب آن، اغلب خارج از دسترس شهروندان عادی هستند. همانطور که رامچاندری میگوید:
"هر قدر دسترسی به داده راحتتر باشد و افراد بیشتری بدون پرداخت هزینه به داده دسترسی داشته باشند، جامعه منتخبتری خواهیم داشت."39
بنابراین، طرفداران داده باز باید ابتدا آگاهی از داده باز را افزایش دهند، چون "اغلب به ذهن اکثر مردم نمیرسد که چنین اطلاعاتی نیز وجود دارد."40 گروههای حقوق مدنی و شرکتهای حقوقی باید در این پویشها هدف قرار گیرند و منابعی برای یادگیری درباره نحوه دسترسی، استفاده یا پیدا کردن کارشناسان داده باز جهت کمک به پشتیبانی از این منابع فراهم کنند.
داده - عامل انسانی
داده باز یک ابزار است.41 قابلیت واقعی آن به خاطر روشی است که توسط انسانها به کار میرود. بدون تردید، داده نقش مهمی در برنده شدن در این پرونده بازی کرد اما یکی از وکلای شاکی از شرکت رالمان، داین و کولفاکس به این مساله اشاره کرد که شهادت ارائه شده در دادگاه، به همان اندازه داده و شواهد نقشه، عامل مهمی در برنده شدن در این پرونده بود. مثلا، شاکیانی که تجربیات تبعیض خود، سختی عدم دسترسی به آب و ناامیدی به خاطر درخواست مکرر برای آب و عدم ارائه برای آن را توصیف میکردند، داستانی عاطفی و پویا برای هیات منصفه ترسیم کردند تا آن را در نظر بگیرند. در عین حال، شهادت مدافعان و تمام افرادی که در تصمیمگیری برای عدم تامین آب دخالت داشتند، و فرایند بازرسی برای کشف الگوهای تبعیض آمیز در رفتار تصمیم گیرندگان، روایتی قوی را در دادگاه ایجاد کرد که به هیات منصفه در درک کامل و ربط دادن تجربیات جامعه کمک کرد.42
بنابراین، در حالی که ثابت شد داده و نقشهها اهمیت زیادی دارند، شواهد جدی در پرونده شاکی وجود داشت که ابعاد جدی پرونده به توصیف تاثیر واقعی کمک میکنند.43 مثلا، بسیاری از ساکنان Coal Run از جمله دورتا هال 74 ساله، که برای اولین بار آب تمیز را در لولهکشی خانه خود میدید، میگوید "اولین بار توانستم لباسها را وقتی که میخواستم، بشویم...میتوانستم بیرون بروم و گلها را آب بدهم."44
اگرچه این چالشی نبود که شاکیان در این مورد تجربه کنند، اما مشخص بود که در موقعیتهای مربوط به طرفداری یا تشویق، داده سخت به ندرت به کار میآید. تجربیات شخصی به توضیح و ارائه دیدگاههای کشف نشده از طریق داده باز کمک میکنند، و شاید نکات مهمی ایجاد میکنند که راحتتر درک میشوند و به آن مربوط میگردند.
مسیر آینده
اگرچه به نظر میرسید استان موسکینگام در مقابل داده به روشی مشابه در سطح محلی در نتیجه این پرونده به عقب رانده شد، اما اکنون خدمات آب برای ساکنان به یک میزان فراهم میشوند. به صورت گسترده، جنبش داده باز در اوهایو در سطح ایالتی در حال رشد است. مثلا، اداره خزانهداری اوهایو سایت OhioCheckbook.com را راهاندازی کرد که یک ابزار آنلاین تعاملی بود و به کاربران اجازه جستجو و دسترسی به داده هزینههای دولت را به عنوان بخشی از برنامه شفافیت میداد. در عین حال، مجلس نمایندگان این ایالت در حال کار بر روی لایهای است تا DataOhio را راهاندازی کند، اقدامی که باعث ارتقای استانداردهای داده باز و شفافیت به روشهای مختلف میشود. شبیه به درگاه داده باز فدرال و درگاههایی که در دیگر ایالتها ایجاد شدند، DataOhio در یک کاتالوگ آنلاین (data.ohio.gov) ایجاد شد تا شرح مجموعه داده، آموزشها و ابزارها را فراهم کند. برای فراهم کردن پشتیبانی مالی در این فعالیت داده باز، DataOhio 10000 دلار کمک از دولت محلی به عنوان مشوقی برای فراهم کردن بودجه، کارکنان و اطلاعات مربوط به دستمزد به صورت آنلاین در قالب داده باز و با استفاده از حسابداری یکسان دریافت کرد.45 در عین حال، شهر سینسیاتی درگاه داده باز خود را داشت که "دسترسی به داده دولت را فراهم میکرد، خدمات را بهبود میبخشید، پاسخگویی را افزایش میداد و فعالیت اقتصادی را تحریک میکرد."46
همان طور که بسیاری از اقدامات داده باز در ایالت و شهرهای بزرگ در اوهایو اجرا میشدند، قابلیت تاثیرات کاهشی نیز وجود داشت. مقامات دولتی در جوامع محلی کوچکتر مانند زانسویل تشویق میشدند تا از داده باز استقبال کنند و آگاهی ساکنان از تاثیرات بالقوه و گسترده داده باز دولتی و دسترسی به آن را افزایش دهند.
شما میتوانید از طریق فایل برخط زیر، به متن این مطلب دسترسی داشته باشید:
همچنین میتوانید منبع اصلی این نوشته را از اینجا مطالعه کنید.
منابع
- N/A
- "Kennedy v. City of Zanesville." Relman, Dane & Colfax PLLC. http://www.relmanlaw.com/civil-rights-litigation/cases/zanesville.php
- Johnson, Dirk. "For a Recently Plumbed Neighborhood, Validation in a Verdict." The New York Times, August 11, 2008. http://www.nytimes.com/2008/08/12/us/12ohio.html?_r=0.
- Parnell, Allan M. “Maps Used in Support of the Plaintiff’s Argument in Kennedy et al. v. City of Zanesville, et al.” Legal Services of Northern California Race Equity Project. August 6, 2008. http://equity.lsnc.net/2008/08/maps-used-in-support-of-the-plaintiff%E2%80%99s-arguement-in-kennedy-et-al-v-city-of-zanesville-et-al/
- GovLab interview with Tara Ramchandani, Attorney, Relman, Dane, & Colfax PLLC, August 3, 2015.
- Johnson, Dirk. "For a Recently Plumbed Neighborhood, Validation in a Verdict." The New York Times, August 11, 2008. http://www.nytimes.com/2008/08/12/us/12ohio.html?_r=0.
- GovLab interview with Tara Ramchandani, Attorney, Relman, Dane, & Colfax PLLC, August 3, 2015.
- Johnson, Dirk. "For a Recently Plumbed Neighborhood, Validation in a Verdict." The New York Times, August 11, 2008. http://www.nytimes.com/2008/08/12/us/12ohio.html?_r=0.
- "Kennedy v. City of Zanesville." Relman, Dane & Colfax PLLC. http://www.relmanlaw.com/civil-rights-litigation/cases/zanesville.php
- http://factfinder.census.gov/faces/tableservices/jsf/pages/productview.xhtml?src=bkmk
- http://www.cedargroveinst.org/mission.php
- http://www.cedargroveinst.org/mission.php
- GovLab interview with Allan Parnell, Ph.D., Vice President, Cedar Grove Institute for Sustainable Communities, October 2, 2015.
- GovLab interview with Allan Parnell, Ph.D., Vice President, Cedar Grove Institute for Sustainable Communities, July 21, 2015.
- GovLab interview with Allan Parnell, Ph.D., Vice President, Cedar Grove Institute for Sustainable Communities, July 21, 2015.
- Parnell, Allan M. “Maps Used in Support of the Plaintiff’s Argument in Kennedy et al. v. City of Zanesville, et al.” Legal Services of Northern California Race Equity Project. August 6, 2008. http://equity.lsnc.net/2008/08/maps-used-in-support-of-the-plaintiff%E2%80%99s-arguement-in-kennedy-et-al-v-city-of-zanesville-et-al/
- Parnell, Allan M. “Maps Used in Support of the Plaintiff’s Argument in Kennedy et al. v. City of Zanesville, et al.” Legal Services of Northern California Race Equity Project. August 6, 2008. http://equity.lsnc.net/2008/08/maps-used-in-support-of-the-plaintiff%E2%80%99s-arguement-in-kennedy-et-al-v-city-of-zanesville-et-al/
- GovLab interview with Allan Parnell, Ph.D., Vice President, Cedar Grove Institute for Sustainable Communities, July 21, 2015.
- “What is GIS?” ESRI. http://www.esri.com/what-is-gis/howgisworks
- GovLab interview with Allan Parnell, Ph.D., Vice President, Cedar Grove Institute for Sustainable Communities, July 21, 2015.
- Parnell, Allan M. “Maps Used in Support of the Plaintiff’s Argument in Kennedy et al. v. City of Zanesville, et al.” Legal Services of Northern California Race Equity Project. August 6, 2008. http://equity.lsnc.net/2008/08/maps-used-in-support-of-the-plaintiff%E2%80%99s-arguement-in-kennedy-et-al-v-city-of-zanesville-et-al/
- Parnell, Allan M. “Maps Used in Support of the Plaintiff’s Argument in Kennedy et al. v. City of Zanesville, et al.” Legal Services of Northern California Race Equity Project. August 6, 2008. http://equity.lsnc.net/2008/08/maps-used-in-support-of-the-plaintiff%E2%80%99s-arguement-in-kennedy-et-al-v-city-of-zanesville-et-al/
- Parnell, Allan M. “Maps Used in Support of the Plaintiff’s Argument in Kennedy et al. v. City of Zanesville, et al.” Legal Services of Northern California Race Equity Project. August 6, 2008. http://equity.lsnc.net/2008/08/maps-used-in-support-of-the-plaintiff%E2%80%99s-arguement-in-kennedy-et-al-v-city-of-zanesville-et-al/
- GovLab interview with Allan Parnell, Ph.D., Vice President, Cedar Grove Institute for Sustainable Communities, July 21, 2015.
- GovLab interview with Allan Parnell, Ph.D., Vice President, Cedar Grove Institute for Sustainable Communities, July 21, 2015.
- “Kennedy v. City of Zanesville.” Relman, Dane & Colfax PLLC. http://www.relmanlaw.com/civil-rights-litigation/cases/zanesville.php
- “Kennedy v. City of Zanesville.” Relman, Dane & Colfax PLLC. http://www.relmanlaw.com/civil-rights-litigation/cases/zanesville.php
- http://www.huduser.org/portal/affht_pt.html#final-rule
- Badger, Emily. “Obama administration to unveil major new rules targeting segregation across U.S.” The Washington Post. July 8, 2015. http://www.washingtonpost.com/news/wonkblog/wp/2015/07/08/obama-administration-to-unveil-major-new-rules-targeting-segregation-across-u-s/
- “Expert Witness Work.” Cedar Grove Institute for Sustainable Communities. http://www.cedargroveinst.org/partners.php
- GovLab interview with Allan Parnell, Ph.D., Vice President, Cedar Grove Institute for Sustainable Communities, July 21, 2015.
- GovLab interview with Tara Ramchandani, Attorney, Relman, Dane, & Colfax PLLC, August 3, 2015.
- Badger, Emily. “Obama administration to unveil major new rules targeting segregation across U.S.” The Washington Post. July 8, 2015. http://www.washingtonpost.com/news/wonkblog/wp/2015/07/08/obama-administration-to-unveil-major-new-rules-targeting-segregation-across-u-s/
- GovLab interview with Allan Parnell, Ph.D., Vice President, Cedar Grove Institute for Sustainable Communities, October 2, 2015.
- GovLab interview with Allan Parnell, Ph.D., Vice President, Cedar Grove Institute for Sustainable Communities, October 2, 2015.
- GovLab interview with Allan Parnell, Ph.D., Vice President, Cedar Grove Institute for Sustainable Communities, July 21, 2015.
- GovLab interview with Allan Parnell, Ph.D., Vice President, Cedar Grove Institute for Sustainable Communities, July 21, 2015.
- GovLab interview with Tara Ramchandani, Attorney, Relman, Dane, & Colfax PLLC, August 3, 2015.
- GovLab interview with Tara Ramchandani, Attorney, Relman, Dane, & Colfax PLLC, August 3, 2015.
- GovLab interview with Allan Parnell, Ph.D., Vice President, Cedar Grove Institute for Sustainable Communities, July 21, 2015.
- GovLab interview with Allan Parnell, Ph.D., Vice President, Cedar Grove Institute for Sustainable Communities, July 21, 2015.
- GovLab interview with Tara Ramchandani, Attorney, Relman, Dane, & Colfax PLLC, August 3, 2015.
- GovLab interview with Tara Ramchandani, Attorney, Relman, Dane, & Colfax PLLC, August 3, 2015.
- Johnson, Dirk. “For a Recently Plumbed Neighborhood, Validation in a Verdict.” The New York Times, August 11, 2008. http://www.nytimes.com/2008/08/12/us/12ohio.html?_r=0.
- “Society boosts DataOhio legislation.” The Ohio Society of CPAs. May 20, 2015. http://www.ohiocpa.com/utilities/displaynewsitem/2015/05/21/society-boosts-dataohio-legislation
- https://data.cincinnati-oh.gov/